Har du frågor?

Här nedan hittar du de vanligaste frågorna och svaren gällande mobiltelefoni:

Till toppen

Vanliga frågor om mobiltelefoni

Hur krediteras månadsavgiften när jag byter till Tele2?

När du flyttar ditt abonnemang till Tele2, så kommer din nuvarande operatör att återbetala dig för den tid som du har betalat dem för, men inte nyttjat. Om du har uppsägningstid hos din nuvarande operatör kan du dock bli debiterad för uppsägningstiden.

 

Kan jag byta telefonnummer?

Att portera (flytta) ett nummer från en annan operatör till ett nytt fast-, mobil-, bredbandstelefonabonnemang eller kontantkort hos oss är kostnadsfritt. Detta gör du direkt här på Tele2.se samtidigt med beställningen.

 

Vad betyder portering?

Portering kallas det när du flyttar ett telefonnummer mellan två operatörer. Vill du byta till Tele2 men behålla ditt gamla nummer ska du alltså begära portering i samband med bytet. Portering är kostnadsfritt.

 

Gör ni kreditupplysning när jag tecknar abonnemang?

Kreditupplysning görs vid nybeställningar, alltså när du beställer ett nytt abonnemang (nytt telefonnummer).

 

Kan fler än en person stå som ägare till ett abonnemang?

Bara en person kan stå som ägare till abonnemanget/avtalet med operatören.

 

Hur fungerar överlåtelser?

Om du vill att någon annan tar över betalningsansvaret för din mobiltelefoni kan du överlåta abonnemanget. Hämta överlåtelseblankett.

 

Kan man ringa 112 om mobilnätet har störningar?

Ja, om Tele2s mobilnät skulle ha stora störningar kan du ringa 112 via en annan operatörs nät. Gör så här: 1) Stäng av din mobiltelefon 2) Ta ut ditt SIM-kort (sitter vanligen bakom batteriet) 3) Sätt tillbaka batteriet och starta din mobil. 4) Sök efter ett tillgängligt nät

 

Hur beställer jag ett abonnemang?

Du kan beställa alla våra produkter direkt här på tele2.se.

 

Har ni återförsäljare nära mig?

Du letar efter en återförsäljare eller butik. Här kan du söka på återförsäljare i din närhet.

 

Vad betyder prisplan?

Mobilabonnemang eller värdebevis (som du tankar Kontantkort med) kan ibland kallas för prisplan, det är alltså den prislista du ringer enligt.

 

Vad betyder förlängning av detta nummer är inte tillåtet?

Om försöker förlänga ditt mobilabonnemang på tele2.se och får meddelande att det inte är tillåtet beror det troligast på att bindningstiden inte gått ut. När du tecknar mobilabonnemang kan du i vissa fall välja mellan olika bindningstider, ofta i kombination med olika erbjudanden. Våra vanligaste bindningstider är 12, 18 eller 24 månader. Du kan förlänga ditt befintliga mobilabonnemang och ta del av nya erbjudanden tidigast 3 månader innan din nuvarande bindningstid går ut. Kundservice kan hjälpa dig i så fall.

 

Till toppen

Tjänster i mobilen

 

Vad är en SMS-tjänst?

SMS-tjänster är olika typer av innehållstjänster där du får information till din mobil via SMS. Det kan vara betaltjänster, som till exempel när du köper SL-biljett, eller prenumerationstjänster som till exempel när du får matchinfo från ditt favoritlag eller fråga/svar-tjänster med allt från nummerupplysning till drink-tips.

 

Hur laddar jag ner musik i mobilen?

Du kan köpa och ladda ner låtar till din mobil, direkt från vår musikbutik.

 

Hur köper jag och laddar ner spel i mobilen?

Om du vill köpa och ladda ner spel till din mobil, behöver du installera mobilinställningar.

 

Vad är videotelefoni?

Videotelefoni innebär att du kan se den du talar med och tvärt om. För att använda denna tjänst krävs att både den som ringer upp och mottagaren har en 3G-telefon, och att bägge har 3G-täckning. För att ringa ett videotelefonisamtal slår du telefonnumret till mottagaren som vanligt men trycker på knappen för videotelefoni istället för den vanliga telefonsymbolen. Det spelar ingen roll vilken operatör mottagaren ringer med. Separat prissättning gäller för videotelefoni, se respektive abonnemangs prislista. Tänk på att tjänsten kräver mycket batterikapacitet från din 3G-telefon.

 

Jag har fått två betalningar för Music Unlimited på samma faktura?

Betalningen gäller två olika månader som dragits på samma faktura, det kan du kolla på datumen som anger period för betalningen (under rubriken innehålls- och betaltjänster på faktura specifikationen). Du blir alltså INTE debiterad två gånger för samma period. Det har tyvärr inträffat för några av våra prenumeranter tidigare men nu har vi rättat till det och det ska inte inträffa igen.

 

Hur får jag bort operatörsloggan?

På vissa telefonmodeller kan du ersätta operatörsloggan med en bild. Vad som gäller för hur du byter ut loggan i just din telefon kan du läsa mer om i din telefonmanual eller på telefontillverkarens webbsida.

 

Hur avbeställer jag en innehållstjänst?

Du måste kontakta det företag där den beställts för att avsluta den. Om du har beställt innehållstjänsten från Tele2 kan du få hjälp att avbeställa den hos kundservice.

 

Kan jag spärra mot innehållstjänster?

Det finns en spärrtjänst mot innehållstjänster för mobilabonnemang, tjänsten är kostnadsfri och kan beställas via kundservice. Spärrtjänsten är inte tillgänglig för kontantkort.

 

Mina ringsignaler fungerar inte, vad gör jag?

Om din ringsignal inte fungerar måste du kontakta det företag där ringsignalen beställts för att få hjälp om den inte fungerar. Om du har beställt den från Tele2 kan du få hjälp av kundservice.

Till toppen

Avtal

Hur krediteras månadsavgiften när jag byter till Tele2?

När du flyttar ditt abonnemang till Tele2, så kommer din nuvarande operatör att återbetala dig för den tid som du har betalat dem för, men inte nyttjat. Du blir aldrig dubbelfakturerad när du byter till Tele2.

 

Kan jag byta telefonnummer?

Att portera (flytta) ett nummer från en annan operatör till ett nytt fast-, mobil-, bredbandstelefonabonnemang eller kontantkort hos oss är kostnadsfritt. Detta gör du direkt här på Tele2.se samtidigt med beställningen.

 

Vad betyder portering?

Portering kallas det när du flyttar ett telefonnummer mellan två operatörer. Vill du byta till Tele2 men behålla ditt gamla nummer ska du alltså begära portering i samband med bytet. Portering är kostnadsfritt.

 

Gör ni kreditupplysning när jag tecknar abonnemang?

Kreditupplysning görs vid nybeställningar, alltså när du beställer ett nytt abonnemang (nytt telefonnummer).

 

Kan fler än en person stå som ägare till ett abonnemang?

Bara en person kan stå som ägare till abonnemanget/avtalet med operatören.

 

Hur fungerar överlåtelser?

Om du vill att någon annan tar över betalningsansvaret för din mobiltelefoni kan du överlåta abonnemanget. Du hittar överlåtelseblankett och vidare instruktioner här:

 

Kan jag göra om mitt kontantkortsnummer till abonnemang?

Du kan byta från kontantkort till abonnemang direkt här på Tele2.se. Välj bara vilket abonnemang du vill ha, klicka på beställ och välj < Byt från Comviq kontant till abonnemang > så gör vi bytet åt dig. Att göra bytet kostar 99 kr och du kommer få ett nytt SIM-kort, som vi skickar vi till dig. I samband med bytet kan det hända att telefonnumret är avstängt i upp till 3 dagar, det beror på omläggningen.

 

Hur byter jag prisplan?

Du kan enkelt byta eller förlänga din prisplan här på Tele2.se, i samband med att du beställer den i webbutiken när eventuell bindningstid löpt ut.

Kan jag byta nummer på mitt befintliga mobilabonnemang?

Det går att göra ett nummerbyte till ett nytt nummer på ett befintligt abonnemang mot en ersättning. Det gäller även om du porterar in ett nummer och byter till det på ett befintligt abonnemang hos oss eftersom det ju inte är en nyteckning, utan ett nummerbyte. Beställningen gör du via kundservice, de hjälper dig med priser och andra frågor. Det går inte att göra nummerbyte på kontantkort. Efter det att eventuell bindningstid på ditt abonnemang gått ut är vår uppsägningstid 3 månader. Om du vill säga upp ett abonnemang utan uppsägningstid kan du göra det mot en avgift. Frågor som gäller uppsägning löser du lättast genom att ringa till kundservice. Tänk på att du alltid personligen måste avsluta ditt abonnemang, uppsägning hos en tidigare operatör sker alltså INTE automatiskt när du byter.

 

Kan jag lägga mobilabonnemanget vilande?

Om du ska resa bort eller inte kommer att använda ditt mobilabonnemang under en lite längre tid kan du lägga det i vila för en mindre kostnad. Abonnemanget får vila längst i 6 månader. Under tiden det ligger vilande så blir du inte debiterad månadsavgift och ingen kan använda ditt SIM-kort eller fasta telefon eftersom de avaktiverats. Det går alltså varken att ringa eller ta emot samtal. Du gör beställningen hos respektive Kundservice och när du sedan vill väcka abonnemanget gör du på samma sätt.

 

Är era telefoner operatörslåsta?

Om mobiltelefonen är operatörslåst eller inte beror på vilket erbjudande du väljer, du kan alltid köpa telefon och abonnemang separat hos oss till bra pris.

 

Hur beställer jag en upplåsningskod?

Om mobiltelefonen är operatörslåst till Tele2 ska du kontakta kundservice så hjälper de dig. Är den låst till en annan operatör måste du ta kontakt med dem.

 

Hur avslutar jag mitt abonnemang?

Frågor som gäller uppsägning löser du lättast genom att ringa till kundservice.

 

Hur gör man med abonnemang vid dödsfall?

När en person gått bort går det bra att antingen överlåta abonnemanget eller avsluta det utan kostnad. För att få hjälp med det, kontakta kundservice.

Sök kundservice

Sök

Till exempel: faktura