Allt om ADSL

Här har vi samlat supportinformation för dig som använder Bredband ADSL.

Vänligen notera att flytt av ADSL inte längre är möjlig då Tele2 från 16 december 2019 inte längre säljer ADSL. Detta beror på att tekniken är utgående och ger låg kapacitet i förhållande till mer moderna bredbandstekniker som fiber, kabel-tv och mobilt bredband.

Du är alltid välkommen att kontakta kundservice om du har frågor om ADSL eller alternativa lösningar. 

Felsökningsguide

Du behöver först säkerställa att det inte är fel på telefonitjänsten.

  • Koppla ur alla telefoner och annan utrustning som är inkopplad mot huvudjacket.

  • Vänta minst 2 minuter för att en eventuell kortslutning ska korrigeras.

  • Koppla därefter bara in en telefon i huvudjacket och lyssna efter en kopplingston. Använd inte en trådlös telefon vid detta test.

Får du ingen ton provar du med en annan telefon för att säkerställa att telefonen du har använt inte är trasig.

Kontakta kundservice för support när du vet vilken tjänst det är som inte fungerar. Det är bra om du är på den plats där utrustningen är placerad och att du ringer från en mobiltelefon eller annan fastnätstelefon. Vi kan behöva justera telefonitjänsten i samband med ditt samtal till oss.

Hur kan jag veta vilket som är huvudjacket i lokalerna?

  • Sätt mellanproppen i första jacket.

  • Anslut inte någon sladd till mellanproppen och inte heller någon annan utrustning till jacket.

  • Koppla in en telefon till ett annat telefonjack.

  • Om du inte får kopplingston har du hittat huvudjacket.

  • Om du får kopplingston sätter du mellanproppen i ett annat jack och testar telefonen igen.

Vanliga frågor och svar:

Hur kan jag ta reda på om jag har bindningstid på mitt abonnemang?

Kontakta Kundservice så informerar vi dig om vilken bindningstid du har på abonnemanget.

Vad har jag för uppsägningstid på mitt abonnemang?

Hur lång uppsägningstid du har beror på när du tecknade abonnemanget. Enklast är att titta i ditt avtal, logga in i Tele2 Work eller kontakta kundservice

Kan jag uppgradera eller nedgradera mitt abonnemang?

Ja. Upp-/nedgradering är kostnadsfritt, oavsett om du har bindningstid kvar eller inte.

Vad händer med min månadsavgift om jag uppgraderar eller nedgraderar?

Du får alltid tillbaka den summa som redan har betalt in för din tidigare abonnemangsform, och betalar i efterhand för din nya abonnemangsform.

Kan jag överlåta mitt abonnemang till en privatperson eller annat företag?

Ja, fyll i en överlåtelseblankett och se till att den signeras av båda parter. Blanketten hittar du här Överlåtelse.

Behöver du komma i kontakt med oss?

Du hittar information och hjälp som rör våra produkter och tjänster i vår supportsektion. Använd sökfunktionen för att snabbt hitta det du letar efter. Om du behöver komma i kontakt med oss, kan du hitta telefonnummer och mejl här.