Case

En leverantör – en bättre lösning

Danderyds kommun utanför Stockholm hade länge flera olika leverantörer av telefonitjänster, vilket resulterade i onödiga kostnader och krånglig förvaltning. Tack vare en helhetslösning från Tele2 Business har de nu förbättrat situationen avsevärt, minskat kostnaderna och ökat tillgängligheten för sina anställda.

Utmaningen

Tidigare har Danderyds kommun genomfört separata upphandlingar för varje del av sin telekommunikation. – Upphandlingsresultatet innebar att vi blev sittande med olika leverantörer av telefoni, växlar och telefoner. Plus vårt eget fibernät för IP-telefoni. Det blev dels administrativt krångligt, och dyrt, dels blev det knöligt med gränsdragningen mellan leverantörernas ansvar när det uppstod tekniska problem. Det sista är särskilt olyckligt, eftersom telefoni i allra högsta grad är en samhällsviktig funktion, säger Kenneth Wennerqvist, IT-projektledare i Danderyd.

Lösningen

När avtalen gick ut bestämde sig Danderyds kommun för att upphandla en helhetslösning inom KST – Kommunikation som tjänst. De fyra största operatörerna lämnade anbud och Tele2 visade sig vara det bästa valet då alla kriterier vägdes samman.

- Nu levererar Tele2 telefoni, växel, mobiltelefoner och bordstelefoner till cirka 2 000 anställda. I lösningen ingår ett antal funktioner och tjänster som gör oss effektivare och medborgarna tryggare, säger Kenneth Wennerqvist.

Tack vare MEX-kopplingen går samtalen fram till både mobiltelefonen och den fasta telefonen samtidigt och de anställda väljer själva vilken de vill svara i. Andra smidiga funktioner som kalenderkoppling och mobil internkatalog underlättar för de anställda att arbeta flexibelt via mobiltelefonen. Dessutom behöver man nu bara ringa ett nummer för att få hjälp, vilket är en betydande förbättring från den tidigare situationen. Kommunen har även fått en egen ITIL-certifierad service manager som följer upp och säkerställer att allt fungerar som det ska.

– I avtalet krävde vi installation av två extra basstationer i kommunen där vi behöver extra hög tillgänglighet vid vissa tillfällen. Tack vare den kan personalen på Danderyds gymnasium nu ringa även på rasterna när 1 500 elever tar upp sina mobiler, vilket inte gick så bra förut. Likadant i Mörby centrum där kommunen har tre av sina största kontor med samhällsviktiga funktioner. Nu kan anställda ringa även fredag eftermiddag när tunnelbanan, gallerian och E18 fylls med telefonerande helgfirare, säger Kenneth Wennerqvist.
Personlig rådgivning via våra kunniga säljare.
Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig inom kort.

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig snarast.

Jag är intresserad av:

Jag vill ha: