Tele2 Företag | Kundcase Karlstad kommun telefoni

Karlstad kommun sänkte sina telefonikostnader med 8 miljoner kronor per år

Läs kundcaset med Karlstad kommun här 

Snabba fakta

Bransch Kommun

Utmaning Karlstads kommun hade en föråldrad telefonilösning där användarna hade både mobila och fasta anknytningar. Målet var att fasa ut all analog telefoni så att varje medarbetare bara har en telefon och ett nummer.

Resultat En modern skalbar telefonilösning och sänkta telefonikostnader med åtta miljoner kronor per år. 

Lösning Tele2s KST-tjänst med bland annat virtuell växel, växeltjänster, mobiltelefoner, smarta telefoner och IP-telefoner.

Karlstad kommun telefoni Tele2 Företag

En lösning som är både effektiv och ekonomisk 

 

Med sina 86 000 invånare ligger Karlstad på 21:a plats i storleksordning bland landets kommuner. Sociala medier är en viktig del av kommunikationen med medborgarna för Karlstads kommun. Denna framåtanda inom IT och sociala medier rimmade tidigare illa med kommunens gamla telefonilösning, som var allt annat än modern.

Karlstad kommun valde att avsluta den analoga telefonin och gå över till en smidig mobil lösning som dessutom ökar medarbetarnas tillgänglighet. 

- Vår målsättning är att svara på frågor som kommer in via sociala medier inom 24 timmar. Med Tele2s lösning har vi ett riktigt bra mobilt bredband som gör att vi kan uppdatera våra sidor och svara på medborgarnas frågor var vi än befinner oss., berättar Inge Hansson, IT-chef på Karlstads kommun.

Idag har Karlstad en modern telefonilösning som kan utvecklas med tiden, samtidigt som medarbetarna har blivit lättare att få tag på. Dessutom har telefonikostnaderna gått ner med åtta miljoner kronor om året.

Kommunen har i dag ännu lättare att upprätthålla kontakten med medborgarna via sociala medier. Tele2s tjänst KST, Kommunikation som tjänst, har inneburit ett stort lyft – både för tillgängligheten och för plånboken.