Din säkerhet

Nätfiske

Hur du hanterar skumma meddelanden om kortuppgifter eller inloggningsuppgifter med Tele2 som påstådd avsändare.

Har du fått mail/ SMS eller telefonsamtal från Tele2 eller andra företag om återbetalning eller verifiering via kreditkorts eller kontouppgifter? Detta kan vara ett så kallat phising-mail.

Phishing eller nätfiske är namn på ett bedrägeri som går ut på att "fiska" efter konto- eller kort-information genom att man säger sig mejla/ringa eller SMS:a från ett företag, myndighet eller en bank. Meddelandet innehåller ofta ett brådskande budskap om återbetalning av pengar, fel på tjänsten eller att man måste verifiera sina kunduppgifter.

Inga seriösa företag eller banker ber om kortuppgifter eller användaruppgifter genom att maila, skicka SMS eller ringa upp.

Om du skulle få ett mail, SMS eller blir uppringd från Tele2 eller ett annat företag som du inte själv kontaktat:

  • där man hänvisar till en återbetalning eller verifiering av dina användaruppgifter
  • där man bifogat en klickbar länk till Tele2 eller Comviq-liknande sida
  • där du uppmanas lämna ifrån dig kortnummer, CCV kod och andra kortuppgifter eller användaruppgifter så är detta ett bedrägeriförsök.

Om du har lämnat ifrån dig dina kortuppgifter uppmanar vi dig att kontakta din bank för att spärra ditt kort och göra en polisanmälan.

Om du lämnat ifrån dig dina användaruppgifter till t.ex. din webmail, ändra då inloggningsuppgifterna till din mail. Om du även har lagrat inloggningsuppgifter till andra websidor på din mail, ändra även dessa lösenord.

När du betalar med kort och lämnar ut dina kortuppgifter på nätet, kolla alltid att sidan är säker genom titta om sidan är certifierad i adressfältet i din internet-browser.

Klicka här för att komma till Polisens hemsida gällande bedrägeri via phising. Där hittar du även information om hur du gör en polisanmälan.

Mail från andra företag än Tele2/Comviq

Har du fått ett mail som du misstänker vara ett bluffmail kan du kontakta det företaget. Tele2/Comviq agerar enbart på de mail där avsändaren uppger sig komma från Tele2/Comviq. Vi kan även enbart spärra de avsändare där IP-adressen eller mailadressen tillhör oss.