Kundrelationer på distans minst lika bra

Stark relation och skalbar lösning – viktiga pusselbitar för tillväxt

Kund: Ekan Management

Många företag tvingas idag att ställa om till helt eller delvis arbete på distans. Ett partnerskap som överbryggar avståndet, med en leverantör som hjälper företaget att växa trots distansen, är lika viktig som en modern kommunikationslösning.

Tillsammans med Tele2 Företag har Ekan Management lyckats nå tillväxtmål och få arbetet att rulla effektivt för anställda på språng.

2005 klev Ann-Britt Andersson in på sitt nya jobb på Ekan Management. Bolaget hade då åtta anställda och hennes uppgift var att sköta ekonomin. Som enda icke-konsult landade dock det mesta på hennes bord, som att ansvara för telefonin.

- När jag började hade vi en annan operatör, men vi registrerade våra första mobilabonnemang hos Tele2 Företag redan året efter jag började och vi bytte fullskaligt till dem 2011, berättar Ann-Britt Andersson. 

2011 blev också Pernilla Hassel, Account manager på Tele2 Företag, kundansvarig för Ekan Management. Genom åren har kontakterna varit många och relationen är både trevlig och solid.

- Ann-Britt brukar skoja med mig och säga att de ser mig mer som en kollega än en kontaktperson på Tele2 Företag. Alla på företaget vet vem jag är och jag har även god kontakt med vd:n och många andra på företaget, säger Pernilla Hassel.

Långsiktig planering med skalbara lösningar 

Just långsiktigheten och att ha en och samma kontaktperson betyder mycket, enligt Ann-Britt. Det är tryggt och då Pernilla känner dem och vet allt om företaget och deras behov behöver de inte börja från noll vid varje kontakt eller förändring. 

- När säljare från andra bolag ringer och kan erbjuda bättre priser säger vi alltid nej. Service är minst lika viktigt. Priserna är ändå ganska lika, och det är inte värt att riskera ett gott samarbete, säger Ann-Britt Andersson. 

Ekan Management har sitt ursprung i skandinavisk management genom en forskningsstiftelse vid Handelshögskolan i Göteborg. Verksamheten knoppades av 1985 och idag består Ekan Management av ca 70 managementkonsulter som hjälper privata företag och offentlig verksamhet med varaktig förändring av olika slag.

Ambitionen är att växa med ca 15 procent per år. Det ställer dels krav på en skalbar lösning, dels på att lösningen verkligen alltid fungerar. Alla anställda är konsulter och åker runt mycket, så telefonen och datorn är deras viktigaste arbetsredskap.

- Vårt långa samarbete gör att Pernilla kan vara proaktiv och föreslå olika lösningar och nya tjänster utifrån vårt växande behov, säger Ann-Britt. Trots att kundrelationen varat i många år har den alltid skett på distans. Den är professionell men ändå personlig, tycker båda, och det blir alltid lite prat om allt från barnen till hur semestern varit. Och de har faktiskt träffats en gång. Förra sommaren var Ekan Management på utbildning i Malmö där Pernilla jobbar, och de bestämde att ta en lunch ihop.

Det var lite som inför en blind date, minns Ann-Britt. Hur ser hon ut? -Men så fort jag såg henne sitta vid ett bord förstod jag att det var hon och det var jätteroligt att få träffas efter alla år.

Lösningar

Ekan Management har valt dessa tjänster från Tele2 Företag: 

- Växel Mobil 

- Mobilabonnemang