Case

Konsten att få 23 kontor att samarbeta som ett.

Semcon är ett internationellt teknikkonsultföretag inom ingenjörstjänster och produktinformation. Här utvecklar 3 000 kompetenta och engagerade medarbetare i nio länder framtiden tillsammans med sina kunder – vare sig det handlar om fordon, energilösningar, läkemedel, telekom eller utvecklingsintensiv industri. De erbjuder dessutom en mängd tjänster inom kvalitet, utbildning och metodikutveckling.

Utmaningen

Semcon verkar i en tuff bransch där det gäller att leverera rätt kvalitet i rätt tid. För att kunna tacka ja till uppdrag överallt vill Semcon, med teknikens hjälp, skapa ett nära samarbete mellan de 23 kontoren i Sverige.

Lösningen

Med Tele2 får Semcon rätt bandbredd på rätt ställe. Alla kontoren i Sverige är knutna till varandra, de flesta med en bandbredd mellan 10 och 100 Mbit/s. Huvudkontoret i Göteborg har hela 1 Gbit/s, och där har Semcon även valt till redundans för att få en extra säker förbindelse.

Om ett kontor tillfälligt behöver mer bandbredd ordnar Tele2 det på mycket kort varsel. Det ger oss en enorm flexibilitet. Driftstörningar förekommer extremt sällan, vi har i princip aldrig stått stilla någon längre tid.

Klas Elmby, CIO på Semcon.

Resultatet

Nu kan man fördela jobben mellan kontoren istället för att flytta resurser. Genom att skicka exempelvis CAD-filer, beräkningsdata och vyer över varandras skrivbord samarbetar man på flera kontor för att utföra kunduppdrag effektivt.

Personlig rådgivning via en kunnig säljare.
Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig.

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig snarast.

Jag är intresserad av:

Jag vill ha: