Support

Vanliga frågor och svar

Här får du svar på våra vanligaste frågor just nu. Du hittar fler frågor och svar under respektive produkt. Vill du veta status för Aktuella Driftstörningar finner du det längre ner på denna sida.

Hur beställer jag ett nytt SIM-kort?

Om du behöver beställa ett nytt SIM-kort till din mobiltelefon kan du göra det på följande sätt. Behöver du ett nytt SIM-kort till ditt Mobila Bredband ber vi dig kontakta kundservice.

  • Om du har ett Mitt Tele2-konto och har kopplat ditt abonnemang till ditt konto kan du beställa via det på webben under Ändra funktioner i Mitt Tele2-menyn.
  • Kontakta kundservice via telefon på 0772-252525 (från Utlandet +46 772252525).
  • Kontakta kundservice via chatt här.  
  • Besöka någon av våra Tele2-butiker. Här hittar du adresser till våra butiker.

Aktivera SIM-kort

Är du befintlig kund hos oss och får ett nytt SIM-kort till din mobiltelefon behöver detta aktiveras för att det ska fungera. Aktiveringen gör du enklast på Mitt Tele2 genom att följa denna guide. Du kan även aktivera ditt SIM-kort här.

Ska du aktivera ditt SIM-kort för Mobilt Bredband, vänligen kontakta kundservice.

  1. Skapa ett konto eller logga in på Mitt Tele2. Om du inte har kopplat ditt abonnemang till ditt konto behöver du göra det.
  2. Klicka på rubriken Ändra funktioner i Mitt Tele2-menyn.
  3. Fyll i ditt nya SIM-kortsnummer som står på baksidan av ditt SIM-kort.
  4. Klicka på knappen "Aktivera SIM-kort"
  5. Starta om telefonen.

Får du ett SIM-kort vid köp av ett nytt abonnemang är SIM-kortet aktiverat när du får det och du kan börja använda ditt nya abonnemang på en gång. 

Betalningsuppgifter

Behöver du dina fakturauppgifter eller vill du kontrollera om du har obetalda fakturor kan du skicka ett SMS med texten "Faktura" till nummer 333. Du får ett SMS tillbaka med OCR-nummer, belopp, förfallodatum och plusgironummer om fakturan är obetald. Är den betald får du ett bekräftelse-SMS.

Du hittar också dina fakturauppgifter på Mitt Tele2.

Aktivera Autogiro

Från det att du ansökt om autogiro tar det upp till fem arbetsdagar innan den nya betalningsmetoden aktiveras, förutsatt att alla uppgifter är korrekta. Får du hem en pappersfaktura under denna tid ska denna betalas in manuellt.

  1. Logga in på din internetbank
  2. Klicka på fliken för autogiro.
  3. Sök på Tele2 AB
  4. Skriv in ditt kundnummer och abonnemangets telefonnummer. Dessa uppgifter hittar du på din faktura eller Mitt Tele2.

Du kan även fylla i denna autogiroblankett och skicka in till oss.

Hur köper jag mer data?

Har du surfat slut på den data som ingår i ditt abonnemang spärras surfmöjligheten och du behöver köpa mer data för att fortsätta surfa. 

Mobiltelefoni
När du har surfat slut på din data får du ett SMS-meddelande om detta och du kan enkelt köpa mer data genom att svara på detta SMS. Läs mer under Köp mer mobildata.

Mobilt bredband
När du har surfat slut på din data blir du automatiskt flyttad till tele2.se/merdata där du enkelt kan köpa mer data genom att fylla i dina uppgifter. Läs mer under Köpa extra data.

Spärra nummer

Har du tappat bort eller blivit bestulen på din mobiltelefon/modem/router behöver du så fort som möjligt kontakta oss för att stöldspärra både din hårdvara och ditt abonnemang.

Gör så här:

  1. Kontakta polisen och gör en förlustanmälan. För att göra detta behöver du mobiltelefonens IMEI-nummer som står på kartongen och på ditt kvitto.
  2. Kontakta kundservice för att spärra ditt abonnemang och mobiltelefon. För att kunna spärra mobiltelefonen behöver vi har polisens diarienummer, mobiltelefonens IMEI-nummer, namn på personen som gjorde anmälan hos polisen samt abonnemangets telefonnummer.

Spärrnummer till kundservice:

  • Ring kundservice: 0772- 25 25 25 (vardagar: 07.00-20.00, helger 09.00- 15.00)
  • Spärrnummer när kundservice har stängt: 0586- 79 53 88
  • Spärrnummer från utlandet: +46 856 22 20 40

Om mobiltelefonen dyker upp igen:

Vill du häva spärren kontaktar du kundservice med nedan information:

    • Polisens diarienummer
    • Mobiltelefonens IMEI-nummer
    • Namn på personen som gjorde förlustanmälan hos polisen.

 

Byte av abonnemang

Välj om du vill ringa, smsa och mmsa till ett Fast eller Rörligt pris samt hur mycket data du behöver per månad. Ändringen tar upp till 60 minuter och du ser ändringen på Mitt Tele2 när det är genomfört. Du kan byta abonnemang eller datapaket en gång per månad.

  1. Skapa konto eller logga in på Mitt Tele2. Om du inte har kopplat ditt abonnemang till ditt Mitt Tele2-konto så behöver du göra det först.
  2. Klicka på rubriken "Ändra abonnemang" i Mitt Tele2-menyn.
  3. Välj om du vill ha Fast eller Rörligt pris och hur mycket data du vill ha.
  4. Godkänn villkoren och klicka på knappen "Byt".
  5. Bytet tar upp till 60 minuter.

Aktuella driftstörningar

Här kan du se större driftstörningar i vårt nät. Övriga störningar kan du se på driftstörningskartan för mobilnätet  och på driftstörningskartan för fasta nätet

  • {{disturbanceInfo.headline}} {{disturbanceInfo.description_external}}

    Starttid {{disturbanceInfo.incident_start}} / Beräknat klart {{disturbanceInfo.calculated_end}}