FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiOnePlusAlla produkter och tjänsterKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysAllt inom TelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniAllt inom BredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberAllt inom VäxelVäxel för mindre och medelstora företagTelefonväxel för större företagContact CenterAllt inom Digitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsAllt inom MolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterAllt inom NätverkstjänsterSD-WAN och SD-BranchPrivat mobilt nät5GAllt inom IT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherMindre företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebbsändningar och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

IOT - INTERNET OF THINGS

Fler affärsmöjligheter och bättre kundupplevelser med uppkopplade enheter

Credit: Getty Images
Credit: Getty Images
Credit: Getty Images
Credit: Getty Images

Förbättra service och kundupplevelse med IoT

IoT, Internet of Things, växer snabbt både som begrepp och företeelse. Allt fler företag och offentliga verksamheter drar nytta av uppkopplade enheter, produkter och tjänster som en viktig del av affärsmodellen eller den service som erbjuds. Det finns i princip lika många varianter av hur IoT-lösningar kan implementeras som det finns uppkopplade verksamheter. Några av de vanligaste anledningarna till att verksamheter använder IoT-lösningar är nya affärsmöjligheter, kostnadsbesparingar, faktiska lagkrav eller helt enkelt för att kunna erbjuda en bättre kundupplevelse.

Förbättra service och kundupplevelse med IoT

IoT, Internet of Things, växer snabbt både som begrepp och företeelse. Allt fler företag och offentliga verksamheter drar nytta av uppkopplade enheter, produkter och tjänster som en viktig del av affärsmodellen eller den service som erbjuds. Det finns i princip lika många varianter av hur IoT-lösningar kan implementeras som det finns uppkopplade verksamheter. Några av de vanligaste anledningarna till att verksamheter använder IoT-lösningar är nya affärsmöjligheter, kostnadsbesparingar, faktiska lagkrav eller helt enkelt för att kunna erbjuda en bättre kundupplevelse.

Credit: Getty Images
Credit: Getty Images
Credit: Getty Images
Credit: Getty Images

Koppla upp verksamheten

På Tele2 IoT hjälper vi organisationer att koppla ihop sina fysiska enheter genom att använda mobilnäten, vårt eget eller våra roamingpartners nät. Varje organisations IoT-resa är unik, men pålitlig uppkoppling är ett måste som grunden i alla IoT-lösningar, och här är vi experter. Vi adderar de påbyggnadstjänster som passar utifrån varje verksamhets önskemål och strategi; SIM-kort och eSIM (eUICC), säker dataöverföring, övervakning av uppkopplade enheter och våra supporttjänster som är i drift dygnet runt. Ni får tillgång till vår erfarenhet och kunskap och vi ser tillsammans till att era IoT-projekt bir framgångsrika.

Koppla upp verksamheten

På Tele2 IoT hjälper vi organisationer att koppla ihop sina fysiska enheter genom att använda mobilnäten, vårt eget eller våra roamingpartners nät. Varje organisations IoT-resa är unik, men pålitlig uppkoppling är ett måste som grunden i alla IoT-lösningar, och här är vi experter. Vi adderar de påbyggnadstjänster som passar utifrån varje verksamhets önskemål och strategi; SIM-kort och eSIM (eUICC), säker dataöverföring, övervakning av uppkopplade enheter och våra supporttjänster som är i drift dygnet runt. Ni får tillgång till vår erfarenhet och kunskap och vi ser tillsammans till att era IoT-projekt bir framgångsrika.

IoT Bas – för verksamheter med enklare behov

För verksamheter som vill koppla upp ett begränsat antal IoT-enheter – och inte har behov av den avancerade funktionalitet vi erbjuder via Tele2 IoT – kan vår tjänst IoT Bas vara ett kostnadseffektivt alternativ.

Tjänsten kan också vara lämplig för företag som befinner sig i start- eller testfasen av ett IoT-projekt.

IoT Bas riktar sig främst till företag som vill ha möjlighet att beställa enskilda abonnemang och kan koppla upp sina enheter med konventionella SIM-kort.

IoT Bas – för verksamheter med enklare behov

För verksamheter som vill koppla upp ett begränsat antal IoT-enheter – och inte har behov av den avancerade funktionalitet vi erbjuder via Tele2 IoT – kan vår tjänst IoT Bas vara ett kostnadseffektivt alternativ.

Tjänsten kan också vara lämplig för företag som befinner sig i start- eller testfasen av ett IoT-projekt.

IoT Bas riktar sig främst till företag som vill ha möjlighet att beställa enskilda abonnemang och kan koppla upp sina enheter med konventionella SIM-kort.

Internet of Everything - IoE

Utvecklingen mot nästa steg är redan i full gång. Allt oftare hör vi begreppet Internet of Everything - IoE. IoE är ett framtidsscenario där alla fordon, system, processer och saker är uppkopplade mot nätet.

Det här skulle innebära stora möjligheter till effektivisering och besparingar genom att styra, övervaka och automatisera exempelvis byggnader, energiförbrukning, ventilation, vattenhantering och parkeringar.

I slutänden handlar det om att utnyttja teknikutvecklingen och digitaliseringens möjligheter för att förbättra livskvaliteten och skapa mer ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbara samhällen.

Källa: Cisco

Internet of Everything - IoE

Utvecklingen mot nästa steg är redan i full gång. Allt oftare hör vi begreppet Internet of Everything - IoE. IoE är ett framtidsscenario där alla fordon, system, processer och saker är uppkopplade mot nätet.

Det här skulle innebära stora möjligheter till effektivisering och besparingar genom att styra, övervaka och automatisera exempelvis byggnader, energiförbrukning, ventilation, vattenhantering och parkeringar.

I slutänden handlar det om att utnyttja teknikutvecklingen och digitaliseringens möjligheter för att förbättra livskvaliteten och skapa mer ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbara samhällen.

Källa: Cisco