Tillbaka till toppen

En försäkring för din mobiltelefon

Vårt trygghetsavtal är en försäkring som ger dig extra trygghet om något skulle hända med din nya mobiltelefon. Du får t ex ersättning om den blir stulen eller om du råkar tappa den i marken. Vid stöld får du dessutom ersättning med upp till 10 000 kr om någon obehörig ringer/surfar från ditt abonnemang.

 

Trygghetsavtalet ersätter:

• Stöld och förlust.
• Otursskador som t ex tapp- eller fuktskador.
• Obehöriga samtal/surfande upp till 10 000 kr vid stöld.
• Funktionsfel som ej omfattas av garanti eller reklamationsrätt.

 

Se Tele2 Trygghetsavtal (from 2012-11-01) för fullständiga villkor.

Se fullständig för- och efterköpsinformation.

Tillbaka till toppen

Säkerhetstips för din mobiltelefon

Tänk på att mobiltelefonen också är en dator

I dag kan man ringa, skicka och ta emot SMS, bilder och filmer, surfa på Internet, se på TV och mycket annat via sin mobil. Många mobiltelefoner har avancerade funktioner installerade från början, t.ex. spel, mp3-spelare, kamera, e-post, och olika sociala forum som Facebook och Twitter. Det ger möjlighet till många positiva upplevelser, men innebär också fler risker. Här är några konkreta tips att tänka på för dig som surfar med mobilen:

Logga alltid ut efter att du varit inloggad. Spara inte ditt lösenord i mobil (eller dator). Använd inte samma lösenord för flera forum, använd lösenord med hög säkeretsnivå. Använd mobilens knapplås (med kod). Ha alltid din mobiltelefon under uppsikt, även om det bara handlar om korta stunder.

 

Var försiktigt med personlig information

Tänk på att personlig information som personnummer, adress, foton av dig själv, lösenord, kort- och kontonummer etc. kan missbrukas av andra. En bra regel är att inte lämna ut egen eller andras personliga information via mobiltelefonen utan att först ha kollat med personen i fråga att det är OK.

 

Uppmuntra till en bra samtalston

Det är lätt att snabbt skriva saker som man aldrig skulle säga öga mot öga. Tänk på att behandla andra på samma sätt som du själv vill bli behandlad – också via mobilen.

 

Var uppmärksam på hot, trakasserier och mobbning

Hot, trakasserier och mobbning via mobilen förekommer. Skulle du vara utsatt spara alla bevis, exempelvis SMS och MMS. I allvarliga fall – gör en polisanmälan.

 

Vissa handlingar är olagliga

Det är olagligt att sprida bilder utan att den person som finns på bilden gett sitt medgivande, att hota eller trakassera, att sprida lögner om någon eller att ladda ned material som är utlagt på Internet utan upphovsmannens tillstånd. Det finns ett informationsblad som beskriver de vanligaste nätbrotten och lagen gäller oavsett om brotten sker på Internet eller via mobilen.

 

Tänk på vad du köper med mobilen

Det finns en mängd saker att köpa med mobilen, t.ex. ringsignaler, bilder och medlemskap. Många prenumerationstjänster innebär att det dras en summa varje vecka, men genom att skicka ordet STOPP till samma nummer som du beställde tjänsten från kan den stoppas. Tänk också på att det kostar att surfa på Internet genom mobilen. Var särskilt vaksam vid utlandsresor.

 

Minska risken för obehörig användning vid stöld av mobilen

En stulen eller borttappad mobil kan orsaka problem eftersom mycket personlig information finns samlad i den. En personlig PIN-kod försvårar för obehöriga att använda mobiltelefonen. Om en mobiltelefon blir stulen går det att spärra både abonnemanget och telefonen. Det är därför nödvändigt att notera det IMEI-nummer som finns under mobiltelefonens batteri. Tänk på att även ett kontantkort kan spärras om det är registrerat hos mobiloperatören.

 

Lägg in ICE i adressboken – om du skulle råka illa ut

Om du råkar ut för en olycka kan en anhörig eller vän snabbt bli kontaktad om deras nummer finns i adressboken i din mobiltelefon under namnet ICE. ICE är en förkortning av In Case of Emergency. Tänk på att det går att lägga in fler kontaktpersoner och att lägga till +46 (Sverige) före själva numret.

Sök kundservice

Sök

Till exempel: faktura