FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiOnePlusAlla produkter och tjänsterKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysAllt inom TelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniAllt inom BredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberAllt inom VäxelVäxel för mindre och medelstora företagTelefonväxel för större företagContact CenterAllt inom Digitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsAllt inom MolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterAllt inom NätverkstjänsterSD-WAN och SD-BranchPrivat mobilt nät5GAllt inom IT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherMindre företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebbsändningar och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

Tre frågor om SD-WAN

Tele2 Företags expert Max Lippig-Singewald berättar mer

SD-WAN är en teknik som används för att koppla samman geografiskt spridda företagsnätverk. SD-WAN är helt anpassad för moderna it-tjänster i molnet, vilket skapar flexibilitet och mobilitet.

Det som gör SD-WAN så revolutionerande är dess förmåga att öka prestanda, säkerhet och flexibilitet hos företagsnätverk på ett kostnadseffektivt sätt. Det blir dessutom enklare att styra trafiken över nätverket, något som förbättrar både kapacitet och användarupplevelse, jämfört med traditionella lösningar. Tekniken möjliggör även enklare hantering av nätverksinfrastrukturen och ger företag bättre möjligheter att anpassa sina nätverk efter verksamhetens behov.

SD-WAN använder av en kombination av mjukvarudefinierad nätverksteknik (SDN, software-defined network) och bredbandsanslutningar för att skapa en mer intelligent och flexibel anslutning mellan olika platser. Tekniken kan anpassa sig till ändrade trafikmönster och dynamiskt välja den bästa vägen för att överföra data mellan olika platser.

Max Lippig-Singewald är produktchef för nätverk och säkerhet på Tele2 Företag. Här svarar han på tre vanliga frågor om Tele2 SD-WAN.

Hur skiljer sig SD-WAN från en lösning som exempelvis IP-VPN?

– Det är en fråga jag ofta får men ärligt talat ska man inte se SD-WAN och IP-VPN som motsatser. Det handlar ytterst om att nyttja och hushålla med de resurser man har och samtidigt få insikter om trafiken i nätet och dess kvalitet. Det är faktiskt vanligt att IP-VPN kombineras med SD-WAN för att både ha hög kvalitet till de applikationer som produceras i det egna datacentret och samtidigt få samma insikter som om de produceras i molnet.

– Om man ska nämna något om skillnader är det möjligen att IP-VPN har privat och dedikerad kapacitet från enskilda lokala arbetsplatser till det egna datacentret medan SD-WAN nyttjar internet för att båda nå resurser i det egna datacentret likväl som resurser i molnet. 

Hur ska man tänka kring tillgänglighet?

– Att nätverket är robust med hög tillgänglighet är idag viktigt för alla organisationer. Det kostar helt enkelt för mycket med eventuella produktionsbortfall om det inte fungerar.

– En av poängerna med SD-WAN är att kunna nyttja olika accessteknologier och därmed både skapa flexibilitet och kostnadseffektivt. På Tele2 Företag har vi tagit detta ett steg längre genom att alltid integrera SD-WAN Pro med vårt 5G-nät vilket gör att går snabbt att etablera samtidigt som lösningen kan kompletteras med valfri fiberanslutning. Mobiliteten skapar därmed fördelar som snabb leverans, redundans och kostnadseffektivitet.

Är det svårt att administrera och ha överblick i SD-WAN?

– Nej inte alls, eftersom kunden har full överblick över hela sitt engagemang hos Tele2 via TSO (Tele2 Service Online). Där finns tillgång till verktyg som ger insikter om nätverket, hur trafiken dirigeras och applikationers kvalitet. För de kunder som har god teknisk kunskap själva finns även möjlighet till co-management vilket ger möjlighet att själv kalibrera till exempel segmentering, prioritering, routing och säkerhetsregler. Hela systemet är proaktivt och gör att kunden kan utföra väldigt mycket på egen hand.