Byte av SIM-kort

Vi behöver byta ut ditt SIM-kort. Du har en äldre version som vi successivt kommer att ta ur drift. Med det nya SIM-kortet kommer vi i ännu högre utsträckning kunna säkerställa kvaliteten på samtal i våra nät och tillgång till framtida tjänster. Naturligtvis kommer kortbytet inte att innebära någon extra kostnad för dig.

Till toppen

Så här går det till

 

 

Kontakter och telefonnummer på ditt SIM-kort

Om du har kontakter/telefonnummer sparade på ditt SIM-kort ber vi dig att kopiera över dessa till telefonen innan det nya SIM-kortet aktiveras så de inte går förlorade för dig. Tänk på att dina tidigare sparade SMS inte alltid sparas på telefonen och kan gå förlorade vid bytet.

 

Aktivera SIM-kortet

För att kunna använda ditt nya SIM-kort måste du aktivera det. Av säkerhetsskäl gör du detta från ditt gamla SIM-kort. Följ instruktionerna nedan

 

Så här gör du för att aktivera och byta SIM-kort

1. Skicka ett SMS med ”SIM” till 7927. OBS! Det är viktigt att det skickas med ditt gamla SIM-kort.
2. Invänta ett SMS.
3. Byt till ditt nya SIM-kort.
4. Du behöver ange din nya PIN-kod under aktiveringen. PIN-koden finner du under skrapytan på SIM-kortshållaren. Det kan hända att telefonen startar om då du angett koden men detta är helt normalt.
5. Du kan börja ringa när du får täckning. Du får också en bekräftelse via SMS om att ditt nya SIM-kort är aktiverat. Detta kan ta några minuter.

 

PIN och PUK-kod

Glöm inte att memorera eller ändra den nya PIN koden. Du hittar både PIN och PUK-kod på simkortshållaren.

 

Till toppen

Frågor och svar

Mitt nya SIM-kort fungerar inte. Vad är fel?

Har du kommit ihåg att aktivera det nya SIM-kortet? För att kunna använda det nya SIM-kortet måste det aktiveras. Av säkerhetsskäl görs detta från ditt gamla SIM-kort. Byt tillbaka till ditt gamla SIM-kort och skicka ett SMS med ordet "SIM" till 7927. När du fått ett SMS kan du byta SIM-kort. Om det fortfarande inte fungerar får du kontakta vår Kundservice Privat på 0772-25 25 25 eller Företag på 0200-23 23 23.


Varför ska jag byta SIM-kort?

Det nya SIM-kortet innehåller ny teknik som gör att vi i ännu högre utsträckning kommer kunna säkerställa kvaliteten på samtal i våra nät och tillgång till framtida tjänster.


När får jag mitt nya SIM-kort?

Ditt nya SIM-kort kommer att skickas till dig under 2012. I brevet som skickas tillsammans med ditt nya SIM-kort står det hur du ska göra för att SIM-kortet ska aktiveras.


Hur ska jag komma ihåg att jag ska byta SIM-kort?

För att du inte ska glömma SIM-kortsbytet kommer vi att skicka ett påminnelse-SMS till din mobiltelefon om du inte har bytt.


Hur sparar jag kontakterna jag har på mitt SIM-kort?

Hur du kopierar dina kontakter från SIM-kortet till din mobiltelefon står i manualen för din mobiltelefon.


Kan jag byta kort om jag är utomlands?

Du måste befinna dig i Sverige när du genomför bytet.


Måste jag betala för det nya SIM-kortet? Kommer någon av tjänsterna att bli dyrare för mig?

Nej, det blir inga extra kostnader för dig.


Vad gör jag med mitt gamla SIM-kort?

Ditt gamla SIM-kort (spärras så snart du aktiverat det nya SIM-kortet)är spärrat och kommer inte att kunna användas. Vi rekommenderar att du lämnar in det gamla SIM-kotet på en miljöstation efter att du har sparat dina kontakter och SMS (om du har några lagrade på kortet). Nyare mobiltelefoner sparar inte kontakter och SMS på SIM-kortet utan använder som standard istället ett internt minne på mobiltelefonen.

Sök kundservice

Sök

Till exempel: faktura

Behöver du hjälp?

Eller har du frågor? Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig gärna.

Privat: 0772- 25 25 25
Företag: 0200- 23 23 23

Du kan också chatta med kundservice.