Candela bygger framtidens båtar med IoT från Tele2

Läs kundcaset här

Hållbar båttrafik med framtidens teknik

Svenska elbåtspionjären Candela vill bli för båtindustrin vad Tesla är för bilindustrin. Med en unik bärplanskonstruktion, smarta algoritmer och IoT är målet att minimera de fossila utsläppen från båtar i världens hav.

Elbåtar har existerat i snart 100 år, men genomslaget har låtit vänta på sig. Medan bilindustrin elektrifieras på bred front för en fossilfri framtid, har båtindustrin halkat efter. Avvägningen mellan fart och räckvidd har varit svår att få till.

Med Candela Seven, den prisade svenska elbåten som vill bli ”havets Tesla”, kan detta ändras. Bolaget Candela Speedboat har lyckats skapa en elegant eldriven bärplansbåt för privatbruk som går både snabbt och långt, utan kompromisser. Med läcker design, innovativ teknik och uppkoppling via IoT kan den erbjuda en verklig upplevelse. Men Candela Speedboat har högre ambitioner. Nästa steg är att slå sig in på kollektivtrafikmarknaden och sänka kostnaderna för och utsläppen från den maritima transportindustrin.

I mars 2021 annonserades ett samarbete med Region Stockholm om att utveckla en prototyp för passagerartrafik. I slutet av 2022 ska den nya, eldrivna bärplansfärjan med plats för 30 personer sjösättas. Den kommer att testköras i sex månader, innan den börjar gå i reguljär trafik om allt går som planerat.

– Att utveckla en högpresterande, bärplansdriven fritidsbåt har varit fantastiskt och marknaden är exalterad, men att få med sig ett rederi eller en färjeoperatör ger helt andra möjligheter att påverka, säger Mikael Mahlberg som är chef för Kommunikation och PR på Candela Speedboat.

Började med glass

Det hela började med en tur till glasskiosken. Candelas grundare Gustav Hasselskog var i Stockholms skärgård med sina barn. Varje gång de ville köpa glass körde han sin 22-fots motorbåt till närmsta mack. En sorglös sommarsyssla, men det kändes inte bra – även om glassnotan landade på 50 kronor kostade transporten flera hundra kronor i bränsle. Ekvationen var varken ekonomiskt eller miljömässigt hållbar. Gustav Hasselskog insåg att något måste ändras.

Båtar slukar mycket energi. En vanlig fossildriven båt förbrukar cirka 15 gånger mer bränsle än en familjebil. Den som vill sänka utsläppen och minska driftskostnaden kan således inte ha en vanlig båt. Gustav Hasselskog bestämde sig för att utveckla det ingen tidigare hade lyckats med; en snabb och långtgående elbåt, med minsta möjliga inverkan på miljön. Han insåg att det måste bli en ultralätt bärplansbåt, utrustad med det allra senaste i teknikväg.

Candela är inte ett båtföretag

För att förverkliga idén vände sig Gustav Hasselskog till experter från olika områden, exempelvis rymd- och flygingenjörer, ergonomer, matematiker och mjukvaruutvecklare. Tanken var att adressera olika aspekter av framtidens klimatsmarta elbåt.

Candela är i första hand ett teknikbolag, inte ett båtföretag. Algoritmer, avancerad mjukvara och uppkoppling via IoT spelar en avgörande roll i utvecklingen, även om det är den innovativa bärplanskonstruktionen och kolfiberskrovet som gör det stora jobbet ur energisynpunkt. När båten svävar över vattnet istället för att plana på vågorna minimeras redundansen, vilket sänker energiförbrukningen med 50 procent.

– För att bygga en snabb, långtgående elbåt, med minimal miljöpåverkan måste du minska friktionen från vattnet och då fungerar inte ett vanligt skrov. Även med de bästa lithiumjon-batterierna på marknaden kommer räckvidden bli för kort på grund av friktionen, förklarar Mikael Mahlberg.

“Där de som tidigare har försökt skapa el-båtar som kan mäta sig med fossilbåtar har misslyckats, har Candela lyckats.”

De specialutvecklade bärplanen, så kallade hydrofoils, nedsänkta vingar under skrovet, lyfter båten över vattnet i hastigheter från 70 knop för att minska friktionen. Skrovet är utvecklat av konstruktörer som tidigare arbetat med kolfiberhelikoptrar på Eurocopter. Totalvikten för Candelas skrov och däck är bara 240 kilo, att jämföra med en motsvarande glasfiberbåt som väger 800 kilo.

Utvecklingen av Candela började 2014 och två år senare kom en första prototyp. De senaste åren har produktionen skalats upp och investerare gått in med stora pengar.

Lånar teknik från stridsflyget

En utmanande uppgift har varit att programmera styrsystemet för att parera stötar och svängar i hög fart. Bärplansbåtar lutar utåt när de svänger, vilket ger en känsla av att falla ur båten för dem som sitter i. Candelas utvecklare har lyckat få bärplanen att luta inåt i kurvorna. Att knäcka den koden var tufft, men det är något Candela enligt Mikael Mahlberg är först i världen med.

– Vårt digitala styrsystem balanserar båten 100 gånger per sekund. Bärplanen rör sig så snabbt att det inte syns med blotta ögat. Systemet liknar de som används i stridsflygplan, så man kan säga att Candela Seven har mer gemensamt med ett flygplan än en båt, säger Mikael Mahlberg.

Som förare kommer du inte att märka så stor skillnad mellan Candela Seven och en traditionell fossilbränslebåt – till en början. Datorn navigerar, du sköter ratten och gasen. Men när du ger full gas händer det magiska – ljudet från vågorna tystnar och den hårda sjön försvinner. Båten lättar och du svävar över ytan. Det går mjukt, tyst och snabbt med ett maxintervall på 50 sjömil vid 20 knop, vilket är världsrekord för en elektrisk båt och tre gånger bättre än närmaste konkurrenten.

– Du får överlägsen sjöhållning, och varken buller eller svall även om du kör snabbt, säger Mikael Mahlberg.

I 30 knop kan kölvattnet som rörs upp jämföras med om du paddlar kanot, vilket är en fördel ur miljöperspektiv då det minskar erosionen av kustlinjen. Det gör det också teoretiskt sett möjligt att köra snabbt i bullerfria zoner, konstaterar han.

– Dessutom slipper du bli sjösjuk! Candela Seven är superstabil i tuffa förhållanden. Du kommer inte att känna av vågorna även om det stormar för att båten balanserar sig själv.

IoT är en förutsättning

Candela Seven är också ett typexempel på en uppkopplad, sensorbestyckad produkt som använder sakernas internet, IoT, för att betjäna sina kunder. Allt från motorns prestanda till båtens geografiska läge loggas, aggregeras och analyseras i realtid.

Om det uppstår en avvikelse i en båtmotor kan Candela spåra problemet och oftast åtgärda det på distans. Det spar tid och pengar för både kunder och Candela som slipper tillhandahålla fysiska servicecenter runt om i världen.

– IoT låter oss felsöka och fixa problem på distans, vilket passar utmärkt då vi är ett litet företag som exporterar båtar till hela världen. Om det uppstår ett fel i en traditionell motor, dyker det upp en varning på skärmen i båten och sedan måste båtägaren ta båten till återförsäljaren för att laga den. Ett sådant upplägg passar oss inte alls.

”IoT och uppkoppling är kärnan i det vi gör. Den här båten hade inte kunnat göras utan IoT.”

– Vi hade till exempel en kund som hade problem med bärplanvingarnas stag – du ska kunna fälla upp dem om du vill dra upp båten på land eller gå in i en grund marina, men det gick inte. Han var långt borta och vi hade ingen servicetekniker i närheten. Men en av våra tekniker i Sverige hade tillgång till systemet och kunde se att felet berodde på en defekt sensor och åtgärda det. Fem minuter efter att killen ringde från andra sidan jorden var problemet löst. Så IoT är helt klart en nyckelkomponent i våra båtar, konstaterar Mikael Mahlberg.

En framtid i kollektivtrafiken

Candela byggde inte bara sin högteknologiska sportbåt för att glädja några få privatanvändare - Candela byggde en båt som är användbar, hållbar och redo för marknaden. Samtidigt sneglar man mot andra segment och utvecklar lösningar för både transporter och kollektivtrafik.

En eldriven bärplansfärja skulle sänka bränsleförbrukningen radikalt och minska kostnaderna för kollektivtrafikoperatörerna på sjön med en tredjedel, konstaterar Mikael Mahlberg.

– Hos Stockholms skärgårdsbåtstrafik går en tredjedel av utgifterna till bränsle. Vissa sträckor är välfrekventerade, medan andra turer går till avlägsna öar med få invånare. Att trafikera dessa öar fyra, fem gånger dagligen, ibland utan passagerare, med traditionella båtar är riktigt dålig ekonomi, säger han.

En dieselfärja i skärgården förbrukar i snitt 130 liter bränsle per mil, att jämföra med de 2–3 liter bränsle som en genomsnittlig buss på samma sträcka gör av med. Miljö- och kostnadsmässigt finns således mycket att vinna.

Samarbetet med Region Stockholm är ett första steg mot ett nytt paradigm. Om allt faller väl ut kan fler båtar komma att ersättas med elfärjor, varav vissa på sikt blir självkörande.

– Candela erbjuder en kostnadseffektiv, hållbar höghastighetslösning med bättre service och tillgänglighet för kunderna. Vi sätter en ny standard och målet är att vår teknik ska kunna användas i varje båt under 60 meter. Om du vill åka snabbt och långt i en elektrisk båt är det bärplan som gäller, avslutar Mikael Mahlberg.

IoT från Tele2 Företag

På Tele2 IoT hjälper vi organisationer att koppla ihop sina fysiska enheter genom att använda mobilnäten, vårt eget eller våra roamingpartners nät. Varje organisations IoT-resa är unik, men pålitlig uppkoppling är ett måste som grunden i alla IoT-lösningar, och här är vi experter.

Här kan du läsa mer om vad IoT kan möjliggöra för din verksamhet.

Innovativ teknik skapar hållbarhet

Nya smarta tjänster och innovativ teknikanvändning är en förutsättning för ett mer hållbart samhälle. Tekniker som AI, IoT och 5G borgar för en mer hållbar användning av jordens resurser. Tekniken kan hjälpa i princip varje bransch att nå hållbarhetsmål genom att göra det möjligt att förändra processer och beteenden.

Tele2 har målet att vara ledande inom hållbarhet, och vi är stolta över att vara den första operatören i Norden och Baltikum som är helt klimatneutral i vår egen verksamhet (Scope 1 och Scope 2 enligt den väletablerade standarden ”GHG Protocol Corporate Standard”). Nu siktar vi på att även uppnå en klimatneutral värdekedja - hela vägen från våra leverantörer till slutkunder och återvinning.

I vår sektion om hållbarhet kan du läsa mer om vårt arbete och vår strategi för att vara hållbara i alla led.