Faktura

Fakturafrågor och svar för tidigare TDC-kunder

TDC Sverige är nu en del av Tele2. Här hittar du som tidigare TDC-kund svar på de vanligaste fakturafrågorna. Om du inte hittar svaret på din fråga är du välkommen att kontakta oss.

Varför får jag en faktura med TDC-logga från Tele2 Business AB?

Från och med den 1 november har Tele2 förvärvat TDC Sverige AB. TDC Sverige behåller samma organisationsnummer som tidigare (556465-8507). Till detta organisationsnummer har vi dock ett nytt bolagsnamn, Tele2 Business AB.

Fakturor från TDC Sverige skickas därför numera i nya legala bolagsnamnet Tele2 Business AB men under logotypen ”TDC Sverige – En del av Tele2”. Våra kontonummer att betala fakturorna till är oförändrade.

Jag önskar en specifikation på en faktura, hur får jag detta?

I Tele2 Service Online under rubriken Fakturor finns specifikationer till våra fakturor.

Varför ser inte fakturan ut som innan?

Vi har bytt fakturasystem för datatjänster och fast telefoni. Pappersfakturan blir kortfattad men det finns utförliga specifikationer i kundportalen Tele2 Service Online.

Varför ser jag inte adressen (site) och abonnemangsnumret på fakturan?

På PDF-fakturan, som finns på kundportalen Tele2 Service Online, finns det en specifikation per abonnemang/site. Där ligger alla kostnader samlade för abonnemanget.

Jag känner inte igen kundnumret. Vad är det för nummer?

Alla fakturamottagare fick nya kundnummer i och med att TDC bytte fakturasystem.

Jag har fått två fakturor istället för en, varför då?

Tele2 måste flytta tjänst för tjänst vilket kan innebära att datatjänster kommer på en ny faktura medan telefonitjänster ligger kvar på gamla fakturan. Dessutom så faktureras engångsavgifter ut från gamla systemet. Bara abonnemangsavgifterna flyttas.

Jag är inte nöjd med fakturan. Vad kan jag göra då?

Tele2 kan erbjuda PDF-faktura med specifikationer till en e-mailadress eller e-faktura. Vi kan också skicka specifikationen med pappersfakturan. Ta kontakt med kundservice så kan vi hitta den bästa lösningen för er.

Hur debiteras operatörstjänsterna?

På operatörsfakturorna debiterar man trafiken i efterskott och fasta avgifter i förskott. Det kan även ligga med poster på fakturan på felanmälan eller beställning som inte ingått i avtalet som då fakturerats kund.

Hur går man tillväga vid överlåtelse av kundavtal?

Överlåtelse av avtal med Tele2 ska alltid meddelas skriftligen. För det fall att överlåtelsen inkluderar en internetförbindelse ska även en IP-ansökan fyllas i. Denna ska signeras av övertagande kund.

För IP-ansökan: IPv6 och IPv4 A transfer agreement with Tele2 must be communicated in writing. Please fill in this form. An IP application must be filled in if the transfer includes an internet connection. The form must be signed by the acquiring customer. For IP application: IPv4 and IPv6. 

Har du andra frågor om ditt företags fakturor?

Då är du välkommen att kontakta er kundavsvarig på Tele2.