Säkerhet

Har du blivit uppringd av Tele2?

Har du blivit uppringd av en säljare som utger sig för att ringa från Tele2 i syfte att uppgradera ditt abonnemang? Då rekommenderar vi dig att ställa några kontrollfrågor.

Just nu pågår det bedrägerier där oseriösa telefonförsäljare utger sig för att ringa från Tele2 i syfte att uppgradera ditt abonnemang. I själva verket riskerar ditt mobilnummer att flyttas över till en annan operatör. 

För att vara säker på att du pratar med en säljare från Tele2 rekommenderar vi att du ställer kontrollfrågor: 

  • Innebär bytet av mitt abonnemang att jag också byter operatör?
  • Namn på Tele2s vd (Kjell Morten Johnsen), telefonummer (0772-252525), adress till huvudkontoret (Torshamnsgatan 17, 164 40 Kista).
  • Kontrollera vilket företag den externa säljaren ringer från (Isales, One Contact, Effective Communications eller Intercom).

Om operatörsbytet är korrekt

Om du fortfarande vill byta operatör behöver du inte göra något.

Om du inte vill byta operatör

Vill du istället stanna kvar hos oss behöver du kontakta den nya operatören som du kommer få information från. Du har alltid rätt att ångra ett köp i 14 dagar enligt distansköplagen

Tips! Spärra ditt nummer från telefonförsäljare

Vill du minska mängden samtal från okända telefonförsäljare kan du spärra ditt mobilnummer på nixtelefon.org utan kostnad.

Däremot om du redan är kund hos ett företag har de fortfarande rätt att kontakta dig. För att avsäga sig även dessa typer av samtal, kontakta det specifika företaget direkt. 

Nix spärrar inte samtal som handlar om samhällsinformation, politiska kampanjer eller marknadsundersökningar.  

Har du några frågor? 

Då är du välkommen att ringa vår kundservice på telefonnummer 0772-252525