• Hem
  • Lektion 7 – Äta med ögonen

Lektion 7

Äta med ögonen

Det är inte helt lätt att få maten att se sådär god ut på bild. Men med rätt ljus, vinkel och blickfång klarar du det galant. Detta får du lära dig om i den sjunde lektionen.

Hur får jag maten att se godare ut?

Det viktigaste att tänka på när du ska fotografera mat är att fotografera i bra ljus och se till att det finns ett huvudblickfång.

Bra ljus bygger på tre delar.

  1. Ljuset ska helst vara fullspektralt så att det kan skapa alla färger. Färgen finns i ljuset, inte i maten. Och om vi ska uppleva alla färger som ett motiv kan ha, måste vi därför använda en ljuskälla som innehåller alla färger. Dagsljus är bäst. Lysrör och vissa LED-lampor sämst.
  2. Ljuset ska helst vara mjukt vilket betyder att det ska komma från en relativt stor ljuskälla som till exempel ett fönster.
  3. Mat ser oftast bäst ut i mjukt motljus för att då framstår matens form tydligast. Om ljuset kommer från samma håll som du tittar så blir bilden lätt lite "platt". En matbild som ska göra betraktaren sugen på mat ska hellre visa matens volym.

 

Det där med huvudblickfång då?
Om vi vill använda en bild för att visa hur god maten är så behöver vi göra en bild som är lätt att läsa så att läsaren kan koncentrera sig på att se maten. Det ska inte finnas något motstånd för ögat. Ett av de bästa sätten att göra en bild lättläst är att se till att ögat snabbt hittar en punkt att starta på. Detaljer som avviker i färg är vanligt, som jordgubben, körsbäret eller coctailtomaten på toppen. Ett huvudblickfång som är tunt och lite halvgenomskinligt, som några basilikablad, ser särskilt bra ut i det mjuka motljuset.

Till sist: tänk lite extra på ur vilken vinkel du fotograferar maten. Maträtter som är uppbyggda i lager – som lasagne och tårtbitar – gör sig ofta särskilt bra ur låga vinklar. Annan mat kan bli väldigt snygg om den fotograferas rakt uppifrån. Det vanligaste exemplet här är sushi, där ett par vackra ätpinnar och en liten sojaskål kan bidra till en extra spännande komposition. Rakt ovanifrån är också en populär vinkel för dem som väljer att ta med lite av råvarorna i bilden, för att locka fram extra smakassociationer. Till exempel en skärbräda med nyhackad vitlök.

Men vanligast är kanske att fotografera ur samma vinkel som du skulle betrakta maten om du precis satt dig till bords. Alltså ett slags förstapersonsperspektiv. Då är tanken att den som tittar på bilden ska kunna känna sig som en gäst som precis satt sig vid matbordet. Om du lägger fram bestick och ställer fram en pepparkvarn och ett glas vin också så blir illusionen perfekt. Välj duk efter stämning.