FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterDigitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeArtiklar och kundcase om hållbarhetKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebcasts och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

Får man spela in samtal?

Här reder vi ut vilka regler som gäller för företag som spelar in samtal

Vilka regler finns det kring att spela in samtal? 

Beroende på ditt företags verksamhet kan du ha behov eller även krav på att spela in dina telefonsamtal. Men det kan även vara ett effektivt verktyg för att kvalitetssäkra din kundkommunikation. 

I Sverige får du spela in samtal lagligt, så länge du själv deltar i konversationen. Detta gäller alla typer av samtal, oavsett om de sker via telefon eller via digitala mötestjänster som exempelvis Microsoft Teams. Man behöver även enligt lag inte informera den andra parten om att man spelar in samtalet, men det kan i vissa fall ändå vara bra att personerna du pratar med vet om att samtalet spelas in. 

Hantera personuppgifter enligt GDPR

Även om man får spela in samtal utan direkt samtycke, så kan det som sagt vara bra att informera dina kunder eller de personer du pratar med att du spelar in samtalet. Om det framkommer personuppgifter under samtalet så måste de även hanteras korrekt enligt GDPR. 

Vilka branscher kan ha nytta av samtalsinspelning?

  • Återförsäljare av produkter eller tjänster som enkelt vill eller måste dokumentera överenskommelser med sina kunder

  • Företag som vill kvalitetssäkra sin kundkommunikation, exempelvis genom inspelning av samtal med kunder

  • Störningsjourer eller andra verksamheter där medarbetare kan befinna sig i utsatta situationer och vill kunna spela in samtal i säkerhetssyfte

Spela in dina samtal med Tele2 Inspelning

Tele2 Inspelning är en lösning för större företag som redan använder någon av våra växellösningar, och som vill kunna säkerställa samtalskvalitet, dokumentera viktiga överenskommelser eller använda samtalsinspelning i säkerhetssyfte. Det är en enkel och användarvänlig molntjänst för att spela in samtal som förs i Tele2s nät. 

Med Tele2 Inspelning får du en molntjänst för samtalsinspelning med följande funktioner och fördelar:

  • Automatisk inspelning av samtal

  • Spela in samtliga samtal eller ett slumpmässigt urval av både interna och/eller externa samtal

  • Möjlighet att låta användare starta inspelning från mobilapp eller softphone

  • Styr vilka samtal som spelas in per användare eller svarsgrupp

  • Samtal kan spelas in oavsett vilken typ av telefon som används

Tele2 Inspelning

Med Tele2 Inspelning kan ditt företag spela in telefonsamtal automatiskt och tryggt. Tjänsten är byggd för våra växelanvändare som vill kunna säkerställa samtalskvalitet, dokumentera viktiga överenskommelser eller använda samtalsinspelning i säkerhetssyfte.

Tele2 Inspelning

Med Tele2 Inspelning kan ditt företag spela in telefonsamtal automatiskt och tryggt. Tjänsten är byggd för våra växelanvändare som vill kunna säkerställa samtalskvalitet, dokumentera viktiga överenskommelser eller använda samtalsinspelning i säkerhetssyfte.

Guide: Hitta rätt företagsväxel

Vår uppskattade växelguide är uppdaterad och fullmatad med nyttig information om hur du väljer rätt växellösning, hur du tar ställning till offerter, vilka tilläggstjänster just ditt företag kan ha nytta av och mycket mer. Ladda ner den kostnadsfritt här.

Guide: Hitta rätt företagsväxel

Vår uppskattade växelguide är uppdaterad och fullmatad med nyttig information om hur du väljer rätt växellösning, hur du tar ställning till offerter, vilka tilläggstjänster just ditt företag kan ha nytta av och mycket mer. Ladda ner den kostnadsfritt här.