Kära kund, om du vill ha dina produkter innan julafton hänvisar vi dig nu till våra butiker och återförsäljare.

Support

Vanliga frågor och svar

Här får du svar på våra vanligaste frågor just nu. Du hittar fler frågor och svar under respektive produkt. Vill du veta status för Aktuella Driftstörningar finner du det längre ner på denna sidan.

Aktivera SIM-kort

Är du befintlig kund hos oss och får ett nytt SIM-kort behöver detta aktiveras för att det ska fungera. Aktiveringen gör du enklast på Mitt Tele2 genom att följa denna guide.

  1. Skapa konto eller logga in på Mitt Tele2.
  2. Klicka på rubriken "tjänster" i Tele2-menyn.
  3. Fyll i ditt nya SIM-kortsnummer.
  4. Klicka på knappen "aktivera SIM-kort"
  5. Starta om telefonen.

Får du ett SIM-kort vid köp av nytt abonnemang är SIM-kortet aktiverat när du får det och du kan börja använda ditt nya abonnemang på en gång. 

PIN- och PUK-kod

Har du inte ändrat PIN-kod står koden på SIM-kortsbrickan som SIM-kortet satt i. Har du ändrat till en personlig PIN-kod eller slagit fel kod tre gånger behöver du din PUK-kod. PUK-koden hittar du på din faktura eller på Mitt Tele2.

Spärra nummer

Har du tappat bort eller blivit bestulen på din mobiltelefon/modem/router behöver du så fort som möjligt kontakta oss för att stöldspärra både din hårdvara och ditt abonnemang.

Gör så här:

  1. Kontakta polisen och gör en förlustanmälan. För att göra detta behöver du mobiltelefonens IMEI-nummer som står på kartongen och på ditt kvitto.
  2. Kontakta kundservice för att spärra ditt abonnemang och mobiltelefon. För att kunna spärra mobiltelefonen behöver vi har polisens diarienummer, mobiltelefonens IMEI-nummer, namn på personen som gjorde anmälan hos polisen samt abonnemangets telefonnummer.

Spärrnummer till kundservice:

  • Ring kundservice: 0772- 25 25 25 (vardagar: 07.00-20.00, helger 09.00- 15.00)
  • Spärrnummer när kundservice har stängt: 0586- 79 53 88
  • Spärrnummer från utlandet: +46 856 22 20 40

Om mobiltelefonen dyker upp igen:

Vill du häva spärren kontaktar du kundservice med nedan information:

    • Polisens diarienummer
    • Mobiltelefonens IMEI-nummer
    • Namn på personen som gjorde förlustanmälan hos polisen.

 

Hur köper jag mer data?

Har du surfat slut på den data som ingår i ditt abonnemang spärras surfmöjligheten och du behöver köpa mer data för att fortsätta surfa. 

Mobiltelefoni
När du har surfat slut på din data får du ett SMS-meddelande om detta och du kan enkelt köpa mer data genom att svara på detta SMS. Läs mer under Köpa extra data.

Mobilt bredband
När du har surfat slut på din data blir du automatiskt flyttad till Tele2.se/merdata där du enkelt kan köpa mer data genom att fylla i dina uppgifter. Läs mer under Köpa extra data.

Hur pausar jag mitt abonnemang?

Du har möjlighet att pausa ditt abonnemang vilande sex månader under en 12-månadersperiod till en kostnad av 99kr. Pausa innebär att abonnemanget stängs av under en viss tid som du själv bestämmer. Har du bindingstid på ditt abonnemang pausas även denna och läggs sedan på när du startar ditt abonnemang igen.Har du delbetalning på en hårdvara påverkas inte denna av att du pausar ditt abonnemang utan kommer fortsätta faktureras precis som vanligt.

GÖR SÅ HÄR

    • Kontakta kundservice och meddela från och till när du vill att ditt abonnemang ska pausas.
    • Vill du öppna abonnemanget tidigare hjälper kundservice till med detta.

Aktuella driftstörningar

Här kan du se större driftstörningar i vårt nät. Övriga störningar kan du se på driftstörningskartan för mobilnätet  och på driftstörningskartan för fasta nätet

  • {{disturbanceInfo.headline}} {{disturbanceInfo.description_external}}

    Starttid {{disturbanceInfo.incident_start}} / Beräknat klart {{disturbanceInfo.calculated_end}}