Beställa eSIM

eSIM är ett digitalt SIM-kort som gör det möjligt för dig att aktivera ett mobilabonnemang utan att använda ett vanligt SIM-kort. Beställ eSIM när du tecknar ett nytt mobilabonnemang. Vill du byta från ett SIM-kort till eSIM gör du det direkt via Mitt Tele2-appen eller genom att kontakta Kundservice.

Det kostar inget att välja eSIM istället för ett vanligt fysiskt SIM-kort.

Välj eSIM vid beställning av mobilabonnemang

Vid beställning av mobilabonnemang via tele2.se och kundservice kan du välja om du vill ha ett vanligt SIM-kort eller eSIM.

eSIM aktiverar du på Mitt Tele2-appen efter köpet eller via aktiveringskod (QR-kod) som skickas hem till dig inom cirka 2-3 arbetsdagar.

Se våra guider hur du aktiverar eSIM

Byta från SIM-kort till eSIM

Kontrollera först att din mobiltelefon har stöd för eSIM. Längst ner på denna sida ser du exempel på mobiler som stödjer eSIM.

Om din mobiltelefon stöder eSIM och du vill byta ut SIM-kortet loggar du in i Mitt Tele2-appen och föjer stegen nedan.

  1. Klicka på mobilabonnemanget under ”Översikten
  2. Scrolla ner och klicka på ”Beställ nytt eSIM
  3. Klicka på "eSIM (digitalt)" eller "eSIM (papper)" väljer du med papper får du en QR-kod hemskickad.
  4. Klicka på "Beställ eSIM"
  5. Man får sedan en ruta med informationen ”Ditt SIM-kort är beställt” klicka ”Ok
  6. Det kan ta upp till 20 minuter innan du kan aktivera ditt nya eSIM.

När du kan aktivera ditt eSIM kommer en grön knapp med texten "Aktivera ditt eSIM" att synas under "Översikt" Klicka på denna och följ instruktionerna. Det kan ta upp till 10 minuter innan ditt eSIM är helt aktiverat.

Det går också bra att kontakta kundservice på telefonnummer 90 222. Vid beställning av byte från SIM-kort till eSIM skickar kundservice en QR-kod hem till dig inom cirka 2-3 arbetsdagar.

När du fått QR-koden så skannar du den med din mobiltelefon och därefter blir du guidad genom hela inställningsprocessen.

Tänk på!

  • En QR-kod fungerar endast en gång, vilket innebär att om du har skannat den en gång behöver du en ny QR-kod när du byter mobil eller för att aktivera eSIM på nytt.

Vill du ha två SIM-kort i din mobil?

Ett vanligt användningsområde för eSIM är när man vill ha tillgång till sitt privata abonnemang i sin jobbmobil, eller tvärtom.

För att teckna ett mobilabonnemang med eSIM, gå till sidan Abonnemang. Alla våra abonnemang kan beställas med eSIM, men du måste kontrollera att din mobil har stöd för eSIM.

Tilläggsabonnemang för klocka

De flesta smartwatches från Apple eller Samsung har också stöd för eSIM, vilket betyder att du kan beställa ett tilläggsabonnemang för klocka. Med tilläggsabonnemanget kan du ringa, skicka sms och surfa med klockan utan att vara uppkopplad mot mobilen och du delar på samma datamängd som ditt vanliga mobilabonnemang. Tilläggsabonnemanget för smartwatch fungerar endast i Sverige.

Se våra guider hur du beställer tilläggsabonnemang för smartwatch

Mobiltelefoner i vårt sortiment som stödjer eSIM

  • iPhone 15 Pro Max
  • iPhone 15 Pro
  • iPhone 15 Plus
  • iPhone 15
  • iPhone 14 Pro Max
  • iPhone 14 Pro
  • iPhone 14 Plus
  • iPhone 14
  • iPhone 13
  • iPhone 13 mini
  • iPhone 13 Pro
  • iPhone 13 Pro Max
  • iPhone 12
  • iPhone 12 mini
  • iPhone SE (2022 och 2020)
  • iPhone 11
  • Galaxy S24-serien
  • Galaxy S23-serien
  • Galaxy S22-serien
  • Galaxy Z Flip5
  • Galaxy Z Fold5
  • Galaxy Z Flip4
  • Galaxy Z Fold4
  • Galaxy Z Flip3
  • Google Pixel 8 Pro
  • Google Pixel 8
  • Google Pixel 7a
  • Google Pixel 7 Pro
  • Google Pixel 7
  • Xperia 5 V
  • Xperia 1 V
  • Xperia 10 V
  • Xperia 1 IV
  • Xperia 5 IV
  • Xperia 10 IV
  • razr 40 Ultra
  • Edge 40
  • Edge 40 Pro
  • razr 2022
  • Xiaomi Mi 12T Pro
  • Xiaomi 13 Pro
  • Xiaomi 13

Har du en annan fråga?