Med målet att vara ledande inom hållbarhet

Vi siktar högt för att göra skillnad där det märks

Rapport: Det hållbara företagandet

På Tele2 Företag vill vi hjälpa våra kunder till ett mer hållbart företagande, både genom insikter och genom tjänster och lösningar som kan bidra. Som en del i detta arbete släpper vi, i samarbete med Kantar Sifo, en rapport där 400 beslutsfattare från olika branscher och företagsstorlekar har fått svara på frågor om hållbarhetsarbete både i den egna verksamheten och i stort.

Undersökningen visar många glädjande resultat: att hållbarhet är en integrerad och självklar del hos majoriteten av företag, att det ses som en möjliggörare för tillväxt och affärsnytta, att företagens fokus på hållbarhet kommer att öka och mycket mer.

Rapport: Det hållbara företagandet

På Tele2 Företag vill vi hjälpa våra kunder till ett mer hållbart företagande, både genom insikter och genom tjänster och lösningar som kan bidra. Som en del i detta arbete släpper vi, i samarbete med Kantar Sifo, en rapport där 400 beslutsfattare från olika branscher och företagsstorlekar har fått svara på frågor om hållbarhetsarbete både i den egna verksamheten och i stort.

Undersökningen visar många glädjande resultat: att hållbarhet är en integrerad och självklar del hos majoriteten av företag, att det ses som en möjliggörare för tillväxt och affärsnytta, att företagens fokus på hållbarhet kommer att öka och mycket mer.

En ansvarsfull väg mot framtiden

Mobil och fast uppkoppling är nödvändigt för nya teknologier som minskar utsläpp. Smartare städer, mer effektiva industrier och minskat behov av persontransporter är några exempel på att mängden utsläpp som undviks med hjälp av uppkoppling, är mycket större än utsläppen från mobilnäten i sig. Med ambitiösa miljömål och innovativ teknik vill Tele2 bidra till omställningen mot en smartare värld. Här får du höra Tele2s hållbarhetschef Erik Wottrich berätta om de olika delarna i vår hållbarhetsstrategi och om hur vi arbetar vidare med att skapa en ännu bättre framtid där hållbarhet och klimatansvar är högsta prioritet.

En ansvarsfull väg mot framtiden

Mobil och fast uppkoppling är nödvändigt för nya teknologier som minskar utsläpp. Smartare städer, mer effektiva industrier och minskat behov av persontransporter är några exempel på att mängden utsläpp som undviks med hjälp av uppkoppling, är mycket större än utsläppen från mobilnäten i sig. Med ambitiösa miljömål och innovativ teknik vill Tele2 bidra till omställningen mot en smartare värld. Här får du höra Tele2s hållbarhetschef Erik Wottrich berätta om de olika delarna i vår hållbarhetsstrategi och om hur vi arbetar vidare med att skapa en ännu bättre framtid där hållbarhet och klimatansvar är högsta prioritet.

Maskros och gräs Tele2 Företag puff
Maskros och gräs Tele2 Företag puff

Första klimatneutrala operatören

I april 2020 blev Tele2 som första telekomoperatör i Norden och Baltikum klimatneutralt i den egna verksamheten*, med 100 procent förnybar el och återstående utsläpp klimatkompenserade. Koncernens totala koldioxidutsläpp har därmed minskats med över 90 procent, eller 45 000 ton om året.

Tele2 är fast beslutet om att vara ledande inom hållbarhet och vill nu bli den första telekomoperatören på dess marknader som även lyckas uppnå en klimatneutral värdekedja.

*Tele2 blev i april 2020, som första telekomkoncernen i Sverige och Baltikum, klimatneutralt i den egna verksamheten (Scope 1 och Scope 2 enligt den väletablerade standarden ”GHG Protocol Corporate Standard”).

Första klimatneutrala operatören

I april 2020 blev Tele2 som första telekomoperatör i Norden och Baltikum klimatneutralt i den egna verksamheten*, med 100 procent förnybar el och återstående utsläpp klimatkompenserade. Koncernens totala koldioxidutsläpp har därmed minskats med över 90 procent, eller 45 000 ton om året.

Tele2 är fast beslutet om att vara ledande inom hållbarhet och vill nu bli den första telekomoperatören på dess marknader som även lyckas uppnå en klimatneutral värdekedja.

*Tele2 blev i april 2020, som första telekomkoncernen i Sverige och Baltikum, klimatneutralt i den egna verksamheten (Scope 1 och Scope 2 enligt den väletablerade standarden ”GHG Protocol Corporate Standard”).

Gör ett hållbart val

Som kund hos Tele2 Företag kan du alltid känna dig trygg med att du gör ett klimatsmart och hållbart val. Tele2 är en föregångare i branschen när det gäller återtag av elektronikprodukter, hårdvarans livscykel och det elektroniska avfallet. Mobil som tjänst är en av våra klimatsmarta tjänster som innebär att du hyr företagets telefoner i stället för att köpa dem.

Det finns många fördelar med att leasa företagets mobiltelefoner - ekonomiskt, administrativt och inte minst miljömässigt. Frågan om hårdvarans livscykel och elektroniskt avtall en viktig aspekt i tjänsten. När du väljer Mobil som tjänst för ditt företag får du ett cirkulärt och klimatsmart alternativ där livscykelhantering och återvinning ingår i processen.

Gör ett hållbart val

Som kund hos Tele2 Företag kan du alltid känna dig trygg med att du gör ett klimatsmart och hållbart val. Tele2 är en föregångare i branschen när det gäller återtag av elektronikprodukter, hårdvarans livscykel och det elektroniska avfallet. Mobil som tjänst är en av våra klimatsmarta tjänster som innebär att du hyr företagets telefoner i stället för att köpa dem.

Det finns många fördelar med att leasa företagets mobiltelefoner - ekonomiskt, administrativt och inte minst miljömässigt. Frågan om hårdvarans livscykel och elektroniskt avtall en viktig aspekt i tjänsten. När du väljer Mobil som tjänst för ditt företag får du ett cirkulärt och klimatsmart alternativ där livscykelhantering och återvinning ingår i processen.

Person med norrsken
Person med norrsken

En strategi som gör skillnad

Målet att uppnå klimatneutralitet är första steget i en hållbarhetsstrategi med fyra fokusområden och ambitionen att vara ledande inom hållbarhet.

Grunden i vår hållbarhetsstrategi är att fokusera våra insatser på de områden där vi ser att vi kan göra störst skillnad. Vårt engagemang inom hållbarhet ska också gå hand i hand med vår kärnverksamhet.

För att utveckla hållbarhetsstrategin har mer än 9 000 medarbetare, kunder och investerare tillfrågats om sina önskemål och prioriteringar. Resultatet av analysen har sammanfattats i fyra strategiska huvudområden och det faktum att två av fyra punkter direkt relaterar till klimatfrågan talar sitt tydliga språk.

En strategi som gör skillnad

Målet att uppnå klimatneutralitet är första steget i en hållbarhetsstrategi med fyra fokusområden och ambitionen att vara ledande inom hållbarhet.

Grunden i vår hållbarhetsstrategi är att fokusera våra insatser på de områden där vi ser att vi kan göra störst skillnad. Vårt engagemang inom hållbarhet ska också gå hand i hand med vår kärnverksamhet.

För att utveckla hållbarhetsstrategin har mer än 9 000 medarbetare, kunder och investerare tillfrågats om sina önskemål och prioriteringar. Resultatet av analysen har sammanfattats i fyra strategiska huvudområden och det faktum att två av fyra punkter direkt relaterar till klimatfrågan talar sitt tydliga språk.

Tele2s hållbarhetsstrategi i korta drag

Cirkulär ekonomi för att bekämpa klimatförändringar

Förutom vår egen energiförbrukning ser vi även över hur både kunder, leverantörer och återförsäljare använder och återvinner våra produkter och hur det påverkar vår värdekedjas användning av resurser. Vi ökar kraven på våra leverantörer och hittar lösningar för att hjälpa våra kunder i deras miljöarbete.

Maximerad potential genom mångfald och inkludering

Vi vill bygga en verksamhet där våra medarbetare kan göra sitt bästa och där alla får samma möjligheter. Det innebär bland annat nolltolerans mot diskriminering, att uppnå en jämn könsbalans och se styrkan i våra olikheter.

Cirkulär ekonomi för att bekämpa klimatförändringar

Förutom vår egen energiförbrukning ser vi även över hur både kunder, leverantörer och återförsäljare använder och återvinner våra produkter och hur det påverkar vår värdekedjas användning av resurser. Vi ökar kraven på våra leverantörer och hittar lösningar för att hjälpa våra kunder i deras miljöarbete.

Maximerad potential genom mångfald och inkludering

Vi vill bygga en verksamhet där våra medarbetare kan göra sitt bästa och där alla får samma möjligheter. Det innebär bland annat nolltolerans mot diskriminering, att uppnå en jämn könsbalans och se styrkan i våra olikheter.

Vi driver innovation som skapar hållbarhet

Vi vill använda vår teknologi, uppkoppling och kunskap för att utveckla produkter och tjänster som bidrar till effektivitet och hållbarhet. Vårt nät kan bidra till att övervaka och bevara resurser och därmed öka effektivitet och minska kostnader.

Skydda barn i en uppkopplad värld

Vi utvecklar teknik och tjänster som bidrar till att skydda barn på internet. Det innebär exempelvis att blockera skadligt innehåll, att blockera material som utnyttjar barn och att kontinuerligt informera och utbilda både medarbetare och kunder om hur även de kan bidra till arbetet.

Vi driver innovation som skapar hållbarhet

Vi vill använda vår teknologi, uppkoppling och kunskap för att utveckla produkter och tjänster som bidrar till effektivitet och hållbarhet. Vårt nät kan bidra till att övervaka och bevara resurser och därmed öka effektivitet och minska kostnader.

Skydda barn i en uppkopplad värld

Vi utvecklar teknik och tjänster som bidrar till att skydda barn på internet. Det innebär exempelvis att blockera skadligt innehåll, att blockera material som utnyttjar barn och att kontinuerligt informera och utbilda både medarbetare och kunder om hur även de kan bidra till arbetet.