FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterDigitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebbsändningar och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät
Tele2 Företag jobbar med många av Sveriges kommuner
Tele2 Företag jobbar med många av Sveriges kommuner

Digital omställning för minskat svinn och ökad effektivitet

Tele2 Företags omställningsblogg

Hur livsmedel produceras och konsumeras har en stor påverkan på klimatet och den biologiska mångfalden, och det kan dessutom leda till försurning och övergödning. I en nyligen antagen strategi har den svenska regeringen beslutat om etappmålen att det sammantagna livsmedelsavfallet ska minska med minst 20 viktprocent per capita från 2020 till 2025. Andelen av livsmedelsproduktionen som når butik och konsument ska öka till 2025.

Under 2021 uppkom enligt Naturvårdsverket cirka 0,9 miljoner ton fast livsmedelsavfall i Sverige. Det motsvarar 86 kg per person, varav 59 kg uppstår i hushållen. En positiv trend är att hushållens svinn minskat under de senaste 10 åren.

Men matsvinnet inom restaurang och livsmedelsbutiker minskar inte på samma sätt.Mängden matsvinn utgjordes 2021 av 156 000 ton mat. Aktörer inom dagligvaruhandeln i Sverige arbetar fokuserat och aktivt för att matsvinn överhuvudtaget inte ska uppstå. Hur kan en digital omställning bidra till minskning?

Digitala lösningar för minskning av matsvinn

Inom dagligvaruhandeln har traditionella inköp baserats på historiska data och grundläggande trendanalyser. Detta har ibland resulterat i svinn eller tomma hyllor. Med hjälp av artificiell intelligens (AI) och maskininlärning kan prognoserna för mängden varor som efterfrågas bli mer träffsäker. Genom att integrera parametrar som säsongsvariationer, väderprognoser, socioekonomiska faktorer och sociala mediatrender kan inköp bli både mer tidseffektivt och resultera i minskat svinn.

Ett praktiskt exempel på detta är Picadeli. De har implementerat AI-plattformen Arcorder för att förutse tillgång och efterfrågan på sina omkring 2 000 salladsbarer i butiker över hela Europa. Resultaten inkluderar inte bara upp till 40 procent minskat svinn, utan även en betydande tidsbesparing i beställningsprocessen. Tekniken ersätter inte personalen, utan är ett verktyg som underlättar beställningarna.

– AI kan inte ersätta kompetensen hos personalen, men genom att kombinera deras kunskap med förslag från AI-algoritmen blir resultatet bättre och personalen kan spendera tid på mer värdeskapande aktiviteter i stället för att räkna gurkor, säger Jonas Landström, CTO på Picadeli.

City Gross butiker har tagit steget mot att minimera svinn genom att använda digitala system från Invafresh för datumhantering. Genom att ha bättre kontroll över bäst-före-datum på varor kan medarbetare vidta åtgärder i god tid för att undvika att produkter går till spillo. Avancerade algoritmer använder historiska försäljningssiffror, priselasticitet och väderprognoser för att optimera intäkter och minska svinn med upp till 40 procent.

För restauranger är det avgörande att övervaka kylar och frysar för att undvika förluster och hålla sig inom lagstadgade temperaturgränser. Tingstad har utvecklat Smartmate, en digital tjänst för att övervaka och anpassa temperaturgränser för att undvika svinn och spara energi. Restauranger kan skräddarsy sina egna gränser och få larm via app, sms eller mejl vid avvikelser.

Sammanfattning

Digitaliseringen av livsmedelskedjan är en nödvändig och positiv utveckling för att minska matsvinnet och öka hållbarheten. Genom att integrera AI, maskininlärning och andra digitala verktyg kan vi skapa en mer effektiv och miljövänlig livsmedelsproduktion. Dessa innovativa lösningar, som exemplifieras av företag som Picadeli, City Gross och Tingstad, visar på den positiva påverkan en digital omställning kan ha på vår livsmedelsindustri. Minskat svinn blir inte bara möjligt, det blir också smart och effektivt.

Har du några andra bra exempel inom detta område, dela gärna med dig!

Vänliga hälsningar

Linda Ekener Mägi Affärsutvecklare, Tele2 Företag

Håll dig uppdaterad

Omställningsbloggen fokuserar på innovation, inspirerande exempel och information om hållbar omställning via digitalisering. Nya uppdateringar anländer varje månad och inläggen skrivs av mig men också av andra gäster som företräder Tele2s olika experter inom olika områden.

Jag hoppas att bloggen ska sprida kunskap och inspirera er till en omställning och att möta utmaningar med hållbara, innovativa digitala lösningar.

Vänliga hälsningar

Linda Ekener Mägi Affärsutvecklare, Tele2 Företag

Håll dig uppdaterad

Omställningsbloggen fokuserar på innovation, inspirerande exempel och information om hållbar omställning via digitalisering. Nya uppdateringar anländer varje månad och inläggen skrivs av mig men också av andra gäster som företräder Tele2s olika experter inom olika områden.

Jag hoppas att bloggen ska sprida kunskap och inspirera er till en omställning och att möta utmaningar med hållbara, innovativa digitala lösningar.

Vänliga hälsningar

Linda Ekener Mägi Affärsutvecklare, Tele2 Företag