Råd för ökad säkerhet

Nätfiske

Hur du skyddar dig mot phishing /nätfiske och hur du hanterar mejl där du ombeds lämna ut kort-/ eller inloggningsuppgifter.

Vi kommer aldrig mejla dig och be om kort- eller inloggningsuppgifter!

Om du har fått ett mejl/SMS som sägs vara från Tele2 och handlar om ”återbetalning, ”verifiering via kreditkorts-/ eller kontouppgifter” så är det en form av bedrägeri som kallas lösenordsfiske (phishing-mail). 

Phishing/nätfiske är en bedrägeriform som går ut på att lura till sig konto- eller kort-information genom att påstå sig företräda ett företag, en myndighet eller bank. Meddelandet innehåller ofta ett brådskande budskap om återbetalning av pengar, fel på tjänsten eller att du behöver verifiera kunduppgifter. Här kan du läsa mer:Wikipedia - Nätfiske

Inga seriösa företag eller banker ber om kortuppgifter eller användaruppgifter genom att mejla, ringa eller skicka SMS till sina kunder.

Om du skulle få ett mejl, SMS eller blir uppringd av ett företag som du inte själv kontaktat - 

  • där det hänvisas till en återbetalning eller verifiering av dina användaruppgifter, 
  • där det bifogats en klickbar länk till Tele2 eller Comviq-liknande sida, 
  • eller där du uppmanas lämna ifrån dig kortnummer, CCV-kod eller andra kort-/ eller användaruppgifter 

- bör du avstå då det troligen är ett bedrägeriförsök.

Om du har lämnat ifrån dig dina kortuppgifter - kontakta din bank omgående för att spärra ditt kort och gör sedan en polisanmälan.

Om du lämnat ifrån dig användaruppgifter till t.ex. ditt e-postkonto, ändra då inloggningsuppgifterna till din mejl så snart du kan. Om du även har lagrat inloggningsuppgifter till andra websidor på din mejl, ändra även de lösenorden.

När du betalar med kort och lämnar ut kortuppgifter på nätet bör du alltid kontrollera att sidan är säker. Det kan du göra genom att se om sidan är certifierad i adressfältet i din internet-browser.

Klicka här för att komma till Polisens hemsida gällande bedrägeri via phishing. Där hittar du även information om hur du gör en polisanmälan.

E-post från andra företag än Tele2

Har du fått ett mejl som du misstänker vara ett bluffmejl kan du kontakta det företaget. Tele2 agerar enbart på de mejl där avsändaren uppger sig komma från Tele2/Comviq. Vi kan enbart spärra de avsändare där IP-adressen eller e-postadressen tillhör oss.