Hjälpartiklar

Spärra telefon/modem och abonnemang

Har du tappat bort eller blivit bestulen på din mobil eller ditt modem behöver du så fort som möjligt kontakta oss för att stöldspärra både hårdvaran och abonnemanget.

Stöldspärra abonnemang och beställ nytt SIM-kort/eSIM

  1. Kontakta kundservice för att spärra ditt abonnemang och det aktiveras direkt. Nytt SIM-kort skickas till din folkbokföringsadress inom ca tre dagar. 
  2. Det nya SIM-kortet aktiveras automatiskt inom 15 minuter från att du har slagit på mobilen med SIM-kortet i. 
  3. eSIM aktiveras inom 15 minuter efter att du har kopplat upp dig mot wifi och skannat QR-koden samt laddat ner eSIM-profilen. 

Eventuella datakort spärras inte automatiskt när du stöldspärrar ett abonnemang. Meddela kundservice om du samtidigt önskar spärra datakort. 

Stöldspärra hårdvara

  1. Kontakta polisen och gör en förlustanmälan. För att göra detta behöver du telefonens eller modemets IMEI-nummer som står på kartongen och på ditt kvitto.
  2. Kontakta kundservice för att spärra din hårdvara. För att kunna spärra behöver vi ha polisens diarienummer, IMEI-nummer, namn på personen som gjorde anmälan hos polisen samt abonnemangets telefonnummer.

Om hårdvaran dyker upp igen

Vill du häva spärren kontaktar du kundservice med följande information:

  • Polisens diarienummer
  • IMEI-nummer
  • Namn på personen som gjorde förlustanmälan hos polisen.

Spärrnummer till kundservice

  • Ring kundservice: 0772-252525 (vardagar: 08.00-19.00, helger 09.00-15.00)
  • Spärrnummer när kundservice har stängt: 0772-252525
  • Spärrnummer från utlandet: +46772252525