Credit: Unsplash, Johannes Hurtig

Bräcke Diakoni väljer helhetsleverans från Tele2 Företag

Läs kundcaset här

Enklare hantering med samlade tjänster

Med allt från förskolor och äldreboenden till hunddagis och hotell är Bräcke Diakonis verksamhet komplex. För att underlätta IT-hanteringen har man valt Tele2 Företag som helhetsleverantör.

– Det var ett paradigmskifte när vi outsourcade vår nätleverans och gick från egen hårdvara till helhetsleverans från Tele2 Företag, berättar IT-chefen Fredrik Boqvist.

Bräcke Diakoni har arbetat med vård och omsorg i snart 100 år, men förnyar sig ständigt. Verksamheten som startade för att stötta fattiga hamnarbetare i Göteborg 1923 är idag en idéburen stiftelse som sysselsätter 1 100 personer i över 50 olika verksamheter i hela Sverige. Bredden är påtaglig. Hunddagis och förskolor, vårdcentraler, äldreboenden och hospis, kurorten Mösseberg i Falköping, ett eget hotell och tre nybyggda hus med LSS-boenden och vanliga hyresrätter blandat. Det är bara ett axplock av de tjänster som bedrivs i Bräcke Diakonis regi.

– Den gemensamma nämnaren är att vi vill hjälpa till i samhället, där det finns mänskliga behov men begränsade resurser – i livets alla skeenden. Vi drivs av att göra skillnad, inte av pengar, säger Fredrik Boqvist som är IT-chef med ansvar för system och IT-infrastruktur.

Valde nätleverans ”as-a-service”

Att på ett kostnadseffektivt sätt stötta så många och så pass olika verksamheter med IT är en utmaning. Miljön blir snabbt komplex, svåröverskådlig och dyr i drift, vilket är ohållbart i en stiftelse där varje krona behövs i kärnverksamheten. Detta är bakgrunden till att Bräcke Diakoni 2017 valde att utkontraktera sin nätleverans till Tele2 Företag. All hårdvara och alla system från olika leverantörer ersattes med en hyrd helhetslösning ”as a serivce”, i en migrering som pågick fram till 2020.

– Vår infrastruktur var föråldrad, men istället för att göra en stor hårdvaruinvestering valde vi en hyrlösning för hela leveransen. Switchar, WAN, LAN, Wifi-nät – allt byttes ut så att Tele2 Företag nu äger och ansvarar för alla delar, berättar Fredrik Boqvist.

Han ser många fördelar med att ta hjälp av en helhetsleverantör.

– Det blir betydligt enklare och mer effektivt att felsöka och optimera våra system. Dessutom får vi automatiskt tillgång till de senaste standarderna och säkerhetslösningarna. Vårdenheter, LSS-boenden och hospis ställer exempelvis höga krav på säkerhet och integritet, men det är svårt att ligga i framkant om vi måste göra allt själva.

Riktar kraften framåt

Ytterligare en fördel är att IT-avdelningen nu kan lägga sin kraft på framåtriktade projekt, utveckling och behovsanalys istället för att fokusera på drift och underhåll. Det är en fin balansgång mellan att hitta skalfördelar i gemensamma lösningar och ta fram spetsigt stöd för enskilda behov.

– Nu när utbytesprojektet är klart har vi börjat standardisera. Nästa steg blir att hitta en ”version 2.0” och se hur vi kan optimera ytterligare för att möta de olika verksamheternas behov, utan att för den skull gå miste om synergier.

Kraven på tillgänglighet och funktionalitet är höga – och blir allt högre. Allt från hotellets gästnät till uppkopplingen på vårdcentraler och olika boenden måste fungera oklanderligt för både personal och brukare. Det märks inte minst på äldreboenden där digitala möten, via internet och telefon, för många har varit den enda kontakytan med nära och kära under pandemin.

Möjligheten att erbjuda telefoni, internet och TV i skräddarsydda ”paket” till Bräckes olika enheter är en självklar men tydlig Tele2 Företagssynergi. Här kom sammanslagningen med Com Hem som en välkommen fördel, då TV-kanaler och play-tjänster enkelt kunde infogas i leveransen.

– Det ökade utbudet av underhållning blev mycket uppskattat på våra äldreboenden under isoleringen, konstaterar Fredrik Boqvist.

Projektet utökas nu till tre nybyggda hyreshus i Bräcke-området, där vårdboende och vanliga hyresgäster samsas, samt i nästa steg till hotell och ungdomsboenden.

En partner med rätt värderingar

Den största utmaningen, men också det roligaste som IT-chef på Bräcke Diakoni är att ha koll på så många olika branscher och sy ihop en miljö som fungerar för alla.

– Det är kul men krävande att anpassa kostymen! Vi är en stiftelseägd icke vinstdrivande verksamhet med stor bredd, men blygsam omsättning ekonomiskt, så det gäller att prioritera rätt.

Lika viktigt är att hitta rätt partner, som förstår förutsättningarna och respekterar dem.

– Vi är de vi är, och vi vill samarbeta med företag som ser det och har samma grundtanke och värderingar. Det tycker vi oss ha fått i Tele2 Företag, säger Fredrik Boqvist.

Som exempel nämner han Tele2 Företags agerande när Covid-19 bröt ut i mars 2020, då Tele2 Företag gick in och sponsrade Bräcke Diakonis äldreboenden och vårdhem med iPads för att underlätta kontakten med anhöriga. Det skapade ett enormt engagemang ända upp i ledningen på båda företagen.

– Det är fantastiskt att man kan mötas och göra bra saker tillsammans och snabbt driva på utvecklingen. Att kavla upp ärmarna och faktiskt göra något när det gäller, för att förbättra livet för människor, det är sådant som gör skillnad, konstaterar Fredrik Boqvist.

Även under mindre dramatiska förhållanden tycker att han att relationen fungerar utmärkt.

– Det är ett bra team hos Tele2 Företag och ett bra forum, där vi för dialog och hela tiden jobbar framåt. Vi får gehör för våra idéer och har ett bra samarbete. Allt är inte smärtfritt, men vi lär av våra misstag och bygger vidare så att det blir bättre.

Nästa generation ökar kravet på tekniken

Det senaste året har trycket på digitala lösningar skruvats upp rejält i hela samhället till följd av pandemin, inte minst i vård- och omsorgsbranschen. Fredrik Boqvist tror att det vi sett nu är en försmak av vad som komma skall och att de närmsta åren bär på stora förändringar.

– Just nu funderar vi mycket på vad nästa generation äldre har för krav och önskemål på IT. De som blir äldre nu har vant sig vid en hög standard på uppkoppling och teknik hemma. Det kommer de vilja ha med sig in på äldreboendet, konstaterar han.

Hälsoappar, AI och digitala fotoalbum kommer på bred front. Allt sådant måste Bräckes IT-avdelning väga in och ta höjd för i leveransen från Tele2 Företag.

– Samma sak ser vi på våra vårdcentraler. Patienter vill att deras utrustning, surfplattor, smarta klockor och hälsoappar ska integreras sömlöst. Om de tagit pulsen i två veckor med sin app vill de kunna föra in det i journalen.

Personalen behöver bättre hårdvara, uppkoppling och system för att kunna sköta sitt jobb när verksamheten digitaliseras. Det sker mycket inom healthtech, hemsjukvård och mobilitet.

Videomöten, digital patientvård och möjlighet att göra vissa prover hemma finns redan idag. Allt sådant kommer att öka ytterligare med stöd av tekniker som AI och 5G.

– Intressant för oss är möjligheten att snabbt rulla ut mobila labb och vårdcentraler vid katastrofer, krig och flyktingströmmar. Det skulle underlättas av 5G då vi blir mindre beroende av geografi och fiber och kan snabba upp flödet. Vid den senaste flyktingkrisen tillsatte vi mobila asylteam och då hade sådan teknik varit guld värd.

Ett liknande exempel, fast med 4G, finns redan nu på hemmaplan. IT-avdelningen fick med kort varsel veta att hemtjänst i Göteborg skulle flytta till ny adress. Att dra dit fiber skulle ta många veckor, men istället satte Tele2 Företag dit en 4G-router med VPN, som får stå där tills fiberutrullningen är klar. Det var smidigt och en snabb lösning där man fick ihop det tillsammans.

Trots att migreringen avslutades 2020 och projektet därmed formellt sett är i mål präglas samarbetet av fortsatt energi och engagemang. Det är viktigt, poängterar Fredrik Boqvist.

– Vi fortsätter i samma anda och med samma folk. Vi vet vem vi ringer till och de svarar alltid. Det är en tydlig skiljelinje som utmärker en bra leverantör, men som ofta glöms bort – att de fortfarande är på tårna när man gått in i förvaltningsfas.

Lösningar

Bräcke Diakoni har valt följande lösningar från Tele2 Företag: