Får man spela in samtal?

Här reder vi ut vilka regler som gäller för företag som spelar in samtal

Vilka regler finns det kring att spela in samtal? 

Beroende på ditt företags verksamhet så kan du ha behov eller även krav på att spela in dina telefonsamtal. Men det kan även vara ett effektivt verktyg för att kvalitetssäkra din kundkommunikation. 

I Sverige får du spela in samtal lagligt, så länge du själv deltar i konversationen. Detta gäller alla typer av samtal, oavsett om de sker via telefon eller via digitala mötestjänster som exempelvis Microsoft Teams. Man behöver även enligt lag inte informera den andra parten om att man spelar in samtalet, men det kan i vissa fall ändå vara bra att personerna du pratar med vet om att samtalet spelas in. 

Hantera personuppgifter enligt GDPR

Även om man får spela in samtal utan direkt samtycke, så kan det som sagt vara bra att informera dina kunder eller de personer du pratar med att du spelar in samtalet. Om det framkommer personuppgifter under samtalet så måste de även hanteras korrekt enligt GDPR. 

Vilka branscher kan ha nytta av samtalsinspelning?

  • Återförsäljare av produkter eller tjänster som enkelt vill eller måste dokumentera överenskommelser med sina kunder

  • Företag som vill kvalitetssäkra sin kundkommunikation, exempelvis genom inspelning av samtal med kunder

  • Störningsjourer eller andra verksamheter där medarbetare kan befinna sig i utsatta situationer och vill kunna spela in samtal i säkerhetssyfte

Spela in dina samtal med Tele2 Inspelning

Tele2 Inspelning är en lösning för större företag som redan använder någon av våra växellösningar, och som vill kunna säkerställa samtalskvalitet, dokumentera viktiga överenskommelser eller använda samtalsinspelning i säkerhetssyfte. Det är en enkel och användarvänlig molntjänst för att spela in samtal som förs i Tele2s nät. 

Med Tele2 Inspelning får du en molntjänst för samtalsinspelning med följande funktioner och fördelar:

  • Automatisk inspelning av samtal

  • Spela in samtliga samtal eller ett slumpmässigt urval av både interna och/eller externa samtal

  • Möjlighet att låta användare starta inspelning från mobilapp eller softphone

  • Styr vilka samtal som spelas in per användare eller svarsgrupp

  • Samtal kan spelas in oavsett vilken typ av telefon som används

Läs mer om Tele2 Inspelning

Vilken växel passar bäst för din verksamhet?

Läs vår guide med tips och råd kring vad du bör tänka på för att hitta rätt lösning för ditt företag.