Power 2 Stay Ahead

Data – en ny överlevnadsstrategi för marknadsförare

Endast åtta procent av alla varumärken skulle saknas om de försvann. Det visar en studie gjord av Havas Media där 134 000 konsumenter i 23 länder blivit tillfrågade om vad det tyckte om 700 olika varumärken. Enligt siffror från tidningen The Economist ser den genomsnittliga konsumenten omkring 3 000 loggor om dagen och blir bombarderad med budskap om produkter och tjänster. Samtidigt gör kunder mer och mer efterforskning inför ett köp och kan snabbt klicka sig fram till alla recensioner om varumärket. För marknadsavdelningarna räcker det inte längre att optimera kommunikationen externt, nu måste man fokusera inåt och säkerställ kundupplevelsen i alla led.

- I dagens kommunikationslandskap, oavsett om man jobbar mot konsumenter eller mot företagskunder så är det oerhört viktigt att man är konsekvent i vad man säger. Att säkerställa en kundupplevelse handlar väldigt mycket om att hålla en logik i alla sina kanaler och att kanalerna sinsemellan stöttar varandra, säger Åse Holmberg, kommunikations- och marknadsdirektör på Tele2 Sverige.

Oberoende av om det handlar om konsumenter eller företagskunder, inleds idag köpresan för det mesta med grundlig research. Enligt en rapport från konsultföretaget Accenture, gör 81 procent av konsumenterna och 91 procent av företagskunderna research online innan ett köp. Kunderna jämför alternativ, läser recensioner och tyr sig till en favoritbloggare innan de bestämmer sig för ett köp. Det sätter ett nytt tryck på marknadsavdelningen.

Enligt Tele2:s senaste rapport, Power 2 Stay Ahead som släpptes den 25 januari 2018, involverar sju av tio svenska företag idag på något sätt marknads­avdelningen i produkt- och tjänsteutvecklingen.

- Till skillnad från förr, där man ofta hade produktavdelningar som tog fram en produkt och som marknadsavdelningen sedan sminkade och ställde ut så är det här helt integrerat idag, säger Åse Holmberg.

En annan förändring som digitaliseringen fört med sig är den ökade betydelsen av att fatta datadrivna beslut inom olika områden. Förutom IT- och telekomområdet är marknadsföring det område där svenska företag i högst grad förlitar sig på data. En omfattande användning av data har snabbt blivit en avgörande framgångsfaktor för att utvärdera att de investeringar man gör faktiskt får respons hos kunden. Av de företag som Tele2 tillfrågat i sin rapport utgår 61 procent från datagenererade insikter i sitt beslutsfattande när det kommer till frågor som rör marknadsföring.

- Hos oss på Tele2 är det marknadsavdelningen som analyserar kundbehov utifrån såväl data som kvantitativa och kvalitativa studier. Sedan jobbar vi integrerat med dessa insikter för att hitta paketeringar och lösningar som fungerar för oss lönsamhetsmässigt men som också är attraktiva för kunden. På sätt säkerställer vi att vi verkligen adderar ett värde för kunden, säger Åse Holmberg.

Men digitaliseringen har inte enbart satt ny press på marknadsavdelningarna, den har också möjliggjort en mer effektiv produktutveckling som i slutändan gynnar kunden. Åse Holmberg sammanfattar digitaliseringens påverkan på marknad- och kommunikationsarbetet så här:

- Digitaliseringen har gjort att arbetet måste bli mycket mer insiktsdrivet. Till skillnad från många andra kanaler så kan man nu de facto se hur det i digitala kanalerna fungerar i realtid. Det i sin tur har gjort att man måste reagera snabbare, vilket möjliggör ett mer testbaserat arbetssätt. I slutändan betyder det att arbetet sker närmare kunden, vilket både gynnar produktutvecklingen och konsumenterna.

Vill du ha fler tips på hur ditt marknadsteam kan äga hela kundupplevelsen? I vår rapport kan du läsa mer om hur du kan utmana ditt sätt att jobba och ge ditt företag bättre förutsättningar att lyckas. 

Jobba smart och flexibelt

Tele2 erbjuder mobila tjänster passar företag i alla storlekar och branscher. Är ni ett företag som helt och hållet jobbar mobilt eller är har ni högre krav på flexibla IT- och telekomlösningar? Läs mer eller kontakta oss så berättar vi mer om vad vi kan erbjuda ert företag!

Bli kontaktad av våra kunniga rådgivare.
Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig inom kort.

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig snarast.

Jag är intresserad av:

Jag vill ha: