Power 2 Stay Ahead

Avsnitt 6

Så tacklar du utmaningar, och får ditt företag att växa

  • Artikel 11

    Utmaningar för växande företag – här är lösningarna

    Företag som vågar utvecklas möts av nya utmaningar. Men hur möter man dessa prövningar på bästa sätt?

    Läs hela artikeln
  • Artikel 12

    Succéföretagaren: "Faktorerna som gör ert företag framgångsrikt"

    Med 29 års erfarenhet inom IT och telekom har Tom Craig precis börjat som Executive Vice President, Sweden Business på Tele2. Här delar han med sig av sina allra bästa tips och erfarenheter från karriären.

    Läs hela artikeln

Utmaningar för växande företag – här är lösningarna

Företag som vågar utvecklas möts av nya utmaningar. Men hur möter man dessa prövningar på bästa sätt?

Daniel Sonesson, erfaren ledare från bland annat startup-inkubatorn SUP46, har hunnit samla på sig en hel del kunskap inom området när han hjälpt företag vidare från startup-fasen.

– Utmaningar går i faser. Eftersom utvecklingen för företag oavsett bransch idag går snabbt kan man inte enbart lägga en tioårsplan, utan man måste revidera den varje kvartal, säger Daniel Sonesson.

Var beredd att ompröva rutiner

Utmaningarna kan självklart se olika ut beroende på till exempel bransch – men det finns ändå en hel del likheter som företag bör vara uppmärksamma på.

– För att kunna locka till sig kapital är det grundläggande att företag är lyhörda för trender och flexibla i sina processer, den balansgången kan vara knepig, säger Daniel och fortsätter:

– Om man är för låst i sina rutiner blir man svårmanövrerad. Men företag behöver ha rutiner – men vara beredda att ompröva dem.

Viktigt att se utanför sin egen arbetsplats

Det gäller alltså att röra sig med marknaden och hitta balansen mellan fungerande strukturer och nya möjligheter. För att upptäcka nya infallsvinklar för företaget menar Daniel att man måste våga röra sig utanför den egna arbetsplatsen.

– Det räcker ofta inte med att innovera inhouse, de intrycken du får där är ofta i linje med den redan befintliga missionen. Man peppar varandra men får ingen ny input från andra ställen. Testa andra miljöer och trenden med co-working där du jobbar på andra bolag. Det har visat sig ge en otrolig effekt och känsla, säger Daniel.
   

Bryta mönster och ha tydliga mål

Alla typer av företag ställs inför olika typer av utmaningar och det gäller att veta hur man ska ta sig an dem för att växa sig ännu starkare. Men vem är det då som ska se till att lösa eventuella problem? Och samtidigt säkerställa att företaget går framåt?

– Det är allas ansvar att våga förändra, däremot måste ledarna skapa förutsättningar för det. Chefer med ett gammaldags synsätt på till exempel kontorstider, eller som inte inser vikten av extern inspiration begränsar anställdas möjligheter att tänka nytt, säger Daniel och fortsätter:

– Som ledare måste man uppmuntra till att bryta mönster och ha tydliga mål.

Succéföretagaren: "Faktorerna som gör ert företag framgångsrikt"

Med 29 års erfarenhet inom IT och telekom har Tom Craig precis börjat som Executive Vice President, Sweden Business på Tele2. Här delar han med sig av sina allra bästa tips och erfarenheter från karriären.

Power 2 Stay Ahead är en rapport signerad Tele2, där förutsättningarna för ett framgångsrikt företag kartläggs med hjälp av forskning och analyser samt intervjuer med experter och Tele2s ledande företagskunder. Syftet är att hjälpa företag ligga i framkant, och få dem att ligga steget före i en digital värld som aldrig står still. Tom Craig menar att den grundläggande faktorn handlar om att stötta sina företagskunder med bättre kommunikationslösningar och pålitlig kunskap inom IT och telekom, allt för att företagen ska kunna fokusera på det som är viktigt: deras egen affärsverksamhet.
 

Från nyutexaminerad till styrelsemedlem – på samma företag

Tom Craig är en person med många strängar på sin lyra. Under sina nästan 30 verksamma år har han samlat erfarenhet på företag som BT Global Services, Vodafone och Millicom Group.

– Jag började jobba i telekomindustrin direkt efter att jag tog examen i elektronikteknik för många år sedan. Min yrkeskarriär började hos BT Global Services – där jag sedan lämnade företaget som styrelsemedlem, säger Tom Craig.

"Tele2s förmåga inom B2B är exemplarisk"

Sedan början av november 2018 är han Executive Vice President, Sweden Business på Tele2, en roll och uppgift han ser fram emot att ta sig an.

– Tele2 har relationer med kunder från det minsta mikroföretaget till de allra största bolagen. Tele2s förmåga inom B2B är exemplarisk, och nu ska vi bli ännu bättre med alla tekniska lösningar för våra kunder i Sverige. Vi har alla tillgångar att hjälpa dem, säger Tom Craig.

Faktorerna som gör företag framgångsrika

Självklart samlar man på sig mycket kunskap när man har varit verksam inom samma bransch under så många år. Förutom att ha följt den tekniska utvecklingen från första parkett har Tom även hittat nyckelfaktorer som gör företag framgångsrika – oavsett bransch:

– Det finns tusentals vägar att välja mellan när det är dags för företag att expandera, här gäller det att sålla och bestämma sig för två eller tre idéer. Det gör det lättare att skala upp utan att distraheras av sådant som inte ger utdelning, säger Tom och fortsätter:

– Att hitta de bästa talangerna är väldigt viktigt. Ta er tiden att hitta rätt personer – och utveckla deras potential. Många säger att de redan gör det, men hur mycket tid lägger egentligen företag på personalutveckling?

   

Vad som krävs för att bli ett framgångsrikt företag

Ett företags strategier blir mycket enklare att följa om man har rätt kompetens på plats. En annan viktig framgångsfaktor är att förstå sin bransch:

– Man måste förstå marknaden och se var man befinner sig inom allt från den geografiska aspekten till teknologin. Lär känna era konkurrenter och vad deras styrkor och svagheter är. Det spelar ingen roll i vilken bransch man befinner sig, det är samma principer, säger Tom och fortsätter:

– Det är där mitt fokus ligger nu, jag tar mig tiden att förstå alla aspekter av marknaden och var Tele2 befinner sig. Vad krävs för att ligga i framkant? Det är lätt att säga – men det krävs mycket arbete för att bli bäst inom sin bransch.

Bli kontaktad av våra kunniga rådgivare.

Tack! Vi har tagit emot din förfrågan och återkommer till dig så fort vi kan!

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig inom kort

Jag vill bli kontaktad: *

{{form.postMessage}}