PIN-, PUK-kod och IMEI-nummer

Här nedan får du hjälp med de vanligaste frågorna som berör SIM-kod, PUK-kod och IMEI-nummer. Om du tappat bort kod eller nummer hittar du hjälp hur du återfår informationen här nedan.

Till toppen

PIN-kod

PIN-koden är den fyrasiffriga säkerhetskod som skyddar din telefon från att obehöriga ska ta sig in i den, om den t.ex. blir stulen. Första gången du startar din telefon är PIN-koden redan förutbestämd och du hittar den då på SIM-kortshållaren, som SIM:et kom i. Om du därefter vill ställa in en personlig PIN-kod gör du det enklast genom att antingen ändra detta i telefonens inställningar (se specifik manual för just din telefon), eller genom att trycka: * * 04 * gamla PIN-koden * ny PIN-kod * upprepa ny PIN-kod #.

Det går också att få PIN-koden aktiverad varje gång du låser din telefon, som ett extra skydd. Du går då enklast in på din telefons inställningar och ändrar det där, för specifik information om hur du ändrar eller aktiverar/avaktiverar din PIN-kod på din telefonmodell, se manualen för din telefon.

Om du slår in fel PIN-kod mer än tre gånger låses din telefon och du blir tvungen att istället ange en så kallad PUK-kod (läs mer om PUK-koder nedan). Om du har tappat bort din PIN-kod kan du återfå den genom att logga in på Mitt Tele2. Ett annat alternativ är att du på din telefon trycker: * * 0 5 * * din PUK-kod * ny PIN-kod (välj 4 – 8 siffror) * upprepa ny PIN-kod #. På det sättet kan du byta koden direkt på din telefon.

Till toppen

PUK-kod

Om du skrivit fel PIN-kod tre gånger så låses din telefon med ytterligare ett steg för att skydda din telefon så inte obehöriga ska få tillgång till den. För att komma åt telefonen måste du då ange en PUK-kod.

Du har 10 försök att slå rätt PUK-kod, sedan låses kortet permanent och du får (mot en kostnad) skaffa ett nytt SIM-kort.

Har du tappat bort eller glömt din PUK-kod?

Om du har tappat bort eller glömt din PUK-kod kan du återfå den genom att logga in på Mitt Tele2, kolla din senaste faktura (gäller endast Mobilt Bredband) eller på hållaren till ditt SIM-kort eller ringa till kundservice på 0772-25 25 25.

Till toppen

IMEI-nummer

IMEI-nummret är din telefons unika serienummer. Om du tappar bort din telefon eller om den blir stulen så anger du ditt IMEI-nummer vid polis- och förlustanmälan. Din operatör kan då låsa din telefon så inga obehöriga kan komma åt, eller använda den. Det underlättar även polisens jobb då de vet vilken telefon som är just din.

Har du tappat bort ditt IMEI-nummer?

Ditt IMEI-nummer står på förpackningen till din telefon. Du får även ditt IMEI-nummer genom att knappa in * # 0 6 # på din mobil, och spara det på en lapp om du inte har kartongen kvar eller numret under batteriet på din telefonmodell.

Förlustanmäl din telefon

Om du har tappat din telefon, eller om den blivit stulen behöver du göra en polisanmälan och även låsa din telefon och ditt SIM-kort. För förlust- eller stöldanmälan hos polisen kan du besöka polisen.se/anmalan. För att låsa telefonen kontaktar du Tele2s kundservice. När Tele2s kundservice har stängt kan du ringa 0586-795388 för att spärra din telefon/SIM-kort.

Om du är utomlands och vill spärra ditt abonnemang/telefon/SIM-kort ringer du +46856222040.

Sök kundservice

Sök

Till exempel: faktura