Din säkerhet

Identitetsstöld

Identitetsstöld får ofta allvarliga konsekvenser för den som drabbas. Därför är det viktigt att skydda sig efter bästa förmåga och agera snabbt om man blir drabbad. Här finns information om vad du kan göra för att förebygga ID-kapning och hur du gör om du har blivit utsatt.

Identitetsstöld (även känt som ID-kapning eller identitetsintrång) innebär att någon obehörig utnyttjar en annan persons personuppgifter för att t.ex. beställa varor, ansöka om lån eller teckna abonnemang.

Varje år genomförs tiotusentals bedrägerier med falsk identitet och för den som drabbas kan det leda till stora problem. Det är svårt att skydda sig helt, men det finns flera sätt att minska både risker och skadeverkningar.

Förebygg och minska riskerna

  • Var uppmärksam på så kallat nätfiske/phishing, d.v.s. mejl, sms eller telefonsamtal där någon påstår sig tillhöra ett företag för att ”fiska” efter dina konto- eller kreditkortsuppgifter. Varken Tele2 eller något annat seriöst företag ber om kort- eller kontouppgifter via mejl, sms eller telefon.
  • När ett företag tar en kreditupplysning på dig får du en kopia hemskickad. Var noga med att kolla så att uppgifterna stämmer. Om det inte är du som handlat på kredit, ansökt om lån eller tecknat abonnemang är det viktigt att du tar kontakt med företaget direkt för att bestrida händelsen. För att spärra abonnemang eller bestrida fakturor från Tele2, kontakta kundservice på 0772-25 25 25.
  • Glöm inte att göra en förlustanmälan direkt om du tappar du bort eller blir bestulen på en ID-handling. Den kan göra stor skada i fel händer.
  • I många bedrägerier med identitetsstöld förekommer ändring av offrets adress. Du kan minska risken för att obehöriga ändrar din adress genom att sätta en spärr hos Skatteverket som gör att e-legitimation krävs för adressändring.
  • Var rädd om post med personlig information. Använd lås på brevlådan och kasta inte brev som innehåller personnummer, kontonummer eller annan känslig information i soptunnan. Använd tjänsten Mina meddelanden för att få myndighetspost digitalt. Hos Tele2 kan du använda e-faktura eller autogiro för att slippa få pappersfaktura.
  • Håll regelbunden koll på ditt kontoutdrag och kontakta din bank direkt om du hittar felaktiga transaktioner. 

Om du har blivit utsatt för identitetsstöld:

  • Kontakta Polisen och gör en polisanmälan.
  • Kontakta Tele2s kundservice på 0772-252525 för att spärra abonnemang samt bestrida fakturor.
  • Kontakta kreditinstituten för att spärra ditt personnummer.

För mer information, gå in på Polisens hemsida.