Frågor och svar

Här nedan hittar du de vanligaste frågor och svaren gällande hemtelefoni:

Frågor och svar

Problem med ljudkvalité för trådlös telefon?

Vi har upptäckt ett mjukvaruproblem med de trådlösa telefonerna modellerna HuaweiFH85 & Huawei F685 vilket gör att vissa av våra kunder kan uppleva dålig ljudkvalité, brutna samtal, svårigheter att synkronisera handenheten med basenheten och att handenheten konstant söker nät.

Du löser enklast problemet själv genom att följa nedan steg i din handenhet.

1. Skriv in ##124503# och välj pil nedåt
2. Radera alla 0:or genom att trycka, ta bort eller använd C och radera 0:orna
3. Skriv in 405 och tryck ok
4. Radera 0:an genom att trycka, Ta bort eller använd C om valet inte finns
5. Skriv 7 och tryck Ok
6. Tryck No vid Setting, Success, Continue
7. Starta om handenheten genom att hålla in den röda luren

 

Telefonluren verkar inte fungera, vad gör jag?

Om ingen information visas på telefonskärmen eller om telefonluren inte startar, kontrollera att batteriet sitter i ordentligt i luren. Ett helt urladdat batteri kan också behöva laddas en stund. Det är normalt att ingen information visas när luren laddas. Du kan även prova att slå av och sätta på basenheten igen.


Jag kan inte ringa med den extra telefonluren?

Extraluren måste registreras mot basenheten för att fungera. Se manual eller snabbguide. I förpackningen för varje extralur finns en snabbguide.

 

Hur fungerar hemtelefoni via mobilnätet?

Vad behövs för att använda tjänsten?

Hemtelefoni via mobilnätet kräver att man har våra trådlösa telefoner som ingår med tjänsten utan extra kostnad. Den enda som krävs för att använda tjänsten är ett eluttag och mobiltäckning.

 

Får jag behålla mitt gamla hemnummer?

Med Hemtelefoni via mobilnätet kan du välja att ta med ditt gamla nummer eller teckna ett nytt nummer.

 

Får jag ett mobilnummer?

Nej, du får inget mobilnummer. Det här är hemtelefoni, med hemtelefoni via mobilnätet så har du ett fastnummer tex 0910 XXXXXXXX. Du ringer ut på det fasta numret och tar emot samtal på det fasta numret.

 

Kan jag ta med mig de trådlösa telefonerna ut?

Basenheten har ett batteri som räcker i ca 8 timmar. Så länge du har ström kvar i batteriet i basenheten och telefonluren så kan du ta med telefonen ut och ringa. Telefonerna fungerar upp till 100 meter från basenheten.

 

Behöver jag någon särskild telefon för att använda tjänsten?

Hemtelefoni via mobilnätet fungerar endast med de medföljande trådlösa telefonerna som ingår i tjänsten utan extra kostnad.

Kan jag bara ha en telefon?

Du kan koppla ihop upp till 6 stycken telefoner med en basstation. Extra telefoner beställer du enkelt via vår kundservice.

 

Hur kopplar jag ihop fler telefoner till basstationen?

Innan du kan börja använda den extra telefonluren så måste du registrera extraluren till basenheten. Detta gör du enkelt med några knapptryckningar, följ instruktionerna i den snabbguide som du fick med eller ladda ner snabbguiden här.

 

Måste jag slå riktnummer när jag ringer?

Med Hemtelefoni via mobilnätet ringer du precis som med vanlig traditionell hemtelefoni. Du behöver alltså inte slå riktnummer inom det riktnummerområde du bor i.

 

Installation

Hur installerar jag Hemtelefoni via mobilnätet?

Med tjänsten medföljer minst en trådlös telefon och en basenhet. Det enda du behöver göra är att koppla in basenheten till ett eluttag. Färdigt – bara att börja ringa!

 

Extra telefonlur

Om du väljer fler telefonlurar så behöver du registrera de extra lurarna till basenheten. Detta gör du enkelt genom att följa instruktionernar i snabbguiden som följer med i paketet. Du kan också ladda ner snabbguiden här.

 

Flytt

Vad händer med mitt nummer om jag ska flytta?

Du kan välja att behålla hela ditt nummer inklusive riktnummer men då får du ett riktnummer som kanske inte matchar den adress du bor på. Annars kan du välja att teckna ett nytt telefonnummer med riktnummer som sammanfaller med din nya adress.

Sök kundservice

Sök

Till exempel: faktura