FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterDigitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeArtiklar och kundcase om hållbarhetKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebcasts och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

NUMMERFLYTT

Portering av telefonnummer

Se innehåll och dokument

Byta operatör och behålla numret

Om du vill flytta ett telefonnummer från en annan operatör till Tele2 görs en nummerflytt, eller portering som det också kallas. Nummerflytten innebär att ditt telefonnummer flyttas över till Tele2 och att ditt tidigare abonnemang automatiskt avslutas hos din nuvarande operatör.

För att portera numret till Tele2 gör du så här:

  • Kontrollera att du inte har någon bindningstid kvar hos din nuvarande operatör.

  • Beställ ett nytt abonnemang i vår webbutik.

  • Ange att du vill behålla ditt befintliga nummer.

  • Fyll i alla dina uppgifter och slutför beställningen.

Inom kort får du ett SMS med datum och tid då nummerflytten görs till Tele2. Under tiden kommer du att få ett nytt SIM-kort skickat till dig. SIM-kortet är inaktivt fram till aktuellt porteringsdatum. 

Hur lång tid tar en nummerflytt (portering)?

Din nummerflytt kommer att ske efter cirka 14 dagar. Du får ett SMS från oss med exakt tidpunkt för din portering och det enda du behöver göra då är att sätta i ditt nya SIM-kort från Tele2 i din mobiltelefon.

Om du skulle vilja så kan du tidigarelägga din nummerflytt genom att kontakta kundservice.

Portering från Tele2 till annan operatör

Om du ska byta operatör behöver du först kontrollera att du inte har någon bindningstid kvar samt att det går att flytta ditt telefonnummer. Därefter kan du kontakta den nya operatören som sedan begär en nummerportering från Tele2. Hur lång tid det tar beror på vilket porteringsdatum den nya operatören sätter. 

Hur lång uppsägningstid du har beror på när du tecknade abonnemanget. Enklast är att logga in i Mitt Tele2 Företag eller kontakta kundservice. Har ditt företag ett ramavtal kan du kontakta telefoniansvarig på företaget. 

Om du har flyttat ditt telefonnummer innan uppsägningstiden eller bindningstiden är slut kommer du att få en slutfaktura från Tele2. Vänligen notera att en månads uppsägningstid gäller från det datum nummerporteringen sker.