Uppkoppling & Data

ADSL

Här har vi samlat supportinformation för dig som använder Bredband ADSL.

På denna sida kan du få hjälp med:

– Felsökning
– Vanliga frågor och svar


Felsökningsguide

Du behöver först säkerställa att det inte är fel på telefonitjänsten.

  • Koppla ur alla telefoner och annan utrustning som är inkopplad mot huvudjacket.
  • Vänta minst 2 minuter för att en eventuell kortslutning ska korrigeras.
  • Koppla därefter bara in en telefon i huvudjacket och lyssna efter en kopplingston. Använd inte en trådlös telefon vid detta test.

Får du ingen ton provar du med en annan telefon för att säkerställa att telefonen du har använt inte är trasig.

Kontakta kundservice för support när du vet vilken tjänst det är som inte fungerar. Det är bra om du är på den plats där utrustningen är placerad och att du ringer från en mobiltelefon eller annan fastnätstelefon. Vi kan behöva justera telefonitjänsten i samband med ditt samtal till oss.

Hur kan jag veta vilket som är huvudjacket i lokalerna?

  • Sätt mellanproppen i första jacket.
  • Anslut inte någon sladd till mellanproppen och inte heller någon annan utrustning till jacket.
  • Koppla in en telefon till ett annat telefonjack.
  • Om du inte får kopplingston har du hittat huvudjacket.
  • Om du får kopplingston sätter du mellanproppen i ett annat jack och testar telefonen igen.

Adressändring

Vänligen notera att flytt av ADSL inte längre är möjlig då Tele2 från 16 december 2019 inte längre säljer ADSL. Detta beror på att tekniken är utgående och ger låg kapacitet i förhållande till mer moderna bredbandstekniker som fiber, kabel-tv och mobilt bredband. Du är alltid välkommen att kontakta kundservice om du har frågor om ADSL eller alternativa lösningar. 

Vanliga frågor och svar

Här hittar du svar på vanliga frågor om ADSL.

Aktivering tar vanligtvis omkring två-fyra veckor från beställning. 
Har du mer än 6 månaders bindningstid kvar hos din nuvarande operatör? För att kunna flytta ditt nummer till Tele2 behöver du först kontakta din tidigare operatör och lösa bindningstiden.

Vänligen notera att flytt av ADSL inte längre är möjlig då Tele2 från 16 december 2019 inte längre säljer ADSL. Detta beror på att tekniken är utgående och ger låg kapacitet i förhållande till mer moderna bredbandstekniker som fiber, kabel-tv och mobilt bredband. Du är alltid välkommen att kontakta kundservice om du har frågor om ADSL eller alternativa lösningar. 

Behöver du komma i kontakt med oss?

Information och hjälp som rör våra tjänster hittar du i vår supportsektion. Använd sökfunktionen för att snabbt hitta det du letar efter. 

Aktuella driftstörningar

Här kan du se om vi har större driftstörningar i vårt nät. Övriga störningar kan du se på driftstörningskartan för mobilnätet  och på driftstörningskartan för fasta nätet.

  • {{disturbanceInfo.headline}} {{disturbanceInfo.description_external}}

    Starttid {{disturbanceInfo.incident_start}} / Beräknat klart {{disturbanceInfo.calculated_end}}