Är du tidigare Phonera-kund?

Nu välkomnar vi dig som tidigare kund hos Phonera och Com Hem Företag till Tele2 Företag. Här hittar du hjälp och information om dina Phoneras produkter och tjänster samtidigt som du har möjlighet att ta del av Com Hem företags omfattande sortiment av fast bredband, mobilt bredband, mobiltelefoni, fast telefoni, växellösningar, Bredband Pro och telefonkonferenser.

Phonera Företag AB (org. nr: 556434-4397) förvärvades av Com Hem AB i januari 2016 och har sedan dess fortsatt skötts som ett fristående bolag ägt av Com Hem AB. Den 5 november 2018 blev Com Hem en del av Tele2, och Com Hem Företag är idag inkluderad i Tele2 Företags nuvarande verksamhet. Detta görs för att skapa en så enkel bolagsstruktur som möjligt och samtidigt kunna erbjuda våra kunder helhetslösningar av bredband, mobiltelefoni, telekonferenslösningar med mera.

Vad innebär detta för mig som Phonera-kund? 
Du behåller dina tjänster som de är men de fakturor vi skickar kommer fortsättningsvis innehålla ett nytt organisationsnummer. I övrigt Innebär fusionen inga förändringar i varken pris eller service på de produkter och tjänster ditt företag idag erhåller från Phonera. 


Phoneras produkter och tjänster 
Samtliga tjänster och produkter som tidigare erbjudits under Phoneras varumärke hittar du nu istället här. Även om du inte längre kan nyteckna några tjänster under Phoneras varumärke hoppas vi att du hittar det du söker under Tele2 Företag där vi har de flesta tjänsterna samlade, även Phoneras smidiga konferenslösning Rixmötet. 


Kontakt 
Du som är Phonera-kund använder samma kontaktvägar som tidigare: 

Telefon: 040-622 10 00
E-post: info@phonera.se

Vi finns tillgängliga under vardagar kl. 08.00 – 18.00.

För att spärra ditt mobilnummer utanför kontorstid ringer du 040-622 10 59. 

Mina företagssidor 
Som Phonera-kund med tidigare konto på Mina Företagssidor har du möjlighet att se aktuella fakturor o s v.  Du loggar in via en av våra självservicelösningar här.

Vanliga frågor

Hur gör jag en felanmälan?

Du som befintlig Phonera-kund gör enklast en felanmälan genom att ringa till vår kundservice på 040-622 10 00. 

Efter kontorstid ringer du 040-622 10 75 för att felanmäla fast telefoni.

Viktig information vid felanmälan
- En felanmälan kan ta upp till 5 arbetsdagar innan den behandlas.
- Du får ett SMS vid klarskrivning.
- Om du inte har kontrollerat din utrustning (se checklista nedan beroende på  tjänst) kan du bli debiterad om det visar sig att felet ej var av tekniskt skäl.
- Vi hanterar din felanmälan påföljande arbetsdag.


Innan du gör en felanmälan
Det kan vara bra att kontrollera ett par saker själv innan du gör en felanmälan. Många gånger finns det en enkel förklaring till varför din tjänst eller terminal inte fungerar. Vi har därför sammanställt en checklista som består av ett antal frågor som man själv kan gå igenom. Dessa frågor får du också normalt svara på när du ringer in och gör din felanmälan. Därför kan det vara bra att vara förberedd redan innan samtalet. Checklistan ser något annorlunda ut beroende på vilken tjänst det gäller, se vidare nedan.

  • Fast telefoni
    Vilket telefonnummer gäller felanmälan?
    Har du kontrollerat utrustningen?
    Har du provat att koppla in en annan telefon i första telejacket?
    Har det varit åskoväder, testa telejacket med en telefon som inte varit inkopplad under ovädret.

Hur yttrade sig felet?
Exempel kan vara dålig samtalskvalitet, telefonen fungerar varken för inkommande eller utgående samtal, avgrävd kabel, åsknedslag.

Har du ADSL bredband?
Prova att koppla ur bredbandet och ha endast telefonen inkopplad. Testa funktionen på den fasta telefonen igen.

  • Var beredd att även lämna uppgifter om:
    Annat kontaktnummer som vi kan nå dig på.
    Önskar du vidarekoppling?
  • IP-telefoni
    Är utrustningen omstartad?
    Sitter utrustningen bakom en brandvägg och/eller router?
    Är UDP-port 5060 öppnad i brandväggen?
    Ger utrustningen något felmeddelande, och i så fall vad?
  • ADSL
    Är modemet omstartat? Prova att starta om det.
    Vilka lampor lyser på modemet?
    Är modemet kopplat rätt, det vill säga till första telejacket?
    Är eventuell förlängsningskabel bortkopplad?
    Fungerar telefonen som är kopplad till telejacket?
    Har du kontrollerat IP-uppgifterma i modemet för att se så de stämmer?
    Har du råkat koppla förbi eventuell router?
    Kommer du åt modemetds användargränssnitt?
  • Mobilt bredband
    Är datorn omstartad?
    Hittar datorn USB-modemet?
    Får du något felmeddelande?
    Har du provat om modemet fungerar i en annan terminal/dator?
    Har ni kontrollerat så att det finns täckning och at det inte finns någon driftstörning i området?
    Har du korrekta APN ifyllda i mobil partner?
Hur tyder jag min faktura från Phonera?

Vi vet att det inte alltid är helt enkelt att förstå alla rader och summeringar i en faktura. Därför gör vi allt för att hjälpa dig reda ut alla frågetecken. För att göra det så enkelt som möjligt att tyda alla delar i våra fakturor har vi framställt en fakturaguide.

Klicka på länken för att öppna guiden i nytt fönster:  Fakturaguide

Det står ” Telekollen” på min faktura. Vad är det?

Telekollen är en prislista från Phonera, som du har kopplat till din telefonitjänst. Det är ingen extra tjänst som du betalar för, utan alltså endast namnet på din prisplan. Telekollen följer samma samtalspriser som Phonera Företag 20.

Jag är Phonera-kund och vill byta telefonnummer, hur går det till?

För våra Phonera-kunder har vi möjlighet att erbjuda bra telefonnummer som är lätta att komma ihåg för dina kunder. Så kallade guldnummer. Det kan även finnas andra anledningar till att byta nummer. Oavsett, så hjälper vi dig.

Kontakta oss på 040-622 10 00 för hjälp att byta telefonnummer.

Behöver du komma i kontakt med oss?

För personlig rådgivning, ring 90 444 eller fyll i kontaktformuläret så hör vi av oss.

Tele2 Företag Com Hem Företag Phonera