FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterDigitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebbsändningar och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

Tolerate levererar – när affärsnyttan skiftar från pris till medvetenhet

Läs artikeln nedan

Det är mycket möjligt att du aldrig hört talas om Tolerate. Det är inte så konstigt – bolaget är litet och hårt nischat. Men Andreas Komada har hittat sin vertikal. Hans mål sträcker sig längre än till nästa kvartal, och visionen är tydlig.

– Vi har från första början haft en vilja och målsättning att vi vill lämna något större efter oss, som ett arv. Vi jagar inte alltid högre omsättning för stunden, utan det är viktigare för oss att bygga värde på lång sikt, säger Andreas Komada, vd och grundare av Tolerate.

Hållbar process för mobiltillbehören

Tolerate, som specialiserar sig på mobiltillbehör, startade när Andreas Komada efter många år inom telekombranschen ville ta ett nytt steg. Han lämnade storstaden för landet, flyttade med familjen och påbörjade en entreprenörsresa. Idén var långt ifrån unik, men sättet han gör det på kan närmast beskrivas som disruption; något som radikalt förändrar en etablerad metod eller industri.

– Jag har god inblick i hur stora kunder agerar när de handlar upp mobiltelefoner. Vi blev tidigt partner till Tele2 och vårt huvudfokus ligger mer på affärsnytta än på färg och form, säger Andreas Komada.

Ökade kundkrav inom hållbarhetsområdet

Affärsnytta idag är mer än pris och kvalitet. Större kunder, både inom privat och offentlig sektor har idag till exempel långtgående krav på hållbarhet och cirkularitet, ofta drivet av lagar och riktlinjer. För Tele2 är frågan avgörande, då bolaget driver sitt hållbarhetsarbete genom hela värdekedjan.

Tele2 har satt som mål att uppnå netto-nollutsläpp i värdekedjan till 2035, bland annat genom att ställa om till en mer cirkulär affärsmodell. Bland annat arbetar Tele2 med att öka insamlingstakten för mobiltelefoner, med mål om att till 2026 samla in 100 000 telefoner för återanvändning eller återvinning. Tele2 rankas även som nummer ett bland 500 europeiska företag på listan Europe’s Climate Leaders 2023.

– Medvetenheten ökar och hållbarhet ligger ofta högt på kundernas dagordning. Det räcker inte med att göra mindre förändringar eller använda hållbara material, utan kunderna ställer betydligt större krav på oss som tillverkare, oavsett storlek, konstaterar Andreas Komada.

Små steg ger stora resultat

Tolerate var tidiga med att minska eller helt slopa förpackningar på sina produkter – en åtgärd som fungerar eftersom bolaget ofta säljer en mängd tillbehör vid varje tillfälle. Hittills har de sparat närmare 250 ton i förpackningar. Bolaget har kommit långt när det gäller att förstå och påverka sina utsläppsfaktorer.

2022 valde Tolerate att inleda ett samarbete med ett konsultbolag för att få hjälp med hållbarhetsarbetet. Med extern uppföljning och granskning kan Tolerate fokusera insatserna där de gör störst skillnad, både på kort och lång sikt. I år strävar bolaget efter att kommunicera produktionsutsläpp på varje enskild produkt.

– Vi har tagit fram egna handböcker för produktåtervinning. Vi vill inte bara kommunicera hållbarhet, utan vi vill få till en förändring i grunden, oavsett om det handlar om arbetsplatser eller skolor, säger Andreas Komada. Tolerate är på god väg att gå från grossist till producent. Andreas Komada vet att det finns stora klimatvinster att göra för den som har kontroll på sin tillverkning.

– Vi tittar noga på alla parametrar. Och när vi har vår egen tillverkning kan vi påverka hur vi arbetar och bryta ned varje enskild del, för att bli helt transparenta. Men vi kommer alltid att ha utsläpp. Till slut behöver vi även se över vad som krävs för att nå netto noll, säger Andreas Komada.

Just nu pågår arbetet med att få igång produktion av mobiltelefontillbehör från insamlade mobilskal. Gamla produkter samlas in av ett livscykelföretag, återvinns och omvandlas till nya skal och skydd. All produktion i eller nära Sverige är ytterligare ett steg som Andreas Komada vill ta.

– Alla åtgärder innebär att vi är på en helt ny resa. Då minskar försäljningen initialt. Vi började med Sverige, fortsatte ut i Norden och det dröjer inte länge innan vi kommer till Europa, säger Andreas Komada.

Så kan ditt företag bli mer hållbart

Här får du ta del av Andreas Komadas bästa tips för hur du som driver ett mindre bolag kan börja med hållbarhetsarbete, om du inte redan gjort det.

  1. Utmana normen

Att utmana normen är att ifrågasätta etablerade sätt att göra affärer eller processer. Våga ställa kritiska frågor kring befintliga arbetsmetoder. Ställ frågan ”Är det här det mest effektiva sättet att arbeta på ur ett hållbarhetsperspektiv?”. Ta det vidare, utforska nya material, tekniker eller arbetssätt som kan främja omställning.

2. Delad glädje är dubbel glädje

Samarbete är ofta avgörande för små bolags förmåga att nå resultat. Genom partnerskap med andra organisationer kan företag dela på resurser och kunskap som gör att de kan uppnå mer tillsammans än var för sig. Säkerställ att ni ser lika på värderingar och engagemang för hållbarhet.

3. Störst och enklast först

När det kommer till hållbarhetsinitiativ bör små bolag fokusera på de åtgärder som både är enkla att genomföra och som har stor effekt. Säkerställa att små resurser verkligen används optimalt. Det kan vara så enkelt som att minska energiförbrukningen med led-lampor eller att införa en policy för återvinning. Så här kan företag snabbt se resultat, vilket i sin tur kan skapa momentum.

4. Mätbart och hållbart

Att sätta upp tydliga mål och regelbundet mäta framsteg är basen för ett effektivt hållbarhetsarbete. Använd system för att spåra nyckeltal relaterade till hållbarhetsmålen, som koldioxidutsläpp, energiförbrukning, vattenanvändning och avfallshantering. Bolag som analyserar sin data över tid kan enkelt hitta förbättringsområden, mäta och se samt kommunicera dessa framsteg, både externt och internt.

5. Eget ansvar och transparens

Att ta ansvar för sin egen påverkan och vara öppna med sina insatser och resultat inom hållbarhet är ytterligare en nyckel. Då behöver man kunna erkänna sina misslyckanden vilket ger större trovärdighet för de framsteg som görs. Transparens skapar förtroende bland kunder, investerare och medarbetare. Det blir en ”ständig-förbättring-kultur”. Testa och se, det kommer att inspirera andra.

Leende man och kvinna vid konferensbord på kontor Tele2 Företag
Leende man och kvinna vid konferensbord på kontor Tele2 Företag
Leende man och kvinna vid konferensbord på kontor Tele2 Företag
Leende man och kvinna vid konferensbord på kontor Tele2 Företag

Hållbarhet och cirkuläritet

Hållbarhet är ett viktigt fokusområde för Tele2, och allt arbete med våra tjänster och produkter görs enligt våra direktiv för hållbarhet.

Tele2 har möjlighet att beräkna och rapportera klimatutsläpp för den hårdvara som används för tjänsten, från produktion och distribution till leverans. Klimatberäkningarna utförs enligt världsledande standard inom beräkning och rapportering av utsläpp i värdekedjan, Greenhouse Gas Protocol.

För den hårdvara som Tele2 äger ansvarar vi även för omhändertagande enligt ett cirkulärt arbetssätt. I den mån återtagen hårdvara kan återanvändas görs det i största möjliga mån, och där det inte är möjligt utförs en miljömässig återvinning av materialet.

Hållbarhet och cirkuläritet

Hållbarhet är ett viktigt fokusområde för Tele2, och allt arbete med våra tjänster och produkter görs enligt våra direktiv för hållbarhet.

Tele2 har möjlighet att beräkna och rapportera klimatutsläpp för den hårdvara som används för tjänsten, från produktion och distribution till leverans. Klimatberäkningarna utförs enligt världsledande standard inom beräkning och rapportering av utsläpp i värdekedjan, Greenhouse Gas Protocol.

För den hårdvara som Tele2 äger ansvarar vi även för omhändertagande enligt ett cirkulärt arbetssätt. I den mån återtagen hårdvara kan återanvändas görs det i största möjliga mån, och där det inte är möjligt utförs en miljömässig återvinning av materialet.