Support för Uppkoppling & Data

Vanliga frågor

Hur mycket data har jag kvar och hur kan jag fylla på mer data?

Tele2 Work kan du följa din förbrukning och se dina abonnemangsuppgifter. Här skapar du konto eller loggar in i Tele2 Work. 

Om du har slut på data till ditt abonnemang kan du fylla på här eller genom att skicka sms-kod till 72661 enligt tabellen nedan. (Pris exkl. moms.)

  • EUGB1 = 1 GB för 79 kr
  • EUGB3 = 3 GB för 189 kr
  • EUGB15 = 15 GB för 379 kr
Jag upplever låg hastighet, vad kan jag göra?

Upplever du en låg hastighet när du är ansluten med nätverkskabel så finns det en rad saker du kan testa för att förhoppningsvis förbättra hastigheten.

  1. Börja med att göra en mätning mot Bredbandskollen för att se om du får ut hastigheten du abonnerar på.
  2. Är hastigheten inte inom godkända värden så kan du börja med att starta om din router och den anslutna utrustningen. Dra ut strömkabeln ifrån din router och koppla bort kringutrustning samt vänta 10 sekunder. Anslut sedan strömkabeln till routern och starta därefter upp din utrustning igen.
  3. Testa att slå av ditt trådlösa nätverk samtidigt som du endast har en dator ansluten med kabel till din router. Testa därefter att göra en ny mätning för att se om någon av din utrustning i hemmet eventuellt kan vara orsaken till den låga hastigheten.
  4. Kontrollera att inga andra program som använder Internet är aktiva på din dator när du gör din mätning då detta påverkar mätresultatet.

Om du upplever problem med att det går långsamt att öppna olika webbsidor, ladda ner filer eller hackiga videomöten via wifi kan du testa följande åtgärder:

  1. Kontrollera att du är anslutet till ditt nätverk som innehåller siffran och bokstaven 5G. 5GHz är det ofta det bästa frekvensbandet att ansluta till när det kommer till att surfa snabbt trådlöst. Det som skiljer 2,4Ghz och 5Ghz är räckvidd och kapacitet till hastighet. 5Ghz ger en snabbare tjänst medans 2.4GHz har en längre räckvidd. I våra nya routrar har ovan ersatts med Band Steering vilket innebär att routern själv väljer det bäst lämpade nätverket åt dig. Då slipper du själv välja 2,4GHz eller 5GHz.
  2. Upplever du fortfarande problem efter du kontrollerat ovan så bör routern och den utrustningen som är ansluten startas om. Koppla ifrån strömkabeln och låt den vara bortkopplad i 10 sekunder. Återanslut sedan strömkabel och starta upp din utrustning igen.
  3. Placera din router fritt och på samma höjd som dina anslutna enheter för att få ut bästa möjliga hastighet. Kontrollera även att din router från Tele2 inte står för nära annan elektronisk utrustning. Även stora metallobjekt i närheten kan påverka signalen.

Information kring band steering:
Band steering är en funktion i en router som hjälper dig att ansluta till det mest lämpliga frekvensbandet, vilket oftast är 5GHz-bandet. När du sedan ansluter mot routern kontrolleras enhetens signalnivåer och vilka frekvenser som stöds.

Om du försöker ansluta till 2,4GHz-bandet trots att signalnivån är tillräckligt bra för att använda 5Ghz kommer routern styra dig till 5GHz vid anslutningstillfället.


Fungerar ingen av punkterna ovan så kan du felsöka med hjälp av våra handläggare genom att kontakta Kundservice.

Min uppkoppling bryts, vad kan jag göra?

Om du upplever att din uppkoppling bryts när du är uppkopplad via nätverkskabel så kan det bero på en rad olika saker. Här är de vanligaste lösningarna:

  1. Börja med att kontrollera om samtliga kablar till routern och datorn är korrekt anslutna och inte glappar.
  2. Efter du har kontrollerat inkopplingen så bör du starta om router, dator och annan inkopplad utrustning.
  3. Om du har flera olika enheter, kontrollera om samtliga upplever samma problem eller om endast en enhet upplever problemet. Om andra enheter fungerar måste du felsöka den felaktiga enheten hos en datasupport.
  4. Upplevs problemet på samtliga enheter du har anslutit så testa koppla bort samtliga förutom en enhet och kontrollera om felet fortfarande kvarstår.

Upplever du att din trådlösa anslutning kopplar ned sig eller bryts så finns det en rad av olika saker du kan göra för att förhoppningsvis förbättra upplevelsen och få ut det mesta av din tjänst.

  1. Börja med att starta om din router och den utrustning du har anslutit till den. Det gör du genom att koppla bort strömkabeln från routern och låta den vara av i 10 sekunder eller mer. Anslut sedan kabeln och låt routern starta upp.
  2. Placera gärna routern på ungefär samma höjd som dina enheter och inte så nära annan elektronisk utrustning, som t.ex. TV eller andra trådlösa sändare. Även stora metallobjekt i närheten kan påverka signalen.
  3. Räckvidden din router kan man se nästan som en boll. Om du placerar routern centralt i bostaden så räcker den till fler ställen än om du placerar den i ett hörn på en sida av lägenheten/huset.

Kontrollera om du upplever felet på fler enheter som är uppkopplad eller om det endast upplevs på en.

Om felet fortfarande kvarstår bör du kontakta Kundservice.

Mobilt bredband

Information och support för dig som använder mobilt bredband

Bredband

Information för dig som använder bredband via bredbandsuttag i väggen

Mobildata

Information om olika typer av uppkoppling för din mobiltelefon, felsökningsguide och inställningar för att du ska kunna surfa med din jobbmobil

ADSL

Här får du hjälp med felsökning och svar på vanliga frågor om ADSL

Ringa och surfa i utlandet

Tips inför din resa till ett annat land

Upptäck mer