FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiOnePlusAlla produkter och tjänsterKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysAllt inom TelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniAllt inom BredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberAllt inom VäxelVäxel för mindre och medelstora företagTelefonväxel för större företagContact CenterAllt inom Digitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsAllt inom MolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterAllt inom NätverkstjänsterSD-WAN och SD-BranchPrivat mobilt nät5GAllt inom IT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherMindre företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebbsändningar och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

Vi lever i en föränderlig värld

Tele2 Företags omställningsblogg

7 februari 2024

För att bättre kunna klara framtida kriser och minimera de påfrestningar de innebär behöver både organisationer och samhällen ställa om och bli mer resilienta – det vill säga öka sin flexibilitet och förmåga att anpassa sig till det som sker. Digitalisering möjliggör den nödvändiga omställningen, både inom den privata sektorn och inom välfärden.

Teknikutvecklingen påverkar företag, organisationer och individer i hela världen. Framsteg inom bland annat it och artificiell intelligens förändrar våra sätt att leva, arbeta och röra oss samt ger hopp om lösningar på flera stora utmaningar som mänskligheten står inför. Men med teknikutveckling kommer också utmaningar som behöver hanteras.

Digitalisering och innovation för att möta välfärdens utmaningar

Enligt en rapport från Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) ökar behovet av välfärd i takt med att det blir allt fler barn och äldre i befolkningen. Samtidigt förväntar sig invånarna en smartare och mer tillgänglig välfärd som med hjälp av digital teknik ger snabbare och mer sammanhållen service.

Om offentlig sektor fortsätter att utvecklas på samma sätt som idag kommer de i arbetsför ålder inte att räcka till för att möta behoven av välfärd. Många kommuner och regioner befinner sig dessutom i ett ansträngt ekonomiskt läge. Omställning med hjälp av digitalisering, det vill säga att förändra strukturer, beteenden och arbetssätt med stöd av digital teknik, har stor potential att möta flera av välfärdens utmaningar.

Digitalisering viktigt verktyg för att bibehålla konkurrenskraft

Enligt en rapport med sammanställning av 398 personer i ledande befattning tycker beslutsfattare att digitala lösningar bidrar positivt till miljön, men också att uppkopplade produkter skapar mer effektiva arbetsprocesser och nya affärsmöjligheter.

Detta område är något jag fått möjlighet att arbeta med under flera år och något jag verkligen brinner för. Jag har bland annat arbetat med digitala lösningar som minskar miljöavtryck genom förbättrade transporter av gods och människor, optimerat resursutnyttjande och stödjer en cirkulär ekonomi. Jag har också haft förmånen att arbeta med digitala lösningar som bidrar till social hållbarhet genom att ge ökad tillgänglighet till hälso- och sjukvård och förenklar inkluderingen i samhället.

I denna blogg kommer jag lyfta fram konkreta exempel på omställning som skapar tydliga sociala och/eller miljömässiga värden, och jag hoppas inspirera fler till att se möjligheter med omställning.

Först ut – när det prehospitala vårdförloppet ställer om med hjälp av drönare

När olyckan är framme kan hjälpen komma från luften. Med autonoma drönare och uppkoppling via mobilnätet flygs redan idag medicinsk utrustning till människor i nöd. Och detta räddar liv.

Prehospital vård är sjukvård som utförs mellan tidpunkten för vårdbehovets uppkomst, exempelvis ett olycksfall, och ankomsten till sjukvårdsinrättning, till exempel ambulanssjukvård eller akutsjukvård på olycksplats.

Under 2021 utfördes enligt Socialstyrelsen totalt 1 342 441 ambulansuppdrag i Sverige. De vanligaste sjukdomstillstånden var andningsbesvär, buksmärta och bröstsmärta.

När en person drabbas av plötsligt hjärtstopp är varje sekund avgörande. Bara en av tio överlever utanför sjukhuset. Men om hjärt-lungräddning och elektronisk hjärtstartare kan sättas in direkt ökar överlevnadschanserna till mellan 50 och 70 procent. Utmaningen är att få hjälpen att komma fram i tid. Överlevnadsgraden minskar med 10 procent per minut.

Västsvenska Everdrone har fokuserat på dessa livsavgörande sekunder och skapat en lösning baserad på det senaste inom drönarteknik, telekom och IoT. Autonoma drönare tar upp kampen om tiden och flyger ut medicinsk utrustning, exempelvis hjärtstartare, till människor i nöd.

Ett första projekt genomfördes i Västra Götalandsregionen (VGR) 2020 då man tillsammans med Karolinska Institutet och SOS Alarm lät skicka ut hjärtstartare med drönare parallellt med ambulanser i Göteborg och Kungälv. Detta första innovativa projekt visade att det gick att integrera akutmedicinsk drönarleverans i larmkedjan, och att drönarna i många fall kunde vara snabbare på plats än ambulansen. Den digitala lösningen möjliggjorde en förändring av larmkedjan.

Och det är på riktigt! Ett uppmärksammat fall var livräddningen av en 71-årig man i Trollhättan som hade drabbats av plötsligt hjärtstopp i december 2021.

Hur fungerar det då?

När larmet går lyfter drönaren och navigerar med hjälp av kameror och GPS-data till olycksplatsen. Såvida inget extraordinärt inträffar sker hela flygningen autonomt, men för att leva upp till de tuffa säkerhetskraven i luftrummet står drönaren i konstant förbindelse med markcentralen, där en operatör håller koll och är redo att ta över manuellt.

Det är också operatören som bekräftar leveransplatsen och ser till att utrustningen vinschas ned på ett säkert sätt. Kommunikationen med markcentralen går via Tele2s 4G-nät.

Framtiden

Hittills är det leveransen av defibrillator-utrustning (hjärtstartare) vid misstänkt hjärtstopp som fått mest uppmärksamhet. Men även läkemedel och utrustning som behövs akut vid överdos, förgiftning eller allergiska reaktioner kan med fördel flygas ut.

Västra Götalandsregionen satsar på drönare. Förutom att flyga ut hjärtstartare pågår tester med att filma olycksplatser så att ambulansen och andra räddningsstyrkor kan få en snabb lägesbild redan innan de kommit fram.

För VGR handlar det om att erbjuda en jämlik och nära vård oavsett var invånarna bor i stad eller glesbygd, att kunna rädda liv och samtidigt utnyttja resurser mer effektivt. Men det handlar också om att vara en attraktiv region och knyta till sig forskning och företag.

– Kan man minska antalet mil vi kör med bil och ersätta det med drönare får vi både ekonomiska och miljömässiga fördelar. VGR:s geografiska område med både storstad och glesbygd, kust- och inland speglar Sverige väldigt väl och är därför en bra testyta för hur man kan jobba med drönare, säger Mikael Svensson, processledare på Försörjningsförvaltningen på VGR.

Uppkopplade drönare leder till både sociala och miljömässiga värden för VGR. Kan drönare även bidra till er omställning?

Sammanfattning

Jag hoppas att detta inlägg inspirerat er att möta utmaningar med hållbara, innovativa digitala lösningar och till en hållbar omställning.

Om du som kund vill veta mer om hur vi på Tele2 Företag kan hjälpa dig är du välkommen att kontakta din säljare så hjälper denna dig vidare. Är du inte kund hos Tele2 Företag kan du fylla i kontaktformuläret via länken längst ner på sidan så hör vi av oss.

Vänliga hälsningar,

Linda Ekener Mägi Affärsutvecklare, Tele2 Företag

Så skapar vi sociala och miljömässiga värden

Tele2s syfte är att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Vi ska använda vår teknologi, uppkoppling och expertis för att driva på utvecklingen av produkter och tjänster som bidrar till omställningen och skapar hållbara värden, både sociala och miljömässiga. Exempel på dessa värden lyfter vi fram som en del av oändlighetssymbolen, för att visa på obegränsade möjligheter som hänger ihop i en helhet.

Sociala värden kan skapas med digitala lösningar som bidrar till inkludering i samhället, som motiverar till nyttjande av samhällstjänster, ändrade levnadsvanor eller som löser praktiska problem för medborgare och frigör tid för det man prioriterar.

Miljömässiga värden kan skapas genom digitala lösningar som minskar svinn, optimerar transporter och resurser såsom energi- och vattenförbrukning. Men också minskning av behovet av nyproduktion och utvinning av råvaror.

Håll dig uppdaterad

Omställningsbloggen fokuserar på innovation, inspirerande exempel och information om hållbar omställning via digitalisering. Nya uppdateringar anländer varje månad och inläggen skrivs av mig men också av andra gäster som företräder Tele2s olika experter inom olika områden.

Jag hoppas att bloggen ska sprida kunskap och inspirera er till en omställning och att möta utmaningar med hållbara, innovativa digitala lösningar.

Vänliga hälsningar

Linda Ekener Mägi Affärsutvecklare, Tele2 Företag

Håll dig uppdaterad

Omställningsbloggen fokuserar på innovation, inspirerande exempel och information om hållbar omställning via digitalisering. Nya uppdateringar anländer varje månad och inläggen skrivs av mig men också av andra gäster som företräder Tele2s olika experter inom olika områden.

Jag hoppas att bloggen ska sprida kunskap och inspirera er till en omställning och att möta utmaningar med hållbara, innovativa digitala lösningar.

Vänliga hälsningar

Linda Ekener Mägi Affärsutvecklare, Tele2 Företag