iPhone-support

Här hittar du information om hur kommer igång med din iPhone, ställer in e-post och information om 4G.

Om du inte hittar den informationen du letar efter, kan du alltid gå in på Apples egna support.

Till toppen

Aktivera iPhone

När du ska aktivera din nya iPhone använder du det SIM du fått med till telefonen, har du köpt en iPhone 5 får du en ny typ av SIM-kort som kallas Nano-SIM. För att du själv ska få möjlighet att välja när du vill byta och flytta ditt nummer till ditt nya SIM-kort har vi valt att inte aktivera det åt dig.

1. Sätt i SIM-kort

Dra ut SIM-kortshållaren (till iPhone medföljer ett specialverktyg du använder för att öppna SIM-kortshållaren), sätt in ditt SIM-kort och tryck tillbaka hållaren.

2. Starta din iPhone

Starta din iPhone genom att hålla ned on/off-knappen på ovansidan tills Apple-symbolen syns på skärmen. Du behöver inte ladda mobilen innan användning.

3. Aktivera din iPhone

Följ instruktionerna på skärmen för att aktivera din iPhone.

Mobilen är redo att användas när aktiveringen är klar.

Aktivera SIM-kort

Aktivera SIM-kortet gör du enklast via Mitt Tele2. Du hittar funktionen Aktivera nytt SIM under Funktioner i abonnemangsöversikten på Mitt Tele2. Ditt gamla SIM kommer inte att fungera efter att du aktiverat det nya SIM-kortet. Därför måste du säkerhetskopiera innehåll du vill flytta över från din gamla lur, innan du aktiverar ditt nya SIM, se nedan.

Logga in eller skapa konto Mitt Tele2

Säkerhetskopiera kontakter och innehåll

Tänk på att göra en säkerhetskopia av innehåll du vill spara (bilder, kontakter etc) för att sedan flytta över från din gamla lur. Byter du från en iPhone kan du använda iCloud eller iTunes för att göra en säkerhetskopia av din gamla telefon. Byter du från en annan tillverkare måste du kolla upp i tillverkarens telefonmanual hur du går tillväga alternativt söka efter tutorials på internet. Detta måste du göra innan du aktiverar det nya SIM-kortet, annars kan du förlora informationen.

Har du valt att flytta med ditt nummer från en annan operatör?

Om du har valt att flytta med ditt nummer har du i denna leverans fått ett nytt SIM-kort från Tele2. Detta SIM-kort aktiveras först när din nummerflytt är klar. Du kommer att få ett SMS med information om när flytten görs, men normalt sker detta cirka 14 dagar efter leveransen.

Till toppen

Inställningar

MMS-inställningar

För att kunna skicka och ta emot MMS med din iPhone krävs inställningar för datatrafik. Inställningarna finns på din telefon från start, får du problem med MMS/datatrafik starta alltid om din telefon som första åtgärd, i de allra flesta fall löser en omstart inställningsproblem. Om du skulle behöva ange inställningarna manuellt har du dessa här.

1. Välj inställningar > Allmänt > Mobilnät > Mobilt datanätverk i din iPhone och ange:

APN: surf.tele2.se
Användarnamn: anges ej
Lösenord: anges ej
MMSC: http://mmsc.tele2.se
MMS-proxy: 130.244.202.30:8080

2. För att inställningarna ska börja gälla måste du starta om din iPhone.

 

E-post inställningar

För att göra inställningar för e-post i din iPhone gör du följande:

1. Gå in under Inställningar > E-post, kontakter, kalendrar i din iPhone och väljer Lägg till konto.

2. Välj din e-post leverantör i listan. Hittar du inte din leverantör så väljer du Annat > Lägg till e-postkonto.

3. Ange din e-postadress och lösenord.  För mer information om hur du ställer in din mail besök Apples support för e-post.


 

Wi-Fi

Gå in på Inställningar > Wi-Fi och välj det nätverk du vill ansluta till. Skriv in lösenord om det krävs och välj Anslut.

 

Internetdelning

Du kan använda din iPhone för att dela internetuppkoppling med andra enheter. För att aktivera internetdelning på din iPhone gör du följande:

1. Gå in på din iPhone under Inställningar > Internetdelning och aktivera Internetdelning (i tidigare mjukvaruversioner av iPhone hittar du Internetdelning under Inställningar > Allmänt > Nätverk).

2. Välj om du vill dela internetanslutningen via Bluetooth eller via Wi-Fi och USB (iPhone 3GS kan endast dela en anslutning med USB eller Bluetooth).

3. Följ instruktionerna på iPhones skärm för det sätt som du valt att dela internetuppkopplingen på.

Om du inte får internetdelning att fungera kan du läsa mer på Apples felsökningsguide för internetdelning.

 

Röstbrevlåda

Välj på telefon-ikonen på din iPhone och sedan Röstbrevlåda. Följ instruktionerna för att ställa in din röstbrevlåda.

Till toppen

4G till iPhone 5

Var finns det 4G-täckning för iPhone 5/iPad/iPad Mini?
iPhone 5 har stöd för 4G på 1800-bandet som idag finns i centrala delarna av Stockholm, Göteborg och Malmö. Täckning kommer byggas ut under hela 2013 med start från stadskärnan och sedan utåt. Under 2014 kommer vi att rulla ut 4G på 1800-bandet även på andra orter.

Jag bor inte i Stockholm/Göteborg/Malmö, när får jag tillgång till 4G i min iPhone/iPad/iPad Mini?
Tele2 jobbar kontinuerligt med att bygga ut sitt 4G-nät. Den frekvens som Apples iPhone använder för 4G används idag för att förstärka kapaciteten i områden där kraven på kapacitet är som störst. Det innebär att endast kunder som befinner sig i Stockholm, Göteborg och Malmö kommer att kunna använda sin iPhone 5 i Tele2s 4G-nät idag.

Hur får jag tillgång till 4G på min iPhone 5/iPad/iPad Mini?
För att uppdatera din iPhone 5 till 4G måste du först uppdatera till iOS 6.1 eller senare  Gå sedan in under Inställningar > Allmänt > Om. Har du tillgång till uppdateringen kommer det upp en pop-up, följ instruktionerna för att uppdatera.

Jag har inte ett 4G-abonnemang idag, hur får jag tillgång till det?
Du som är Tele2 privatkund kan uppdatera ditt abonnemang till 4G genom att ringa KUndtjänst på 0772-25 25 25. Du som är Tele2 företagskund ringer 0200 23 23 23 för att ändra ditt abonnemang till 4G.

Behöver jag ett nytt sim-kort för att kunna använda 4G?
Nej, iPhone 5 använder nano-sim och dom är kompatibla med Tele2s 4G-tjänster.

Jag har en iPhone 4/4S, kan jag få 4G?
Nej, det är bara kunder med iPhone 5 som kan få tillgång till 4G. Det beror på att hårdvaran i iPhone 4/4S inte har stöd för 4G.

Till toppen

Service och reklamation

Service

Innan du skickar in din iPhone för service vill vi att du provar att starta om den. Om det inte hjälper kan du prova att göra en återställning. Hur du gör för att starta om och/eller återställa din iPhone hittar du här.

En del problem kan lösas genom att uppgradera till den senaste programvaran. Kontrollera att du har den senaste programvaran genom att se söka efter uppdateringar till din iPhone. Om inte, uppgradera den innan du skickar in den för service.

OBS!

Avaktivera “Find My iPhone” i OS7 innan reparation eller service.

Innan du skickar in din iPhone på reparation eller service behöver du avaktivera funktionen “Find My iPhone” eftersom vi inte kan få åtkomst till telefonen om funktionen är aktiverad. Om funktionen är aktiv när telefonen kommer till service kommer telefonen att returneras utan åtgärd mot debitering av undersökningskosnad (samma kostnad som vid ”inget fel konstaterat”).

Avaktivera“Find My iPhone” på följande sätt. Ditt Apple ID lösenord krävs. Viktigt att du säkerhetskopierar din iPhone till din dator innan detta genomförs.

1) Avaktivera “Find My iPhone”
Gå till Inställningar > iCloud och stäng av “Find My iPhone”
2) Logga ut från iCloud
Gå till Inställningar > iCloud och klicka på Radera Konto.
3) Radera all inställningar och data
Gå till Inställningar > Allmänt > Återställ > Radera all data och inställningar
4) Ta bort enheten från kontot på iCloud.com
- Logga in på https://www.icloud.com/#find med ditt Apple ID.
- Välj den enhet som skall raderas från kontot.
- Om enheten är offline klicka på “Ta bort från konto”
- Om enheten är online klicka på ”Radera”. När telefonen är raderad klicka på “Ta bort från konto”

Om du behöver service på din iPhone går du in här och registrerar din service.

Reklamation

Om din iPhone skulle vara skadad vid leverans eller om fel uppstår på mobilen kontaktar du oss på telefonnummer  0772-23 23 99. Vi ger dig ett returnummer och instruktioner på hur du ska skicka din iPhone i retur till oss.

Mer information

För alla frågor som handlar om iTunes eller iPhones tekniska specifikationer hänvisar vi till apple.se.

Sök kundservice

Sök

Till exempel: faktura