FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterDigitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebbsändningar och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

Sweco formar framtidens hållbara samhällen

Läs kundcaset nedan

Swecos verksamhet består av vitt skilda områden som arkitektur, byggkonstruktion, geoteknik, ljusdesign och digital affärsutveckling, men hållbar samhällsbyggnad är det som genomsyrar allt. Det handlar om att transformera både den egna och kundernas verksamhet i riktning mot minskat klimatavtryck, cirkulära system och smarta lösningar. På Sweco kallas det ”hållbarhet in action” – ett hållbarhetsarbete som sker här och nu, där alla är delaktiga. 

– Vi kommer alltid behöva bygga och renovera, men vi måste göra det så hållbart som möjligt. Vi har inget annat val, konstaterar Sweco Sveriges miljöchef Malin Wallström. Hållbarhet är viktigt för våra medarbetare. Det finns en stark vilja att samarbeta och hjälpas åt, och det engagemanget gör verkligen skillnad.   Swecos hållbarhetsarbete baseras på tre perspektiv:  

  • Genomföra kundprojekt som bidrar till hållbar utveckling  

  • Verka för ökad hållbarhet i befintliga projekt  

  • Agera hållbart i den egna verksamheten 

Värdeskapande återvinning  

Ett konkret exempel på framgångsrikt hållbarhetsarbete är den egna återvinningen av enheter som mobiltelefoner och datorer. Sweco Sverige återvinner idag 98 procent av sina enheter, och 95 procent av mobiltelefonerna.  

– Det här är en viktig fråga för oss eftersom varje enhet drar både miljöresurser och kostnader, förklarar Maja Larsdotter som är gruppchef för Sweco Sveriges it-servicedesk.  

– När vi skrev avtal med Sweco Sverige var ett av deras krav att vi skulle ta hand om uttjänt utrustning, berättar Anton Ehlin som är Account Manager på Tele2 Företag och avtalsansvarig för leveransen av Swecos mobiltelefoner.  

Lösningen blev att skicka med en återvinningspåse för den gamla mobilen i samband med att en ny telefon beställs och skickas till en medarbetare. Medarbetaren kan direkt packa den gamla mobilen och skicka den till återvinning. Beställningen följs sedan upp och rapporteras för att säkerställa att den gamla mobilen har lämnats in.  

Tele2 Företag samarbetar med 3stepIT för hantering och återvinning av de inlämnade mobilerna. 3stepIT utför en så kallad blanco-radering på varje telefon, och därefter graderas och värderas den utifrån skick. De mobiler som har ett värde säljs på andra marknader, medan övriga plockas isär och återvinns. Sweco Sverige får ett säkerhetscertifikat som garanterar att allt innehåll på mobilen är raderat, samt ett miljöcertifikat som garanterar att återvinningen hanterats miljömässigt.  

– Det låter enkelt, men det krävdes engagemang från hela organisationen för att få det att fungera, berättar Maja Larsdotter. Lösningen blev att införa riktlinjer för återvinning av mobiltelefoner, vilket gav utslag direkt.  

Och statistiken talar sitt tydliga språk: 2018 återvanns 26 procent av mobilerna. 2022 var siffran 91 procent – och den fortsätter stiga.  

– Jag vet inget annat företag som är i närheten av Sweco Sveriges resultat, säger Anton Ehlin. Många vill dit, men då måste arbetet drivas av hela företaget. Det handlar om att lära in ett helt nytt tankesätt och då underlättar det om företaget har en tydlig policy för varför mobilerna ska återvinnas – exempelvis att det är en del i företagets klimatmål.  

Ambitiösa hållbarhetsmål genom hela värdekedjan  

Hållbarhet är affärskritiskt för Sweco, och agendan är ambitiös – i Sverige har man satt upp målet att verksamheten ska vara klimatpositiv senast 2030. Swecos hållbarhetsmål är satta i enlighet med exempelvis Science Based Targets, WBCSD, Exponential Roadmap samt Fossilfritt Sverige.  

– För oss som konsultföretag är klimat och miljö högsta prioritet. Vi är inte trovärdiga om vi inte kan visa att vi lever som vi lär, och när det gäller klimat har vi verkligen möjlighet att påverka, berättar Johan Sandström, gruppchef för Sweco Sveriges it onsite-grupp.  

Swecos miljöarbete sträcker sig idag över stora områden.  

– Vi har förändrat vårt sätt att resa och transportera, säger Malin Wallström. Vi byter ut bilparken mot elbilar i den mån det går, både vad gäller personbilar, lätta lastbilar och andra transporter. En del av vår verksamhet är beroende av att transportera saker och utrustning ute på fältet, och då ser vi till att göra det på bästa möjliga sätt. Persontransporter görs helst med tåg, och om vi måste flyga sker det med biobränsle när det är möjligt. 

– Vi äger inga egna fastigheter, men vi följer noga upp elförbrukning och energianvändning. Dessutom tittar vi på faktorer som typ av byggnadsmaterial, möjlighet till återanvändning och ekosystemtjänster kopplade till fastigheterna, fortsätter Malin Wallström.  

För ett stort företag som Sweco gör även mindre förändringar skillnad. Exempelvis håller Sweco Sverige på att införa eSIM i stället för SIM-kort i plast, och väljer datacenter som använder grön el. De flesta möten genomförs digitalt för att undvika resor, och företaget investerar i rätt utrustning för att kunna arbeta på distans när det behövs.  

– Vi ställer höga krav på våra leverantörer. Vi vill till exempel att de ska arbeta med återtag och kunna redovisa hela ledet från tillverkning och återvinning, berättar Johan Sandström. Vi har gemensamma workshops med leverantörerna för att se hur de arbetar och hur vi tillsammans kan fortsätta förbättra arbetet. Och gensvaret har varit väldigt positivt. Leverantörerna är med på tåget och tar stort ansvar, och det måste de göra för att vi ska fortsätta köpa från dem.  

– På Sweco är vi ofta tidigt ute med idéer och kravställningar kring hållbarhet som gör att våra leverantörer måste hitta nya lösningar, fortsätter Johan Sandström. Vi tittar mycket på livscykelhanteringen och arbetar för att utöka livslängden på våra produkter, vilket ger stora vinster.  

Hur är responsen från kunderna?  

– Hållbarhet är extremt viktigt och kunderna visar att de tycker det också, säger Malin Wallström. Allt fler kunder kravställer och vill ha detaljerade redovisningar över vårt hållbarhetsarbete. Vi har som mål att alltid föreslå hållbara lösningar och material, och vi försöker lyfta hållbarhet till en huvudfråga i alla uppdrag. Det går att åstadkomma stora vinster även med små skillnader, till exempel när vi väljer vilken sträckning en väg ska ha.  

Hur kommer Sweco arbeta med hållbarhet i framtiden?  

– Det gäller att inte stanna upp, utan hela tiden fortsätta framåt. Den gröna omställningen är något vi har framför ögonen hela tiden och här bidrar vi alla på olika sätt inom våra respektive områden, säger Malin Wallström. Det händer mycket på marknaden och utvecklingen går snabbt. Digitala lösningar är i många fall en förutsättning för en grön omställning, och nu tittar vi till exempel på hur digitalisering och AI kan korsbefrukta den här omställningen och göra det möjligt att skala upp smarta lösningar. Det gäller att hela tiden ligga i framkant, och här har vi stor nytta av vår kombination av spets och bredd.   

– Vi försöker hela tiden bredda vårt klimatarbete och hitta nya vägar. Den gröna omställningen drivs inte bara av oss, utan alla behöver vara delaktiga, avslutar Maja Larsdotter.  

Om Sweco  

Sweco är Europas ledande arkitektur- och teknikkonsult, med över 21 000 experter som årligen arbetar i över 120 000 uppdrag. I Sverige erbjuder Sweco ett brett utbud av tjänster inom arkitektur, byggkonstruktion, installation, infrastruktur, vatten och miljö, projektledning, energisystem, it för samhällsutveckling och industri. Med 6 500 medarbetare på 50 orter runtom i landet utgör Sweco Sverige en tredjedel av Swecokoncernen och omsätter årligen 7,8 miljarder SEK.  

Upptäck några av Swecos projekt inom hållbarhet  

Om Sweco  

Sweco är Europas ledande arkitektur- och teknikkonsult, med över 21 000 experter som årligen arbetar i över 120 000 uppdrag. I Sverige erbjuder Sweco ett brett utbud av tjänster inom arkitektur, byggkonstruktion, installation, infrastruktur, vatten och miljö, projektledning, energisystem, it för samhällsutveckling och industri. Med 6 500 medarbetare på 50 orter runtom i landet utgör Sweco Sverige en tredjedel av Swecokoncernen och omsätter årligen 7,8 miljarder SEK.  

Upptäck några av Swecos projekt inom hållbarhet  

Anton Ehlin ger dig tre anledningar att återvinna företagsmobilen  

  • Högre säkerhet. Ofta finns det mer företagskänslig data i en mobiltelefon än i en dator. Även om du själv rensar mobilen för att sälja den vidare eller ge den till dina barn, kommer du inte kunna ta bort all data på samma sätt som genom en blanco-radering. Känslig data kan därmed spridas även om du inte vet om det.  

  • Det är ett klimatsmart alternativ. Elektroniskt avfall är den snabbast växande typen av avfall globalt. Genom att återvinna mobilen kan du ge den ett eller kanske två liv till, vilket minskar både avfall och resurser för att producera nytt.  

  • Du får ut ett högre ekonomiskt värde. Om du inte använder mobilen mer än 24-36 månader innan den byts ut har du oftast möjlighet att sälja den vidare. Se till att inte kassera en mobil som fortfarande är i gott skick. 

Anton Ehlin ger dig tre anledningar att återvinna företagsmobilen  

  • Högre säkerhet. Ofta finns det mer företagskänslig data i en mobiltelefon än i en dator. Även om du själv rensar mobilen för att sälja den vidare eller ge den till dina barn, kommer du inte kunna ta bort all data på samma sätt som genom en blanco-radering. Känslig data kan därmed spridas även om du inte vet om det.  

  • Det är ett klimatsmart alternativ. Elektroniskt avfall är den snabbast växande typen av avfall globalt. Genom att återvinna mobilen kan du ge den ett eller kanske två liv till, vilket minskar både avfall och resurser för att producera nytt.  

  • Du får ut ett högre ekonomiskt värde. Om du inte använder mobilen mer än 24-36 månader innan den byts ut har du oftast möjlighet att sälja den vidare. Se till att inte kassera en mobil som fortfarande är i gott skick.