Allt om mobiltelefoni

Nummerflytt

Om du behöver flytta ett telefonnummer från en annan operatör till oss på Tele2 så behöver det göras en nummerflytt, eller portering som det också kan kallas. Nummerflytten innebär att ditt telefonnummer flyttas över till Tele2 och att ditt tidigare abonnemang automatiskt avslutas hos din nuvarande operatör.

För att portera över numret till oss gör du så här:

  • Kontrollera att du inte har någon bindningstid kvar hos din nuvarande operatör.
  • Beställ ett nytt abonnemang i vår webbutik.
  • Välj att du vill behålla ditt befintliga nummer.
  • Fyll i alla dina uppgifter och slutför beställningen.

Klart! Inom kort får du ett SMS med datum och tid då nummerflytten görs till Tele2. Under tiden kommer du att få ett nytt SIM-kort skickat till dig. SIM-kortet är inaktivt fram till aktuellt porteringsdatum. 

Hur lång tid tar en nummerflytt (portering)?

Din nummerflytt kommer att ske efter cirka 14 dagar. Du kommer få ett SMS från oss med exakt tidpunkt för flytten och det enda du behöver göra då är att sätta i ditt nya SIM-kort från Tele2 i din mobiltelefon.

Om du skulle vilja så kan du tidigarelägga din nummerflytt genom att kontakta Kundservice.

Flytta ett nummer från Tele2 till annan operatör

Om du ska byta operatör så behöver du först kontrollera att du inte har någon bindningstid kvar samt att ditt telefonnummer går att flytta. Om allt är okej så kan du kontakta den nya operatören som sedan begär en nummerportering från Tele2. Hur lång tid det tar beror på vad den nya operatören sätter för porteringsdatum. 

Hur lång uppsägningstid du har beror på när du tecknade abonnemanget. Enklast är att logga in i Tele2 Work eller kontakta kundservice. Har ditt företag ett RAM-avtal så behöver du kontakta er telefoniansvarig på företaget. 

Om du har flyttat ditt telefonnummer innan uppsägningstiden eller bindningstiden är slut kommer du att få en slutfaktura från Tele2.