FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterDigitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeArtiklar och kundcase om hållbarhetKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebcasts och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät
Credit: Mxi Art, Unsplash
Credit: Mxi Art, Unsplash

10 tips för hållbart företagande

Enkla steg till att göra ditt företag mer hållbart

Klimat och hållbarhet får allt högre prioritering för världens företag, när polerna smälter, kundkraven ökar och lagarna skärps. Pandemin har visat att det går att ställa om när det krävs - och att alla kan göra skillnad. Hållbarhetsinitiativ kan variera från högt till lågt, från att källsortera och koldioxidbanta till att erbjuda en ny cirkulär affärsmodell eller flödesoptimering för kunderna. Så var ska man börja?

Man brukar skilja mellan fyra nivåer av klimatarbete: det du gör i din egen verksamhet, det som händer i din värdekedja, det du gör i din affärsmodell och hur du agerar som opinionsbildare. Det vill säga hur du driver din egen verksamhet, hur du kravställer mot dina leverantörer, vad du erbjuder dina kunder och hur du påverkar resten av världen. Nedan följer tio tips där de olika nivåerna blandas.

  • Sätt realistiska mål för ditt hållbarhetsarbete. Vad hållbarhetsarbete innebär kan skilja sig mellan olika företag, så välj en väg som är framkomlig för just din verksamhet. Se till att de mål ni sätter får acceptans både i ledningen och bland medarbetare och kunder. '

  • Börja i liten skala – att arbeta för hållbart företagande behöver inte vara svårt. Det kan handla om att uppmuntra cyklande och teamsmöten istället för resor. Stötta ett gott projekt. Sluta med engångsartiklar. Köp närproducerat. Kör elbil i tjänsten. Satsa på solceller… exemplen är många. En mindre åtgärd förändrar inte världen över en natt, men det ni gör visar en riktning och skapar stolthet hos medarbetare och kunder.

  • Ekologisk = ekonomisk. Åtgärder som sparar koldioxid och klimat gynnar i många fall även ekonomin. Optimerade flöden, smart logistik och minskad elförbrukning ger positiv effekt både för miljön och för företaget.

  • Välj dina leverantörer med omsorg. I vilken utsträckning tar dina leverantörer ansvar för klimatet, förhållanden vid tillverkning och källsortering? Har de en trovärdig policy och tydlig strategi för hållbarhet? Har de förbundit sig till FNs globala hållbarhetsmål eller till vetenskapliga mål, så kallade Science Based Targets för sitt eget klimatarbete? Dessa frågor säger inte allt, men ger en god indikation på att företaget tar klimatfrågorna på allvar.

  • Dra nytta av din kraft som kund. Tveka inte att ställa högre på dina leverantörer. Det är trots allt så utveckling drivs framåt i en marknadsekonomi.

  • Välj en cirkulär modell - och få livscykelhantering på köpet. Allt fler leverantörer erbjuder sina produkter som tjänst och åtar sig hållbar hantering över tid.

  • Låt nästa affärsinnovation bli klimatsmart. Hur kan ditt företag bidra till kundernas framgångsrika omställning? Kan era affärer göras mer klimatsmart? Kan ni erbjuda ett cirkulärt alternativ? Kan ni bidra till sänkt elförbrukning, minskad konsumtion, automatisering eller smartare transporter? Kunderna vill handla miljövänligt om de kan - ge dem den möjligheten!

  • Var trovärdig i ditt åtagande. Många kunder vill välja hållbara alternativ och är till och med beredda att betala mer för dem. Även medarbetare, inte minst i den yngre generationen, föredrar arbetsgivare som tar ansvar.

  • Sikta framåt. Omställningen till ett hållbart samhälle är i full gång. Det handlar om innovation och ny smart teknik, att våga testa och göra saker på nya, mer effektiva sätt. Att prioritera resurser och dra nytta av landvinningar inom elektrifiering, automatisering, AI, IoT och 5G.

  • Sprid ordet. Om du gör något bra eller har en idé som andra kan dra nytta av - berätta om det. Det sprider sig som ringar på vattnet.