Tjänster och inställningar

E-postinställningar

OBS: Vi har bytt mejlplattform. Läs mer om förändringen längre ner på sidan.

För att använda din Tele2 e-post rekommenderar vi vår egen e-postplattform på https://webmail.tele2.se.

Om du föredrar att hantera din e-post i en annan mejlklient som till exempel Outlook, Thunderbird, Windows mail eller Mail i MacOS, behöver du lägga in rätt inställningar.

Observera att Tele2 inte kan ge support för mejlklienter från tredje part, utan endast för vår webbmejl. För att få hjälp med installation och support med en separat mejlklient hänvisar vi till deras support.

Här ser du de inställningarna som behövs gällande inkommande och utgående e-post samt hur ditt användarnamn ska se ut. 

Inställningar för POP3/SMTP och IMAP

Användarnamnet är alltid din fullständiga e-postadress. (exempel: användare@tele2.se). I användarnamnet måste hela domänen finnas med.

Det finns två olika standarder för att hantera sin e-post – POP3/SMTP respektive IMAP. De flesta mejlprogram har stöd för båda alternativen, men du måste välja ett. Du måste också välja om du vill skicka och hämta mejl med eller utan kryptering. 

Inkommande POP3 (med eller utan kryptering)

Server Port Kryptering
mail.tele2.se 110 Okrypterat
mail.tele2.se 995 SSL/TLS Only

 

Utgående SMTP (med eller utan kryptering)

Server Port Kryptering
mail.tele2.se 587 Okrypterat
mail.tele2.se 465 SSL/TLS Only


SMTP ska alltid ha autentisering (auth) aktiverat och använda samma inloggning som inkommande e-post.

 

IMAP (med eller utan kryptering)

Server Port Kryptering
mail.tele2.se 143 Okrypterat
mail.tele2.se 993 SSL/TLS Only

Vanliga frågor och svar om webmail

I november 2017 uppgraderade vi till en ny e-postplattform. Här nedan hittar du frågor och svar om uppgraderingen. Hittar du inte svaren på din fråga här så är du välkommen att kontakta Kundservice.

Den största förändringen innebär att ditt användarnamn till endast fungerar med ändelsen @tele2.se och @mboxXXX.tele2.se när du ska logga in. Om du redan använder @tele2.se eller @mboxXXX.tele2.se vid inloggning så behöver du inte göra någon förändring.

Byte av användarnamn vid inloggning
Om du däremot i webbmejlen eller mejlprogrammet använder användarnamn med ändelserna @swipnet.se eller @mboxXXX.swipnet.se behöver du lägga in den tele2.se-adress som du tidigare fått från oss. Det betyder att om din e-postadress innehåller ordet "swipnet" så ska det bytas ut mot "tele2" (exempel: namn@swipnet.se ändras till namn@tele2.se och namn@mboxXXX.swipnet.se ändras till namn@mboxXXX.tele2.se).

Observera att detta endast gäller inloggning. Mejl som skickas till dig kommer att fungera precis som tidigare. 

Du behöver också byta inställningar för inkommande och utgående e-post: 

  • Inkommande server: mail.tele2.se
  • Utgående server: mail.tele2.se

I webbmejlen gör du så här: 

  1. Klicka på kugghjulet nere i vänstra hörnet 
  2. Klicka på allmänt
  3. Vid identitet, klicka på din mailadress
  4. I fältet längst ner skriver du in önskad signatur
  5. Klicka på uppdatera

Om du har problem i något mejlprogram hänvisar vi dig till deras support.