Till toppen

E-post inställningar och SMTP-autentisering

Tele2 har ett säkert antivirusprogram och SMTP autentisering för e-post. Detta gör att du kan skicka e-post till dina vänner med andra e-post leverantörer och dessutom skyddas din dator från att utnyttjas för att skicka spam. Du som har e-post med Tele2 och använder ett e-postprogram (t ex Outlook Express) måste ändra dina inställningar för att kunna skicka e-post. Detta gäller inte dig som bara använder Webmail.

Inställningar

Server för utgående e-post: mail.tele2.se

Port för utgående e-post: 587

Server för inkommande e-post: mail.tele2.se

Port för inkommande e-post (POP3): 110

Kryssa i att den utgående servern kräver autentisering, och fyll sedan i den e-postadress och lösenord du angav när du registrerade din e-post hos oss i rutorna för inloggningsuppgifter för den utgående servern.

 

Inställningar för e-postprogram

Använder du Outlook Express kan du konfigurera dina e-post inställningar automatiskt via länken nedan. Använder du ett annat e-postprogram eller vill du göra ändringarna manuellt, hittar du länkar till steg-för-steg beskrivningar nedan.

Outlook Express

Outlook

Mac mail

Thunderbird 13

Thunderbird Mac

Windows Live Mail

Windows Mail

Windows 8 Mail

Inställningar för e-post i mobilen

Använder du e-post i mobilen hittar du inställningar här.

Till toppen

Frågor och svar

Fungerar det att använda webmail med Tele2s e-postadresser?

Ja. Tele2 e-post fungerar både via webmail eller att ladda ner e-posten via ett mailprogram.

 

Hur lägger jag till e-postkonton?

Du administrerar dina e-postkonton via Mina Sidor.

 

Hur installerar jag e-post (POP3 och SMTP)?

Tele2 rekommenderar att du använder vår Webmail, då behövs ingen konfiguration och du kommer åt din e-post vart du än är. Det fungerar dock att göra en konfiguration om du har en annan internetleverantör, så länge du inte blockerar port 587. Ett vanligt fel om du inte kan skicka och ta emot e-post är felaktigt ifyllda uppgifter för inkommande och utgående servrar för e-post. De uppgifter du skall använda är:

Inkommande e-post (POP3): mail.tele2.se
Utgående e-post (SMTP): mail.tele2.se
Port för utgående e-post: 587

För att skydda dig mot oönskad e-post (spam) och virus har Tele2 infört så kallad SMTP autentisering. Detta kräver att du bockat för rutan för "Servern kräver autentisering"/"My server Requires Authentication" i ditt e-postprogram. Du ska också ange port för utgående e-post till 587.

Hur fungerar Webmail?

Din e-post på Tele2 Webmail läser du med en vanlig webbläsare från valfri dator. Du behöver inte konfigurera någon e-postklient på din dator. Du kan fortfarande använda din e-postklient och lagra din e-post på din egen PC (POP3). Den e-post som du hämtat hem till din PC via POP3 försvinner då från Tele2 Webmail.


 

Hur mycket kan jag ha i min e-postlåda?

När du nått 80 % av din kvot får du ett meddelande som uppmanar dig att rensa mail. När du fyllt din kvot kan du inte längre ta emot ny e-post. Följande regler gäller för ditt e-postkonto:

Max 30 MB sparad e-post
Max storlek per meddelande - 10 MB
Oläst e-post sparas i 90 dagar
Läst e-post sparas i 90 dagar


 

Hur fungerar rensning av E-post i webmail?

Tele2 rensar e-post i sina system regelbundet. Efter 90 dagar tar vi bort såväl läst som oläst post. Detta för att systemen inte ska överbelastas. Om du vill undvika att bli av med e-post som du vill spara är det enklast att hämta hem e-posten till din lokala e-postklient (till exempel Outlook Express).

 

Töms papperskorgen automatiskt?

Papperskorgen i Tele2 Webmail töms automatiskt när du loggar ut.

 

Vad kan jag göra för att minska risken för att min inbox blir full?

Rensa ofta i dina mappar och töm papperskorgen regelbundet. Tänk på att bifogade filer, så som bilder, kan ta upp mycket plats.


 

Kan jag använda webmail och POP3 samtidigt?

Du kan använda både webmail och POP3. Tänk på att om du laddar ner dina meddelanden via POP3 till din dator tas meddelandena bort från webmailen.

 

Har ni IMAP?

Ja, Tele2 har stöd för IMAP. 

Jag kan inte skicka e-post, vad är fel?

För att förhindra spridningen av skräppost spärrar Tele2, i likhet med de flesta Internetleverantörer, port 25 för utgående e-post. Du som har e-post med Tele2 och använder ett e-postprogram (t ex Outlook Express) måste ändra dina inställningar för att kunna skicka e-post. Detta gäller inte dig som bara använder Webmail.

Du som använder en annan e-postleverantör än Tele2 måste skicka din e-post via en annan port än port 25. Om inte din e-postleverantör stödjer detta kan du skicka din e-post via Tele2s mailserver.

Sök kundservice

Sök

Till exempel: faktura