Täckning & nät

intervju med tele2s täckningsexpert björn lindberg

 

Det rapporteras mycket i media om såväl surfhastigheter som täckning runt om i Sverige. Täckningsfrågan är komplex, men i den här artikeln reder Tele2s täckningsexpert Björn Lindberg ut begreppen. Han passar också på att förklara varför vissa kan uppleva att det går snabbt och vissa långsamt när man surfar och vilka faktorer som kan påverka täckning och surfhastighet.

På många platser ska man enligt era täckningskartor ha täckning, men det fungerar ändå inte. Varför?

– Det kan bero på flera olika saker. Upplever du att du har dålig täckning inomhus kan det bero på allt från vilket material som finns i väggarna, till vilka fönster huset har. Vi visar täckning i tre nivåer; bastäckning, god täckning och mycket god täckning. Om täckningskartan visar bastäckning kan du sannolikt bara ringa och surfa utomhus. Mycket god täckning ska ge möjlighet att ringa och surfa både inomhus, utomhus och om du är i en bil till exempel, men det kan alltså variera från fall till fall och hus till hus. Vi erbjuder våra kunder möjligheten att testa sin täckning med våra produkter och lämna tillbaka om de inte är nöjda.

Varför funkar bara min mobiluppkoppling när jag är på konstiga ställen, som på taket eller vid min flaggstång?

– Då befinner du dig sannolikt inom ett område där vi har svag täckning i dag. Vi gör just nu stora utbyggnader i hela landet och förhoppningsvis slipper våra kunder snart att behöva ta sig ut för att kunna ringa och surfa.

Har inte operatörerna något ansvar när till exempel trygghetslarm och andra viktiga funktioner inte fungerar?

– Vi ska säkerställa att våra nät är tillgängliga. Befinner man sig utanför täckningsområdet, som är definierat i upphandlingen så kan vi tyvärr inte ta ansvar för att uppkopplingen fungerar. Sveriges kommuner är väldigt noga när de upphandlar operatörstjänster till sina

trygghetslarm och det testas noggrant att vi kan leverera uppkoppling inom det området som kommunerna prioriterat.

Varför prioriterar ni bara kunder i storstäderna när ni bygger era nät?

– Det stämmer inte riktigt. Våra satsningar på nätet görs över hela landet. I städer där många befinner sig så satsar vi på att bygga ut kapaciteten så att många ska kunna ringa och surfa snabbt samtidigt inom ett begränsat område. På landsbygden bygger vi ut yttäckningen så att våra kunder ska ha tillgång till våra nät oavsett var de befinner sig. Men vi prioriterar absolut inte bara våra storstadskunder.

Jag har täckning, men det går väldigt långsamt. Vilken hastighet kan jag förvänta mig av ett 4G-abonnemang från Tele2?

– Det beror lite på var man befinner sig. I en stad eller tätort kan vi erbjuda högre hastigheter, men eftersom vi alla delar på näten så påverkar vi varandra. Befinner sig många inom samma område så går hastigheten ner. Därför är det viktigt att vi förstärker kapaciteten på plats där vi vet att många ofta befinner sig samtidigt. Vårt mål är att alla våra kunder när som helst ska kunna använda vårt nät till det de vill, om det nu är ringa, surfa eller streama. 

När licenser för 4G-nät utfärdades vad var kravet på nätutbyggnad då?

– Det fanns krav om att vi skulle bygga mobilt bredband i 800 MhZ-bandet till de privatkunder och företag som då inte kom över 1 Mbit i hastighet via sin vanliga uppkoppling. Detta håller vi på att slutföra just nu. Samtidigt har vi, som en av de stora operatörerna och nätägarna, ett större ansvar att ge svenska folket tillgång till bra och tillförlitlig mobil uppkoppling. Och det ansvaret tar vi genom våra storsatsningar på både yttäckning och de förstärkningar av nätkapaciteten som vi gör kontinuerligt.

 

Många företag har svårt att få sina verksamheter att fungera på grund av att deras mobila bredband inte fungerar. Hur jobbar ni för att hjälpa dem?

– De företag som hör av sig till oss och är missnöjda med sin täckning försöker vi naturligtvis att hjälpa. Ibland kan en extra antenn vara lösningen, annars kollar vi om företaget i fråga inom kort kan hjälpas av någon av de nätförbättringar vi ständigt jobbar med. Vi vill kunna erbjuda alla företagare ett bra nät och jag vill uppmana företag att höra av sig till oss om de tycker att täckningen är dålig.

Vad påverkar surfhastigheten?

– En mängd olika saker påverkar vilka hastigheter vi kommer upp i när vi surfar via smartphones. Bland annat hur många som delar på kapaciteten eftersom de befinner sig inom samma täckningscell, eller vilket frekvensband man är inne på. De höga frekvensbanden ger högst topphastigheter, men når inte lika långt. Sedan är det också så att ju närmare en basstation man befinner sig desto snabbare blir surfen. Och som sagt, din närmiljö spelar in. Tjocka väggar och moderna fönster kan hindra oss från snabb mobilsurf.

Vad behöver man för hastighet för att kunna streama film och musik exempelvis?

– Det beror på vilken kvalitet man vill ha på sin video till exempelvis. Men vill man titta på Youtube räcker 2-3 Mbit/s, för Viaplay, HBO Nordic och Netflix ungefär 5-6 Mbit/s. För Spotify är det betydlig mindre.