Allt om mobiltelefoni

Mobilsupport: frågor och svar för tidigare TDC-kunder

Här hittar du frågor och svar för dig som haft mobiltelefoni från TDC, som nu är en del av Tele2. Om du inte hittar svaret på din fråga är du välkommen att kontakta telefoniansvarig på ditt företag.

Läs mer om: 

 

Utomlands

Utomlands - Vad är roaming?

Att använda din telefon utomlands kallas roaming och betyder helt enkelt att en mobiltelefon kopplas om från en teleoperatörs nät till en annans nät. Tele2 har avtal med mobiloperatörer över hela världen för att våra kunder enkelt ska kunna använda sin telefon utanför Sverige. Priserna för att använda din telefon i utländska operatörers nät kan skilja sig från de priser som gäller i Tele2:s egna nät.

Roaming inom EU/EES med mobilabonnemang

I alla våra Fast pris-abonnemang ingår obegränsat antal samtal, SMS/MMS och data upp till 50 GB, beroende på vilket hur mycket datatrafik du har valt, inom EU och EES-länderna. Om du istället har ett abonnemang med Rörligt pris så ringer du, skickar SMS och MMS i ett annat EU/EES för samma pris som hemma i Sverige. Du kan dessutom använda all din data som du har i ditt rörliga abonnemang utomlands, förutsatt att du har surf kvar på abonnemanget.

Tips! Glöm inte att slå på dataroaming på din mobiltelefon om du vill surfa med den utomlands.

Vad kostar det att ringa i utlandet?

Med Tele2 kan du ringa till och från många mobilnät i utlandet. När du ringer från utlandet använder du en utländsk operatörs mobiltelefonnät. Att använda sig av en annan utländsk operatör kallas för internationell roaming. Telefonen väljer automatiskt operatör och försöker alltid i första hand hitta partneroperatörer i utlandet för att ge dig lägsta pris. Bland dessa operatörer kopplas du in på det nät som har bäst täckning där du befinner dig.

Roamingpriser, tal, sms, mms
Roamingpriser data

Vem betalar när jag tar emot ett samtal i utlandet?

När du tar emot ett samtal i utlandet betalar du enligt ditt avtalade roamingpris. Den som ringer dig betalar vanlig svensk mobiltaxa. 

Fungerar Saldomax i utlandet?

För samtal i utlandet måste man vara uppmärksam på att samtalskostnaderna kan överskrida den avtalade maximala beloppsgränsen. Det beror på att samtal i utlandet registreras hos Tele2 först efter några dagar. För att undvika risken att en gräns i Saldomax passeras kan tjänsten Begränsad användare aktiveras, vilken gör att det inte längre går att ringa i utlandet.

Kan jag använda mobildata i utlandet?

Ja, du kan använda alla datatjänster när du är i utlandet. Normalt hittar mobiltelefonen eller det mobila bredbandet automatiskt tillgängliga 4G- och 3G-nät när du reser till utlandet. Om det inte finns 4G- eller 3G-täckning kommer telefonen eller SIM-kortet i de allra flesta fall att automatiskt välja ett lokalt 2G-nät. Var uppmärksam på kostnaderna när du är i utlandet utanför EU.

Med den höga hastigheten på 4G- respektive 3G-trafik kan du snabbt ladda ned stora mängder data. Därför är det klokt att vara uppmärksam på den mängd data du skickar och tar emot, speciellt när du är i utlandet.

Jag kan inte ringa ett speciellt utlandsnummer

När du ringer till utlandet, tryck +, landsnummer, riktnummer och telefonnummer samt "lur". + tecknet ersätter utlandsprefix för internationella telefonsamtal (t ex 00 i Sverige). Vi ber dig att kontrollera så att korrekt landsnummer samt telefonnummer till motparten stämmer. Om felet kvarstår ber vi dig kontakta telefoniansvarig på ditt företag. 

Jag kan inte ta emot samtal i utlandet

Vanligtvis är din mobil inställd på automatisk roaming (information om detta finns i manualen till din mobiltelefon) och telefonen söker automatiskt efter åtkomst till ett mobilnät. När du är utomlands, starta mobilen och vänta tills den lokala nätoperatörens namn visas i displayen. Nu kan du ringa och ta emot samtal på din mobil.

I vissa länder, tex Sydkorea, Japan och Kina kan du bara roama om du hyr en GSM-anpassad UMTS-telefon som du sätter in SIM-kortet i. Du kan ofta hyra detta i ankomstterminalen på flygplatser. Om din mobil inte hittar en lokal operatör kan du försöka att manuellt hitta en operatör, se din mobilmanual för mer information.

Jag kan inte ringa i utlandet, bara ta emot meddelanden och samtal

För att ringa till Sverige från utlandet: Tryck +46, telefonnummer utan första nollan samt "Ringknappen". + tecknet ersätter utlandsprefix för internationella telefonsamtal (t ex 00 i Sverige). Interna kortnummer i MobilFlex Connect går inte att använda när man ringer i utlandet utan du behöver ange det kompletta numret. Om du inte kan ringa utgående samtal kan din mobil vara spärrad för utgående samtal vid roaming, kontrollera detta med din telefoniansvarige.

Jag kan inte ringa mitt mobilsvar från utlandet

Ring +46 767 20 20 20 som redan är inlagt i din telefonbok. Du kan ringa till mobilsvar med mobilsvarsnumret från valfri telefon. Om mobilsvar frågar om telefonnummer ange ditt mobilnummer och avsluta med #. När du hör din hälsningsfras, tryck #, ange din personliga kod, avsluta med #.

 

Abonnemang och faktura

Kan jag sätta vilket belopp jag vill för Saldomax?

Telefoniansvarige på ditt företag sätter beloppsgränsen för Saldomax för varje användare av tjänsten. Följande månadsbeloppsgränser är valbara; 250 kr, 500 kr, 750 kr, 1 000 kr, 1 500 kr och 3 000 kr.

Vad kostar det att ringa internt inom företagets samtalsgrupp?

Att ringa inom samtalsgruppen kostar normalt som ett vanligt mobilsamtal. Om man köper tilläggstjänsten Plus kan du mot en månadsavgift ringa inom gruppen utan minutavgift.

Hur administrerar jag mitt eget mobilabonnemang?

I tjänsten FlexConnect kan alla som har ett abonnemang logga in och göra förändringar på abonnemangsnivå, exempelvis vidarekoppla samtal och hantera röstbrevlådan.

Hur debiteras mobilabonnemangen?

De fasta avgifterna debiteras i förskott och trafikavgifterna i efterskott. Om abonnemanget startar mitt i en månad kan det bli en halv månad på fakturan, eller ett visst antal dagar på denna post då den oftast inte är en hel månad. Därefter faktureras abonnemangen.

Kan jag se den förbrukade datamängden på mitt mobilabonnemang?

Genom att skicka SMS med texten SALDO till nummer +46 764 66 3333 skickas aktuell förbrukning i innevarande månad. Vi skickar ut varningar vid 50 %, 75 % 80 % samt 100 % förbrukad datamängd per månad.

Det står överskjutande trafik på min mobilfaktura, vad är det?

Överskjutande trafik innebär att ni använt mer än er avtalade datamängd. Exempelvis att man har 1 GB, men har surfat för 2 GB, då får ni som kund betala för det överskjutande som utnyttjats.

Vad kostar det att vidarekoppla samtal?

Att vidarekoppla ett samtal kostar lika mycket som det kostar att ringa ett samtal till det nummer som du vidarekopplat till.

Hur går jag tillväga om jag vill överlåta ett mobilabonnemang, internetförbindelse eller ett helt avtal?

För överlåtelse av mobilabonnemang – Vänligen kontakta telefoniansvarig på ditt företag.
För överlåtelse av ett helt avtal – Fyll i denna överlåtelseblankett och skicka in till oss. 
För överlåtelse av internetförbindelse – Fyll i en ansökningsblankett och överlåtelseblankett. Skicka sedan in båda blanketterna till oss.  

 

Inställningar och tjänster

Var hittar jag inställningar för automatisk konfiguration av MMS/Internet?

Normalt så konfigureras din telefon automatiskt för MMS/Internet när du sätter i ditt SIM-kort. Om du är osäker på om din mobil stödjer MMS/Internet eller hur du använder din telefonmeny, se din telefonmanual.

Här nedan kan du se inställningar för Internet/MMS

Internet
Namn: TDC Internet
APN: Internet.se
APN-typ: default

MMS
Namn: TDC MMS
APN: mms
MSSC: http://mms.tdc.se:8002
MMS-proxy: 194.182.251.15
MMS-port: 8080
APN-typ: mms

Var beställer jag tilläggstjänster?

Tilläggstjänster beställer du via den som är telefoniansvarig i din organisation. Telefoniansvarig kan sedan beställa tilläggstjänster via Tele2 Service Online som är ett webbaserat verktyg för att administrera tjänster från TDC/Tele2. 

Hur beställer jag tjänsten Vidarekoppling?

Tjänsten Vidarekoppling ingår i alla mobilabonnemang.

Vad innebär tjänsten Vidarekoppling?

Med Vidarekoppling kan du snabbt och enkelt vidarekoppla dina samtal, antingen till mobilsvar eller till ett annat telefonnummer. Du kan ändra din vidarekoppling med hjälp av MobilFlex Connect kundwebb, via WAP eller koder (USSD) från mobilen. Om du använder koder anger du:
Aktivera: * kod * 1 * nummer # tryck "lur"
Förfrågan * kod #
Inaktivera: * kod * 0 #

Kod:
121 Alla inkommande samtal
122 Inkommande samtal som inte besvaras
123 Inkommande samtal vid avstängd mobil/utan täckning
124 Inkommande samtal vid upptaget
Exempel: *121*1*08XXXXXXX#lur för att vidarekoppla alla inkommande samtal till ett fastnätsnummer i Stockholmsområdet.

 

Guider och manualer 

 

Hårdvara

Vad gör jag om min mobiltelefon är operatörslåst?

Om du har en mobiltelefon och flyttar abonnemanget räcker det normalt med att sätta in ditt nya SIM-kort i din telefon och starta telefonen. Om det står någon annan operatör än Tele2 i displayen så kan den vara operatörslåst, det vill säga din gamla operatör har låst din mobil till sina SIM-kort. Står det "SIM LOCK" i displayen eller om någon annan operatörs logotyp står tryckt på själva telefonen kan mobilen också vara operatörslåst. Om du har haft telefonen mer än 1 år kan du då normalt låsa upp telefonen genom att kontakta din gamla operatör.

Var hittar jag min PUK-kod?

PIN- och PUK-kod är säkerhetskoder till ditt SIM-kort och koderna är tryckta direkt på ditt SIM-kort, ibland skyddade under ett "skrapfält".

Hur stöldspärrar jag mobiltelefonen?

Om din mobil blir stulen och du vill spärra telefonen, ring till kundservice på telefonnummer 0200-232323.

 

Felsökning och handhavande

Varför kan jag inte se vem som ringer till mig?

Den som ringer till dig kan använda tjänsten hemligt nummer eller valt att dölja sitt nummer. Det kan även vara ett samtal från en organisation som valt att dölja sina nummer (t ex myndigheter) eller visa ett gemensamt växelnummer. I vissa fall kan det också bero på att samtalet kommer från utlandet.

Hur gör jag för att inte visa mitt nummer vid utgående samtal?

Telefoniansvarige i din organisation kan på MobilFlex Connect kundwebb välja (för alla användare som ingår i MobilFlex Connectgruppen) att visa användarens eget nummer, ett gemensamt nummer eller att inte visa något nummer alls vid utgående samtal. För en enskild användare kan man beställa tjänsten hemligt nummer eller i telefonmenyn välja funktionen "visa/dölj mitt nummer", se din telefonmanual för mer information.

Hur låser jag upp ett blockerat SIM-kort?

Om du slår fel PIN-kod tre gånger låses ditt SIM-kort och du behöver låsa upp det genom att ange ** 05 * PUK-kod * ny PIN-kod * ny PIN-kod #. PIN- och PUK-kod är säkerhetskoder till ditt SIM-kort och koderna är tryckta direkt på ditt SIM-kort, skyddade under ett "skrapfält".
Varför får jag spärrton när jag ringer ut?

Om du använder en Nokia-telefon kan du kontrollera så att inställningen "Sänd eget nummer" är inställd på standard. Om du inte vet var du ställer in detta så hänvisar vi dig till mobiltelefonens instruktionsmanual. Skulle du inte ha en Nokia-telefon eller felet skulle kvarstå ber vi dig kontakta telefoniansvarig på ditt företag.

Jag kan bara ringa ut, men inte ta emot samtal

Kontrollera eventuella vidarekopplingar på www.flexconnect.se för att säkerställa så att samtalen inte kopplas fel. Om felet kvarstår ber vi dig kontakta telefoniansvarig på ditt företag.

Jag kan varken ringa ut eller ta emot samtal

När du fått ditt nya SIM-kort sätter du det i telefonen. När du slår på telefonen behöver du ange PIN-kod. Du hittar din PIN-kod tryckt på SIM-kortet. När telefonen visar Tele2 i displayen kan du börja använda mobilabonnemanget. Om det inte står Tele2 i displayen är inte kortet aktiverat, vilket kan bero på tiden det tar att aktivera abonnemanget eller att flytta ditt nummer från din gamla operatör. 

Jag kan inte ta emot samtal från specifika nummer

Om du nyligen har flyttat ditt mobilnummer från en annan operatör kan det bero på att den operatören inte styrt om sina samtal till oss. Om felet kvarstår ber vi dig kontakta telefoniansvarig på ditt företag. 

Om den som ringer upp dig får en ton som påminner om upptagetton ber vi dig först kontrollera dina vidarekopplingar på www.flexconnect.se 

Jag kan inte ringa nödsamtal

Det skall alltid gå att ringa nödsamtal (112) när du befinner dig inom täckningsområdet hos någon operatör. Om du haft problem med att ringa ett nödsamtal ber vi dig kontakta telefoniansvarig på ditt företag. 

Jag upplever en dålig ljudkvalitet när jag ringer eller tar emot samtal

Ljudkvaliteten beror på mobilen och täckningen där du använder mobilen. Du kan se i telefonens display hur stark täckningen är där du ringer. För att kontrollera om det är något fel på mobilen, vänligen testa SIM-kortet i en annan mobiltelefon. Om felet kvarstår ber vi dig kontakta telefoniansvarig på ditt företag. 

Vad gör jag om mina samtal bryts?

Om ett samtal bryts beror det oftast på mobilen eller täckningen där du använder mobilen. Du kan se i telefonens display hur stark täckningen är. Det kan också beror på att din telefon kopplar om mellan två mobilmaster. För att kontrollera om det är något fel på mobilen, vänligen testa SIM-kortet i en annan mobiltelefon. Om felet kvarstår ber vi dig kontakta telefoniansvarig på ditt företag.

 

Övriga frågor

Om du har ytterligare frågor och ditt företag har ett RAM-avtal är du välkommen att kontakta telefoniansvarig på ditt företag.