FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterDigitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeArtiklar och kundcase om hållbarhetKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebcasts och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

En digital framtid är en hållbar framtid

En grönare värld genom digital teknik

Klimatet har blivit en ödesfråga för Sveriges företag. Telekom och it spelar en avgörande roll för omställningen till en hållbar framtid. - Om vi ska lösa klimatfrågan är digitalisering svaret, säger Mats Granryd, generaldirektör för den internationella telekombranschens intresseorganisation GSMA.

Extremväder, smältande isar och klimatkris har haft en framträdande roll i medieflödet de senaste åren. Klimat- och hållbarhetsfrågor har numera högsta prioritet för flertalet svenska företag och organisationer - och omställningen drivs av affärsmässiga beslut.

- Miljö- och klimatfrågan är en av vår tids stora frågor. De klimatförändringar och katastrofer vi sett i världen under sommaren 2021 visar med all tydlighet att vi måste agera snabbt, säger Stefan Trampus, affärsområdeschef på Tele2 Företag.

I en undersökning som Tele2 Företag och Kantar Sifo genomfört i maj och juni 2021 bland 400 svenska beslutsfattare, uppger hela 80 procent att hållbarhet är mycket viktigt eller viktigt för verksamheten. En majoritet (70 procent) tror också att kraven kommer att öka – och kraven förväntas komma från såväl ägare och lagstiftare som kunder och medarbetare.

8 av 10 ser telekom som möjliggörare

Det blir också allt tydligare att it- och telekombranschen är en viktig möjliggörare av omställningen. 8 av 10 i rapporten ser möjliga hållbarhetsvinster inom it och telekom. Att fysiska möten kan ersättas av digitala möten, vilket minskar fossila utsläpp från resor, är det främsta sambandet. Men stor potential finns även i tekniker som AI och IoT, för att effektivisera flöden och processer.

Dessa tekniker, parat med utbyggnaden av 5G-nätet, lägger nu grunden för framtidens smarta infrastruktur i städer, företag och fastigheter samt till en klimatsmart cirkulär ekonomi.

- Vi är glada att så många ser it och telekom som viktiga verktyg i hållbarhetsarbetet, men vi måste bli ännu bättre på att förklara hur vi kan bidra, säger Stefan Trampus.

Bidrar till 17 hållbarhetsmål

Digitalisering och klimatfrågan är två stora trender som sammanfaller just nu och ger synergier till varandra, enligt Mats Granryd som är generaldirektör för GSMA, den internationella telekombranschens intresseorganisation.

- Vi är alla överens om att vi behöver en grön framtid. Och en grön framtid är digital. Det går hand i hand - om vi ska lösa klimatfrågan är digitalisering svaret, säger han.

Den globala telekom- och mobilbranschen samarbetar inom GSMA för att bekämpa klimathot och visa hur den privata sektorn kan ta ledarskap och föregå med gott exempel för att nå målen om nettonoll 2050 som antogs av FN och världens ledare i Paris 2015.

Att mer än två tredjedelar av jordens befolkning, över 5,2 miljarder människor, har en mobiltelefon ger en enorm möjlighet att påverka och bidra.

Det senaste året har det blivit extra tydligt, när hela världen snabbt tvingades ställa om till digitala flöden och mötesformer - och telekombranschen gjorde det möjligt.

- Under pandemin har vi bidragit till i princip alla 17 av FNs hållbarhetsmål. De insikter och landvinningar som gjorts är viktiga att dra nytta av framåt, säger Mats Granryd.

Sparar 2 000 miljoner ton CO2

I sin egen verksamhet har telekombolagen kommit långt, faktiskt längst av alla industribranscher. Hela 80 procent har förbundit sig till initiativet Carbon Disclosure Project, CDP, 36 procent har antagit utmaningen NetZero 2050 och två tredjedelar använder vetenskapliga mål, Science Based Targets, för att mäta sin miljöpåverkan och kravställa underleverantörer.

Men den stora potentialen har man som motor i andra branschers digitalisering, när all världens företag nu behöver ställa om till långsiktigt hållbara flöden.

I en studie från GSMA och hållbarhetsinitiativet The Carbon Trust framgår att telekombranschens nettoeffekt på klimatet var positiv redan 2018. Då sparades 2 000 miljoner ton koldioxid via telekomlösningar, vilket är tio gånger mer än utsläppen från mobilnäten.

- Vår industri står för 0,4 procent av koldioxidutsläppen globalt. Men om mobilitet och digital teknik används i andra branscher, exempelvis för att mötas och göra affärer, är den potentiella koldioxidbesparingen tio gånger större, säger Mats Granryd.

Under pandemin har effekten betonats ytterligare – och vi har bara sett början.

- Onödiga resor över dagen ersätts av digitala möten och flöden inom logistik, transport och industri optimeras ytterligare med hjälp av IoT, så att vi få mer energieffektiva och system globalt, säger Mats Granryd.

Släpp loss entreprenörer

Om vi ska stoppa den globala uppvärmningen och rädda vår planet krävs bestående förändringar i hur vi organiserar oss, möts och gör affärer. Men enbart optimering lär inte räcka.

- Det krävs radikala förändringar på nästan alla plan om vi ska undvika en klimatmässig och ekologisk kollaps. Det är världens ledare eniga om idag, men få inser vidden av problemet och vad som behöver göras.

Det säger Dennis Pamlin som är klimat- och hållbarhetsexpert på forskningsinstitutet RISE samt rådgivare till företag och myndigheter inom hållbar digital transformation. Han håller med om att it- och telekombranschen spelar en nyckelroll i omställningen till ett hållbart samhälle, men vill lyfta vikten av nytänkande.

- Det handlar om hur vi driver fram nya lösningar, med färre fossilbilsföretag och fler innovatörer, konstaterar han.

Dennis Pamlin menar att planetens framtid hänger på en total omställning av världens verksamheter mot i grunden mer hållbara flöden. En transformativ förändring där man drar full nytta av digitalisering och innovativ teknik – och släpper in entreprenöriella krafter i ledningsrummet.

- De flesta nöjer sig med att förbättra det de har. De beter sig som att den fjärde industriella revolutionen inte har ägt rum. Men vi behöver inte en bättre CD-skiva, när vi kan strömma musik. Det viktigaste är att hitta nya lösningar istället för att optimera befintliga, säger han.

Kan vi skriva ut i 3D och mötas digitalt? Dennis Pamlin vill se en övergång från fysiska produkter till digitala tjänster, med fokus på verkliga behov och nya möjligheter.

- Alla företag borde fråga sig vad de gör för världen - och varför. Hur de ska leverera något världen behöver, utan att tära på resurserna mer än nödvändigt.

Vidare förordar han ett “11 miljarders-perspektiv”, där hela mänskligheten får nytta av framstegen.

- Covid-pandemin har visat att det går att ställa om. Låt oss dra lärdom av det och släppa loss entreprenörerna, säger Dennis Pamlin.

5G visar vägen fram

Mats Granryd förväntar sig en explosion av innovationer när det nya energisnåla 5G-nätet - som medger snabbare överföring och låg fördröjning - byggs ut.

- Det ska bli spännande att se hur entreprenörer nyttjar den räls vi lägger med 5G. Precis som med 4G kommer nya bolag att skapas och bygga sin existens på det globala 5G-nätet. Jag är lite avundsjuk på mina barn som kommer att få använda all teknik vi byggt nu!

Stefan Trampus ser 5G som nästa naturliga steg i hållbarhetsarbetet.

- Vi jobbar med flera spännande kundprojekt där vi ser hur 5G kan förbättra och effektivisera allt från arbetsprocesser och transporter till energiförbrukning, samtidigt som vi bidrar till både innovation i allmänhet och utveckling av innovativa företag, säger han.

Tekniken finns, liksom en tilltagande insikt om allvaret i situationen och förståelse för att förändring måste till. Men digitalisering i sig räcker inte. Det gäller att göra rätt saker också.

- Om vi använder AI för att borra olja i Antarktis, eller e-handel för att klicka hem billiga kläder tillverkade under dåliga förhållanden är det inget värt, konstaterar Dennis Pamlin.

Branschen är medveten om utmaningen och vidtar åtgärder, exempelvis i form av Digital Declaration Act, ett initiativ för inkludering, etisk innovation och ansvarstagande som skrivits under av 100 vd-ar.

- Det är en grundplåt för att säkra sund användning av exempelvis AI. Vi måste ta ansvar och hantera vår kraft med stor respekt, avslutar Mats Granryd.

Undersökning: hållbarhetsarbete vinner affärer

Under maj och juni 2021 genomförde Kantar Sifo på uppdrag av Tele2 en undersökning om hållbarhet kopplat till it och telekom. Beslutsfattare från 400 små, medelstora och stora företag deltog. Här är några av resultaten:

  • Sju av tio företag väljer leverantörer utifrån deras hållbarhetsarbete.

  • För var femte företag har hållbarhet inte bara påverkat utan varit en avgörande faktor vid val av deras viktigaste leverantörer.

  • Var tredje större företag (33 procent) har vunnit affärer på grund av det egna hållbarhetsarbetet.

  • En majoritet (61 procent) av de intervjuade anser att hållbarhetsarbetet kan skapa tillväxt i verksamheten.

  • Åtta av tio ser hållbarhetsmöjligheter inom it och telekom.

Vill du veta mer? Ladda ner hela rapporten här.

Undersökning: hållbarhetsarbete vinner affärer

Under maj och juni 2021 genomförde Kantar Sifo på uppdrag av Tele2 en undersökning om hållbarhet kopplat till it och telekom. Beslutsfattare från 400 små, medelstora och stora företag deltog. Här är några av resultaten:

  • Sju av tio företag väljer leverantörer utifrån deras hållbarhetsarbete.

  • För var femte företag har hållbarhet inte bara påverkat utan varit en avgörande faktor vid val av deras viktigaste leverantörer.

  • Var tredje större företag (33 procent) har vunnit affärer på grund av det egna hållbarhetsarbetet.

  • En majoritet (61 procent) av de intervjuade anser att hållbarhetsarbetet kan skapa tillväxt i verksamheten.

  • Åtta av tio ser hållbarhetsmöjligheter inom it och telekom.

Vill du veta mer? Ladda ner hela rapporten här.