Hållbarhet genom digitalisering
Handbok kring hållbar verksamhetsutveckling möjliggjort av digital infrastruktur
Hållbarhet är affärskritiskt.
Under våren 2023 intervjuade Tele2 Företag 398 chefer i beslutsfattande position för att ta reda på vilka delar som ingår i svenska företags hållbarhetsarbete. Intervjuerna visade tydligt att företag behöver leva upp till förväntningar och krav inom hållbarhetsområdet från både ägare, styrelse, medarbetare och kunder för att förbli attraktivt som bolag och arbetsgivare.
Hållbarhet är också samhällskritiskt. Digitalisering har en stor påverkan på klimat och miljö, men möjliggör samtidigt lösningar för ökad hållbarhet, både miljömässigt och socialt.
En av it-chefens utmaningar blir därför att skapa hållbar digitalisering. Men it-chefen kan dessutom ta en aktiv roll genom att visa hur digitalisering kan bidra inom verksamheten i stort och hur man kan mäta den möjliggörande effekten. Oavsett om det gäller en större verksamhet med en itavdelning eller en mindre verksamhet som vill påbörja sitt hållbarhetsarbete inom it, finns det möjligheter.
I denna handbok delar vi vår erfarenhet kring dels att göra it hållbar samt hur digitalisering ökat både social och miljömässig hållbarhet inom olika delar av samhället.
Behöver du rådgivning?
Hos Tele2 Företag finns hållbara kommunikationstjänster och lösningar för stora och små företag. Låt oss hitta rätt lösning för dina behov. Boka tid för rådgivning i butik eller online, eller fyll i formuläret så kontaktar vi dig.