En stad full av vatten

Tele2 Företags omställningsblogg
Stadsvy på kvällen med lampor som reflekteras i vattenyta
Omställning till att erbjuda vattenburen kollektivtrafik kan vara en viktig pusselbit i många städer. Det handlar om att skapa kortare avstånd, både fysiskt och mentalt, genom att använda det trafikslag som är mest lämpligt.

Över hälften av jordens befolkning – 55 procent – lever idag i urbana områden, en siffra som väntas öka till 70 procent till 2050, enligt FN.

Med ökande befolkningsmängd kommer ökade krav på kollektiv transport. Här kan kollektivtrafik via vattnet vara en lösning, något som Stefan Trampus lyfte upp i förra blogginlägget. Flera studier visar att resenärer anser att båten som trafikslag är attraktiv, och vattenburen trafik har visat sig attrahera bilister i högre utsträckning än andra kollektivtrafikslag.

För att den vattenburna trafiken skall vara hållbar bör den också vara elektrifierad. När utsläppen och driftskostnaderna för färjetrafiken minskas tack vare elektrifieringen, blir de vattenburna alternativen mer konkurrenskraftiga genom tillgänglighet, framkomlighet, snabba resor, attraktiva trafikupplägg och effektiva genvägar. Hur får vi till detta?

Projektet Kunskapsunderlag för värdering av den vattenburna kollektivtrafikens potentiella roll och funktion finansierades av Trafikverket och har genomförts av en projektgrupp med IVL Svenska Miljöinstitutet, Trivector, Vattenbussen och KTH. De har lyft fram ett antal rekommendationer i sin rapport Kasta loss!

Huvudbudskapet är ”Ställ krav! Ställ om! Nu!”

  • Fasa ut fossila färjor i kollektivtrafiken snarast genom kravställning på alternativ drift vid upphandling.

  • Driv på omställningen genom investeringsbidrag för konvertering av fartyg, laddningsinfrastruktur och nyinvestering i ren teknik.

  • Samordna utbyggnaden av laddningsinfrastrukturen.

Hur kan digitalisering bidra till omställningen? I Sverige ligger vi långt fram med flera ledande aktörer som visar vägen genom innovation – både fysisk och digital.

Båt från Candela, en mindre motorbåt som åker i hög hastighet över havet med en ö i solnedgång i bakgrunden.


Candela - världens snabbaste ”flygande” elektriska fartyg förstärker Stockholms Lokaltrafik

Region Stockholm har målet att samtliga kollektiva trafikslag ska vara fossilfria 2030. I höst blir det premiär för linjetrafik med de nya eldrivna bärplansfärjorna, P-12 från Candela. Färjorna kan ta upp till 30 passagerare och halverar restiden mot dagens färjor. Enligt en KTH-studie är koldioxidavtrycket från Candela P-12 97,5 procent lägre under hela livslängden, som beräknats till 30 år, jämfört med de fossilt drivna fartyg som ingått i studien.

Region Stockholm räknar också med 40 procent minskade driftkostnader jämfört med nuvarande dieselfärjor. Anledningen till att Candelas båt är så energieffektiv är den så kallade bärplanstekniken. Med hjälp av två bärande vingar nedsänkta i vattnet flyger Candelas båtar cirka en meter ovanför vattenytan, vilket minskar friktionen radikalt.

Candela säger sig i första hand vara ett teknikbolag, inte ett båtföretag. Algoritmer, avancerad mjukvara och uppkoppling via IoT spelar en avgörande roll i utvecklingen, även om det är den innovativa bärplanskonstruktionen och kolfiberskrovet som gör det stora jobbet ur energisynpunkt.

Läs mer om Candela.

Båten Estelle från Zeabuz ligger vid kaj i Stockholm. Den är kantigt utformad med tak och saknar förarplats eftersom den är självkörande.


MF Estelle – världens första självkörande, elektrifierade passagerarfärja

Ett annat sätt att lösa elektrifiering av färjor när det finns brist på laddinfrastruktur vid kaj är att bygga mindre färjor som inte kräver mycket laddning. Eftersom det oavsett transportslag är föraren som är den kostnadsdrivande komponenten i lösningen kan det vara svårt få ihop mindre färjor affärsmässigt. Lösningen är mindre autonoma, förarlösa fordon.

Sedan juni 2023 trafikerar MF Estelle kajområdet nedanför Münchenbryggeriet på Söder Mälarstrand och över till Kungsholmstorg i centrala Stockholm. Färjan är helt elektrisk och har en kapacitet på 200 kWh, som nästan räcker till hel dags drift. Dessutom är färjan utrustad med solpaneler på taket som fungerar som effektiva räckviddsförlängare och levererar upp till hälften av den totala energiförbrukningen.

För att en färja skall kunna köra autonomt måste den förstå sin omgivning. Färjan har därför en stor mängd sensorer och styrsystem lokalt och data skickas kontinuerligt till molnet där en AI modell lärs upp, vilket kräver pålitlig uppkoppling med hög kapacitet.

I dagsläget finns inga särskilda regler för autonom sjöfart eller smarta fartyg, varken i Sverige eller internationellt. Sedan premiären har det funnits en fysisk förare på färjan som övervakar, men under våren testar man tillsammans med Transportstyrelsen att övervaka och vid behov styra på distans från land. Detta tack vare att det nu finns nationella svenska riktlinjer för tester och försök med smarta fartyg. Riktlinjerna baseras bland annat på Operational Guidelines for Safe, Secure and Sustainable Trials of Maritime Autonomous Surface Ships (MASS) som utvecklats inom EU.

För att styra på distans krävs tillförlitlig uppkoppling med låg fördröjning, som nu finns tack vare 5G.

Läs om MF Estelle.

X-shores elektriska båt åker i hög hastighet över havet med en klippig ö i bakgrunden. Båten är liten och vit med mörkt tak och körs av en person.


X Shore möjliggör elektrifierad skolskjuts i skärgården

Wallner Marin i Värmdö kommun är först i Sverige med en helt elektrisk taxibåt som bland annat kör skolskjuts. Tant Grön är byggd av X Shore och anpassad tillsammans med Wallner och Värmdö kommun med stöd från Klimatklivet. Genom att dessa batterielektriska arbetsbåtar inte släpper ut koldioxid eller miljögifter kan man i professionella applikationer söka bidrag upp till 70 procent för investeringen.

X Shores båtar är helt uppkopplade. Om det uppstår problem med båten kan X Shore-teamet göra den första analysen på distans, och eftersom de också kan ladda upp all programvara på distans kan de ofta åtgärda problemen utan att någonsin besöka båten på plats.

Läs om X Shore.

Linda Ekenär Mägi från Tele2 Företag och Carl Petersson Zeam Zeabus står bredvid varandra på en stadsgata. De ler och tittar in i kameran. Hon är blond och lite kortare och han är längre med brunt hår och skägg.


Sverige har en ledande position

Dessa tre innovativa företag driver på omställning. Men de kämpar i många fall i motvind, som bristfällig laddinfrastruktur på kaj, eftersläpande lagstiftning och upphandling av lokaltrafik som inte tar höjd för denna typ av innovation. Vill du veta mer, lyssna på avsnittet med Carl från Zeam på podcasten Innovationslandet.

Läs mer om hur vi arbetar för att skapa en hållbar omställning.

Vänliga hälsningar

Linda Ekener Mägi
Tele2 Företag

Linda Ekenär Mägi Porträttbild

Håll dig uppdaterad

Omställningsbloggen fokuserar på innovation, inspirerande exempel och information om hållbar omställning via digitalisering. Nya uppdateringar anländer varje månad och inläggen skrivs av mig men också av andra gäster som företräder Tele2s olika experter inom olika områden. Jag hoppas att bloggen ska sprida kunskap och inspirera er till en omställning och att möta utmaningar med hållbara, innovativa digitala lösningar. Vänliga hälsningar Linda Ekener Mägi Affärsutvecklare, Tele2 Företag

Hur kan vi bidra till din verksamhet?

Vill du veta mer om hur Tele2 Företag kan bidra till omställning och innovation för din verksamhet? Vi berättar gärna mer - fyll i formuläret via knappen nedan så kontaktar vi dig inom kort.

Kontakta oss