Flexibla företagslösningar

Så här utrustade vi end-up

Hur tänkte vi när vi utrustade det nya kontoret med IT- och telekomlösningar? Här får du svar på alla frågor. 

När vi i vanliga fall föreslår helhetslösningar måste vi ofta förhålla oss till företagets befinliga IT- och telekomtjänster. Men den här gången hade vi helt fria händer. Därför utrustade vi världens första End-Up med våra allra senaste IT-och telekomlösningar.

Hur gick tankarna kring kontoret för End-Up?

Eftersom vi inte visste vilken kandidat som vinner och att de själva efter det första gratisåret ska kunna bära kostnaderna för IT- och telekomlösningarna så blev vår budget mycket snäv. Vi har också förutsatt att vinnaren inte är speciellt insatt i IT och telekom samt att de ska behöva lägga högst en timme per månad på att hantera och administrera lösningarna. Allt för att fokusera helt och hållet på sin briljanta affärsidé. 

82 % av millennials värderar bra teknologi på arbetsplatsen och 42 % av samma generation skulle säga upp sig från en arbetsplats med dålig teknologi.

Vilken internetanslutning finns i kontoret?

Till att börja med finns en mobil bredbandsrouter med 500 GB datatrafik per månad som gjorde att vi under byggprocessen, fotograferingen och filmningen hade tillräckligt med internet­kapacitet. Det centrala läget på gatuplan och det faktum att lokalen inte har några moderna mobiltäta lågenergifönster gav oss inmätnings­resultatet 60 Mbit per sekund. Den mobila bredbands­routern kommer att finnas kvar som backup till framtida fiber. Det grävs nämligen flitigt i Stockholm och tyvärr händer det att fiber i gatan grävs av.

Räcker inte den mobila bredbands­uppkopplingen?

Jo, i vanliga fall räcker mobilt bredband till det mindre kontoret. Men eftersom vi tror att professionell samverkan med partners, kunder och leverantörer oavsett geografi är viktigt för att bygga en livskraftig verksamhet, så har vi försett kontoret med en kollaborationslösning från Cisco. För att de naturliga variationerna i mobilnätet inte ska påverka mötesupplevelsen behövs en fast internetförbindelse med hög kapacitet och låg fördröjning.

Vad innebär kollaborationslösning?

Vi vet att samarbete leder till innovation och vi vill inte att geografiska avstånd ska stå i vägen för effektiva möten. Därför valde vi en kollaborationslösning med utgångspunkt från att det ska vara enkelt samt att ljud, bild och dokument ska kunna delas med så många olika typer av deltagare som möjligt. Till exempel genom smarttelefoner, webbläsare, andra videokonferenssystem och Skype för företag.

Vad mer har ni valt ut?

För ökad rörlighet på kontoret är trådlöst nätverk ett måste. Vi vet också att samarbete med externa parter är en förutsättning för framgångsrikt företagande, så därför vill vi undvika besväret för besökare att hantera wifi-lösenord och koder. Med Ciscos Merakisystem kan gästen smidigt logga in med sin Facebookprofil eller e‑postadress. Av säkerhetsskäl vill vi inte att besökare delar samma trådlösa nätverk som företaget utan istället använder sig av ett separat nät. Ytterligare säkerhets­funktioner i Merakisystemet är en brandväggstjänst som skyddar mot attacker och intrång.

55 % av våra kunder föredrar mobiltelefoner från Apple. Samarbetet mellan Cisco och Apple ger appar från Apple högre prioritet i Merakinätverket, med kortare svarstider och mindre fördröjning som resultat.

Ingår mobiltelefoner?

Ja, vi har valt storsäljaren Apple iPhone 8 som Fullservicemobiler till företaget. Fullservicemobil är en leasingtjänst som innebär att vi skickar en ny telefon till dig redan nästa vardag om olyckan skulle vara framme. 

Vilka verktyg kommer medarbetarna jobba med?

I takt med att fler applikationer och mer lagring läggs i molnet blir den bärbara datorn allt mindre personlig. Tanken är att medarbetare ska kunna välja färg på datorn och efter inloggning så nås allt som behövs. Vi har därför valt Lenovo av en modell som vi byggt upp ett lager av och har snabb tillgång till. När en dator går sönder anmäler användaren det till vår servicedesk som skickar ut en ersättningsdator.

För att arbeta effektivt, både i och utanför lokalen, finns de vanligaste programmen i Office 365 förinstallerade i datorerna. Det är smidigt att dela arbetsytor och dokument mellan varandra, men även att sköta internt och externt samarbete genom Skype för Företag. Vi har även lagt till Microsoft 365 med autopilot som gör att en ny användare får rätt programvaror och profil upprättat på sin dator bara genom att ange sitt användarnamn och lösenord. Självklart ingår även virusskydd.

70 % skulle bli mer nöjda med sitt jobb och de fick möjlighet att jobba hemifrån.

För att behålla fokus i öppna kontorsytor och ändå få avskärmning finns headset med brusreducering som neutraliserar störande ljud. Det kopplas ihop med Bluetooth och det är enkelt att växla mellan att hantera telefonens samtal och datorns ljud under ett videomöte.

IT-lösningar som hjälper

Stabila IT-lösningar är A och O för alla företag. Det skapar flyt i arbetet och gör medarbetarna mer produktiva. Det kan också göra det möjligt att fatta bättre beslut och upptäcka nya affärsmöjligheter.

Jobba på distans

Att kunna arbeta utanför kontoret är något som många medarbetare tar för givet, och en majoritet anser att distansjobb skulle göra dem nöjdare med sitt jobb. Idag nns även bättre tekniska förutsättningar för allt er yrkesroller att utföra sitt jobb på distans relativt obehindrat.

Bli kontaktad av våra rådgivare

Tack! Vi har tagit emot din förfrågan och återkommer till dig så fort vi kan!

Är du redan företagskund hos Tele2 och vill komma i kontakt med kundservice? Klicka här

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig inom kort

Jag vill bli kontaktad: *

{{form.postMessage}}