Manuell felsökning

Ibland fungerar inte allting som det ska från första början. Ibland kan det också vara svårt att veta hur man ska lösa dessa problem. Här nedan hittar du informationen du behöver för att på egen hand kunna felsöka och åtgärda problemen som kan ha uppstått med ditt bredband.

Till toppen

Felsökning av bredband

Om du inte kommer ut på internet med ditt mobila bredband när du gjort installationen, gör följande felsökning:

 

1. Har du klickat på Connect?


2. Du som är företagskund, har du rättighet att installera program på din dator? Om nej, kontakta IT-avdelningen på ditt företag.


3. Kolla för säkerhets skull att SIM-kortet sitter bra i modemet. USB-modemet levereras utan SIM-kort. installationsfilmen kan du enkelt se hur du sätter i SIM-kortet i modemet. Kolla därefter att modemet sitter bra i USB-kontakten så att den gröna lampan blinkar.


4. Du kan också prova andra USB-portar i din dator med USB-modemet, ibland fungerar en port bättre än en annan. Pröva då att byta USB-port för USB-modemet, vänta och se om USB-modemet hittas av datorn.

I vissa fall kan du behöva uppgraderingar för att modemet ska fungera. Till exempel så måste vissa modem uppgraderas för Windows Vista, eller om du bytt från en annan operatör till Tele2 men tagit med ditt modem.

Sök kundservice

Sök

Till exempel: faktura