FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerJulkampanjTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterDigitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorVarför Tele2 FöretagVåra samarbetspartnersHållbarhetHållbarhet och telekomCirkulärt företagandeArtiklar och kundcase om hållbarhetRapport: Det hållbara företagandetMöt Tele2s hållbarhetschefOm Tele2s arbete med hållbarhetKunskap och insikterKundcaseRapporterGuiderHandböckerWebcastsWhitepapers och tillämpningarKundpaneler och eventSäkerhetsbloggenObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företag5G för företagetDet hybrida arbetslivetOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenGör vår behovsanalysHögst kundnöjdhet enligt SKI

HÅLLBARHET I ALLA LED

Med målet att vara ledande inom hållbarhet

Vi möjliggör en cirkulär verksamhet

Jordens resurser är begränsade, och det är hög tid att vi går från det linjära till det cirkulära tankesättet i företagande såväl som i övriga samhället.

På Tele2 är vi fast beslutna att övergå till cirkulär ekonomi i vår egen verksamhet, men också genom att driva på utvecklingen inom vår bransch. Genom att arbeta enligt en cirkulär affärsmodell kan vi minska vår klimatpåverkan och arbeta både smartare och mer hållbart.

Här ser vi att hållbara lösningar inom it, uppkoppling och digitalisering är en starkt bidragande faktor till mer klimatsmarta verksamheter inom alla branscher.

Uppkopplade och digitala lösningar möjliggör exempelvis färre resor, effektiva arbetsprocesser, smidigt distansarbete och minskad åtgång av både energi och hårdvara genom att använda molntjänster.

För våra företagskunder erbjuder vi även möjligheten att hyra hårdvara som exempelvis mobiltelefoner som tjänst. Då ingår fullständig livscykelhantering, där 95 % av enheterna restaureras och återanvänds, medan det övriga återvinns.

Vi möjliggör en cirkulär verksamhet

Jordens resurser är begränsade, och det är hög tid att vi går från det linjära till det cirkulära tankesättet i företagande såväl som i övriga samhället.

På Tele2 är vi fast beslutna att övergå till cirkulär ekonomi i vår egen verksamhet, men också genom att driva på utvecklingen inom vår bransch. Genom att arbeta enligt en cirkulär affärsmodell kan vi minska vår klimatpåverkan och arbeta både smartare och mer hållbart.

Här ser vi att hållbara lösningar inom it, uppkoppling och digitalisering är en starkt bidragande faktor till mer klimatsmarta verksamheter inom alla branscher.

Uppkopplade och digitala lösningar möjliggör exempelvis färre resor, effektiva arbetsprocesser, smidigt distansarbete och minskad åtgång av både energi och hårdvara genom att använda molntjänster.

För våra företagskunder erbjuder vi även möjligheten att hyra hårdvara som exempelvis mobiltelefoner som tjänst. Då ingår fullständig livscykelhantering, där 95 % av enheterna restaureras och återanvänds, medan det övriga återvinns.

Tele2s hållbarhetsstrategi i korta drag

Maximerad potential genom mångfald och inkludering

Vi vill bygga en verksamhet där våra medarbetare kan göra sitt bästa och där alla får samma möjligheter. Det innebär bland annat nolltolerans mot diskriminering, att uppnå en jämn könsbalans och se styrkan i våra olikheter.

Cirkulär ekonomi för att bekämpa klimatförändringar

Förutom vår egen energiförbrukning ser vi även över hur både kunder, leverantörer och återförsäljare använder och återvinner våra produkter och hur det påverkar vår värdekedjas användning av resurser. Vi ökar kraven på våra leverantörer och hittar lösningar för att hjälpa våra kunder i deras miljöarbete.

Maximerad potential genom mångfald och inkludering

Vi vill bygga en verksamhet där våra medarbetare kan göra sitt bästa och där alla får samma möjligheter. Det innebär bland annat nolltolerans mot diskriminering, att uppnå en jämn könsbalans och se styrkan i våra olikheter.

Cirkulär ekonomi för att bekämpa klimatförändringar

Förutom vår egen energiförbrukning ser vi även över hur både kunder, leverantörer och återförsäljare använder och återvinner våra produkter och hur det påverkar vår värdekedjas användning av resurser. Vi ökar kraven på våra leverantörer och hittar lösningar för att hjälpa våra kunder i deras miljöarbete.

Vi driver innovation som skapar hållbarhet

Vi vill använda vår teknologi, uppkoppling och kunskap för att utveckla produkter och tjänster som bidrar till effektivitet och hållbarhet. Vårt nät kan bidra till att övervaka och bevara resurser och därmed öka effektivitet och minska kostnader.

Skydda barn i en uppkopplad värld

Vi utvecklar teknik och tjänster som bidrar till att skydda barn på internet. Det innebär exempelvis att blockera skadligt innehåll, att blockera material som utnyttjar barn och att kontinuerligt informera och utbilda både medarbetare och kunder om hur även de kan bidra till arbetet.

Vi driver innovation som skapar hållbarhet

Vi vill använda vår teknologi, uppkoppling och kunskap för att utveckla produkter och tjänster som bidrar till effektivitet och hållbarhet. Vårt nät kan bidra till att övervaka och bevara resurser och därmed öka effektivitet och minska kostnader.

Skydda barn i en uppkopplad värld

Vi utvecklar teknik och tjänster som bidrar till att skydda barn på internet. Det innebär exempelvis att blockera skadligt innehåll, att blockera material som utnyttjar barn och att kontinuerligt informera och utbilda både medarbetare och kunder om hur även de kan bidra till arbetet.

Tele2 vinner erkännande för hållbarhetsarbete

Tele2 på CDP:s A-lista

Den globala ideella miljöorganisationen CDP uppmärksammar Tele2 för transparens och goda resultat i klimatfrågor genom att placera Tele2 på sin årliga A-lista.

Baserat på data som rapporterats genom CDP:s klimatenkät 2022 är Tele2 ett av ett litet antal företag som uppnått ett "A" av en ranking på mer än 15 000 företag.

Tele2 på CDP:s A-lista

Den globala ideella miljöorganisationen CDP uppmärksammar Tele2 för transparens och goda resultat i klimatfrågor genom att placera Tele2 på sin årliga A-lista.

Baserat på data som rapporterats genom CDP:s klimatenkät 2022 är Tele2 ett av ett litet antal företag som uppnått ett "A" av en ranking på mer än 15 000 företag.

Industriledande klimatmål

Tele2 är det första bolaget i Sverige och ett av de 50 främsta globalt att få våra netto-noll-mål godkända av SBT1i.

Vi har godkända mål på alla tre nivåer (kortsiktiga, långsiktiga och netto-noll), och våra kortsiktiga mål uppnåddes redan under 2022. Detta innebär att Tele2s klimatmål är industriledande.

Industriledande klimatmål

Tele2 är det första bolaget i Sverige och ett av de 50 främsta globalt att få våra netto-noll-mål godkända av SBT1i.

Vi har godkända mål på alla tre nivåer (kortsiktiga, långsiktiga och netto-noll), och våra kortsiktiga mål uppnåddes redan under 2022. Detta innebär att Tele2s klimatmål är industriledande.

Tele2 tar pris för jämställdhet

Tele2 rankas som nummer ett inom jämställdhet bland svenska företag och nummer trettiotvå globalt av Equileap, den globalt ledande organisationen inom data och insikter om jämställdhet.

Tele2 ligger därmed bland topp 1 % i den globala jämställdhetsrankingen med mer än 3 700 företag.

Tele2 tar pris för jämställdhet

Tele2 rankas som nummer ett inom jämställdhet bland svenska företag och nummer trettiotvå globalt av Equileap, den globalt ledande organisationen inom data och insikter om jämställdhet.

Tele2 ligger därmed bland topp 1 % i den globala jämställdhetsrankingen med mer än 3 700 företag.

Tele2 Climate Impact Tool

Tele2 har tillsammans med hållbarhetsexperter utvecklat ett verktyg som vi kallar för Tele2 ClimateImpactTool.

Med hjälp av verktyget kan vi mäta utsläpp från våra produkter samt tillsammans med dig som kund analysera befintligt innehav och stötta i att göra mer hållbara och insiktsfulla produktval i framtida inköp.

Tele2 Climate Impact Tool

Tele2 har tillsammans med hållbarhetsexperter utvecklat ett verktyg som vi kallar för Tele2 ClimateImpactTool.

Med hjälp av verktyget kan vi mäta utsläpp från våra produkter samt tillsammans med dig som kund analysera befintligt innehav och stötta i att göra mer hållbara och insiktsfulla produktval i framtida inköp.

Tele2 uppnår ISO 14001-certifiering

Tele2 fortsätter sin resa mot att bli en ledande aktör inom hållbarhet.

Vi är glada att berätta att vårt miljöledningssystem har blivit certifierat enligt den internationella standarden ISO 14001, vilket utgör grunden för att fastställa en effektiv miljöledning.

Tele2 uppnår ISO 14001-certifiering

Tele2 fortsätter sin resa mot att bli en ledande aktör inom hållbarhet.

Vi är glada att berätta att vårt miljöledningssystem har blivit certifierat enligt den internationella standarden ISO 14001, vilket utgör grunden för att fastställa en effektiv miljöledning.

Sveriges mest hållbara telekomoperatör

Tele2 rankas som Sveriges mest hållbara telekomoperatör av företaget Gokind.

Tele2 har granskats utifrån 20 olika hållbarhetskriterier och är placerad i topp idag och under hela 2021 jämfört med övriga stora svenska telekomoperatörer.

Sveriges mest hållbara telekomoperatör

Tele2 rankas som Sveriges mest hållbara telekomoperatör av företaget Gokind.

Tele2 har granskats utifrån 20 olika hållbarhetskriterier och är placerad i topp idag och under hela 2021 jämfört med övriga stora svenska telekomoperatörer.

Hållbarhet genom digitalisering

Hållbarhet är också samhällskritiskt. Sverige ligger långt fram i genomförandet av Agenda 2030 för hållbar utveckling. Men enligt regeringen behöver takten ökas i omställningen till ett hållbart samhälle.

Digitalisering har en stor påverkan på klimat och miljö, men möjliggör samtidigt lösningar för ökad hållbarhet, både miljömässigt och socialt. En av it-chefens utmaningar blir därför att skapa hållbar digitalisering. Men it-chefen kan dessutom ta en aktiv roll genom att visa hur digitalisering kan bidra inom verksamheten i stort och hur man kan mäta den möjliggörande effekten.

Hållbarhet genom digitalisering

Hållbarhet är också samhällskritiskt. Sverige ligger långt fram i genomförandet av Agenda 2030 för hållbar utveckling. Men enligt regeringen behöver takten ökas i omställningen till ett hållbart samhälle.

Digitalisering har en stor påverkan på klimat och miljö, men möjliggör samtidigt lösningar för ökad hållbarhet, både miljömässigt och socialt. En av it-chefens utmaningar blir därför att skapa hållbar digitalisering. Men it-chefen kan dessutom ta en aktiv roll genom att visa hur digitalisering kan bidra inom verksamheten i stort och hur man kan mäta den möjliggörande effekten.

person med mobil solnedgang
person med mobil solnedgang
person med mobil solnedgang
person med mobil solnedgang

Tele2 först i Norden med halverade SIM-kort

Att hushålla med planetens resurser och minimera mängden avfall är grundläggande steg mot en cirkulär ekonomi.

Som första operatören i Norden har vi därför valt att halvera storleken på våra hållare för traditionella SIM-kort, något som också halverar materialåtgång och vikt.

På så sätt sparar vi inte bara sex ton plast varje år, utan minskar också koldioxidutsläppen med 35 ton.

Och det är bara början. Nästa steg för Tele2 är att ta fram SIM-korthållare i återvunnen plast, vilket ytterligare minskar vår miljö- och klimatpåverkan.

Tele2 först i Norden med halverade SIM-kort

Att hushålla med planetens resurser och minimera mängden avfall är grundläggande steg mot en cirkulär ekonomi.

Som första operatören i Norden har vi därför valt att halvera storleken på våra hållare för traditionella SIM-kort, något som också halverar materialåtgång och vikt.

På så sätt sparar vi inte bara sex ton plast varje år, utan minskar också koldioxidutsläppen med 35 ton.

Och det är bara början. Nästa steg för Tele2 är att ta fram SIM-korthållare i återvunnen plast, vilket ytterligare minskar vår miljö- och klimatpåverkan.

Branschens mest ambitiösa SBTi-godkända klimatmål

Ett av Tele2s viktigaste mål är att vara ledande inom hållbarhet. Vår bransch har historiskt sett haft en negativ inverkan på klimatet och vår framtid är beroende av att vi lyckas minska den globala uppvärmningen.

Nu siktar vi på nettonoll-utsläpp inom hela värdekedjan till 2035, vilket är det mest ambitiösa klimatmål som godkänts av Science-Based Target initiative (SBTi) inom vår bransch. Det betyder att våra mål möter de mål som fastställdes i Parisavtalet 2015 och de utsläppsminskningar som krävs för att nå 1,5-gradersmålet.

Jämför oss och se hur vi följer upp våra mål via SBTi:s target dashboard.

Branschens mest ambitiösa SBTi-godkända klimatmål

Ett av Tele2s viktigaste mål är att vara ledande inom hållbarhet. Vår bransch har historiskt sett haft en negativ inverkan på klimatet och vår framtid är beroende av att vi lyckas minska den globala uppvärmningen.

Nu siktar vi på nettonoll-utsläpp inom hela värdekedjan till 2035, vilket är det mest ambitiösa klimatmål som godkänts av Science-Based Target initiative (SBTi) inom vår bransch. Det betyder att våra mål möter de mål som fastställdes i Parisavtalet 2015 och de utsläppsminskningar som krävs för att nå 1,5-gradersmålet.

Jämför oss och se hur vi följer upp våra mål via SBTi:s target dashboard.