Budbee förändrar logistikindustrin med IoT-uppkopplade leveranser

Läs kundcaset här

Budbee utmanar branschen

På fyra år har Budbee utvecklats från ett företag med två anställda i Sverige till ett av Nordens ledande logistikföretag inom e-handel. Med sina kunddrivna och klimatsmarta leveranser har de utmanat sin bransch i grunden.

Möjligheten att beställa varor på nätet har blivit en räddare i nöden under pandemin och e-handeln har vuxit starkt på alla fronter. De senaste åren har såväl tekniken som logistiken utvecklats och förfinats för att möta olika behov och preferenser, vilket gynnar både kunder och handlare.

Med smidig, personlig och i huvudsak fossilfri leverans har svenska uppstickaren Budbee på kort tid vuxit till ett av Nordens ledande leverans- och logistikföretag inom e-handel. Att tillhandahålla kontroll och bekvämlighet för kunden är kärnan i lösningen. I stället för att kunden ska behöva hämta upp sitt paket hos ett ombud erbjuds leverans till en uppkopplad Budbee-box, eller hem till dörren vid en tid som passar. Lösningen finslipas med IoT, Internet of Things.

– Människor handlar på nätet för att få bättre priser och bredare sortiment men också av bekvämlighet, förklarar Simon Strindberg, som är CCO på Budbee.

Idén om en kundanpassad, klimatvänlig direktleverans blev startskottet för Budbee. När företaget grundades för fyra år sedan erbjöd de flesta e-handlare på den svenska marknaden i stort sett bara "nästan" hemleverans. Paketet skickades till en lokal distributionscentral, som en livsmedelsbutik eller en tobaksaffär, där kunden fick hämta upp det. Alternativet var hemleverans med ospecifik leveranstid som krävde att mottagaren stannade hemma större delen av dagen i väntan på sitt bud.

Budbee kom in som en utmanare genom att kapa mellanhänder och ta paketen direkt till kundens ytterdörr, vid en tid som passar mottagaren - ofta med cykel eller elbil. Möjligheten att lägga till val av distributör och leveransmodell vid utcheckningen i e-handlarnas kassor har varit förlösande för Budbees genomslag. För tio år sedan, när e-handel började ta fart på allvar, ville e-handlarna erbjuda så få val som möjligt under köpresan, för att säkra konverteringen. Idag är det snarast standard att lägga till olika val och tillval på vägen, vilket öppnar marknaden för nya tjänster och aktörer.

Möter kunden med egen algoritm

Rent operativt skiljer sig inte Budbees verksamhet särskilt mycket från andra spelare i leverans- och logistikbranschen: paket anländer till Budbees terminaler via fartyg eller flyg och sprids sedan till mindre, lokala nav varpå de distribueras till kunderna av Budbees fordon - vilket i många fall är specialbyggda cyklar och elcyklar. Självklart går det att följa och spåra paketet i appen på vägen till din dörr.

Den största skillnaden för kunden är möjligheten att styra leveranstiden. I Budbee-appen kan kunden kostnadsfritt välja en tid som föreslås, eller avgränsa tiden efter sin egen preferens - mot en liten avgift.

– Du kan uppgradera din leverans till en timmes tidslucka, exempelvis mellan klockan 20.00 och 21.00, förklarar Simon Strindberg.

Det kan låta enkelt, men lösningen ställer höga krav på bakomliggande system för sortering och ruttoptimering. Budbees egenutvecklade algoritm räknar ut vilket paket som ska levereras vid vilken tid och i vilken ordning - och om något ändras får den räkna om.

– Om vår algoritm har planerat leveransen av en försändelse till exempelvis klockan 17.00 innebär en enda ändring att hela leveranskedjan måste ändras. När kunden väljer en ny leveranstid, ger han eller hon i princip instruktioner direkt till algoritmen så att den kan räkna om rutten. Den kommer i sin tur att ge instruktioner till sorteringsmaskinen, samt se till att paketet är med på rätt rutt vid rätt tidpunkt, så att hela processen utvecklas smidigt.

Det är här Budbee utmanar branschen. Företaget har använt sin kunskap om logistik och teknik för att erbjuda transparens hela vägen hem till kunden, och byggt på med datadrivna funktioner för att förbättra kundupplevelsen i appen. Man har med framgång automatiserat processer och utvecklat allt från egen mjukvara till klimatsmarta terminaler och IoT-bestyckade leveransboxar.

– Vi utvecklar alla tekniklösningar internt, förutom vissa standardkomponenter som Google Maps och IoT. Det gör det möjligt för oss att maximera kontroll- och anpassningsmöjligheterna för kunden i appen, samt att säkerställa förbindelsen mellan kunden och föraren vid leveransen, säger Simon Strindberg.

Budbee lägger stor makt i händerna på kunden, lyssnar in kundernas behov och svarar på dem. Trots att företaget verkar på en priskänslig marknad, hittar de ofta nya sätt att utveckla tjänsten, utan att dra på sig kostnader. Ofta är det till synes enkla idéer som uppskattas mest av kunden, som ger effekt på marginalen och är nyckeln till att Budbees disruptiva kraft.

Budbee och IoT

Även om Budbees primära affärsidé är att erbjuda bekväm hem till dörren-leverans på kundens villkor, är man medveten om att bekvämlighet i vissa fall innebär att INTE ha leverans till hemmet. Detta faktum har gett Budbee ännu en möjlighet att förnya sig. Den som inte vill ha sitt paket hem kan i stället välja att få det levererat till en Budbee Box på stan, en leveransbox som kommunicerar med både kunderna och Budbee via Tele2s IoT-lösning.

– Våra boxar är behändigt utplacerade i köpcentra och på andra ställen som kunderna ofta besöker. I Stockholmsregionen finns flera hundra Budbee-boxar och de är alla utrustade med Tele2 IoT-SIM-kort som kopplar upp sig via en molnlösning så att vi kan hantera dem på distans, säger Simon Strindberg.

Kunden ser i appen att paketet har kommit till en viss box på önskat ställe och får en kod för att låsa upp den. När han eller hon öppnar boxen med koden ser Budbee att paketet har levererats. IoT står för hela kommunikationen mellan Budbee Box och slutanvändaren.

En hållbar lösning

Hållbarhet har varit en väsentlig del av Budbees affärsprofil från starten och ett område där man ständigt förbättrar sig. Målet är att vara den mest hållbara leverantören i segmentet. Alla leveranser i storstadsregionerna som Stockholm, Göteborg och Amsterdam är idag fossilfria och sköts i hög grad av ett ständigt ökande antal cyklar, elcyklar och andra elfordon. För det som återstår klimatkompenserar man till 110 procent. Ambitionen är att bli 100 procent fossilfri under 2022.

Transport- och logistik är historiskt sett en bransch med negativ inverkan på miljön. Det är Budbee väl medvetet om, men det är något man vill vara med och ändra.

– Vi bestämde oss för en hållning där vi genom att vara en del av problemet kan bli en del av lösningen, konstaterar Simon Strindberg.

– Vi är på god väg, men väntar lite på att tekniken ska komma ikapp våra behov, till exempel när det gäller den kritiska massan laddstationer för elfordon och utvecklingen av eldrivna lastbilar och tyngre fordon.

Den goda nyheten är att teknikutvecklingen går snabbt, vilket gör att Budbee kan ta fler steg mot att inte släppa ut någon koldioxid alls. I mitten av 2020 tog man ett jättekliv och krävde att alla anlitade svenska lastbilar skulle vara helt fossilfria. Inom en snar framtid kommer samma krav rullas ut för lastbilarna på övriga marknader.

– Vi tror att vi kan nå våra hållbarhetsmål inom kort, säger Simon Strindberg. Priset på elbilar går ner, tekniken förbättras ständigt och vi introducerar HV0 100, som är diesel tillverkad från skogen, inte olja. Det kan användas i äldre skåpbilar och är en utmärkt tillfällig lösning för oss.

Utöver detta har Budbee bakat in hållbarhet i sina terminaler i Stockholm. Den mest moderna och innovativa terminalen som stod klar i augusti 2020 har 80 procent av taket täckt av solpaneler. Förutom att vara självförsörjande när det gäller energi, går överskottet av den energi som genereras av dessa paneler till att driva leveransfordon.

Framtiden

Budbees framtidsplan är att fortsätta växa som företag, vilket innebär att man vill expandera till nya länder och marknader, och samtidigt få största möjliga positiva inverkan på hållbarhetsutmaningarna i transportbranschen. Naturligtvis kommer även företagets starka fokus på innovation och tech att förbli starkt.

– Vår förmåga till anpassning och flexibilitet är en av våra största fördelar. Den tekniska plattform vi har byggt upp gör det möjligt för oss att utvecklas närmast obehindrat så att vi kan möta nya önskemål och svara på förändringar. Vi arbetar långsiktigt och fortsätter att utmana marknaden, avslutar Simon Strindberg.

IoT från Tele2 Företag

På Tele2 IoT hjälper vi organisationer att koppla ihop sina fysiska enheter genom att använda mobilnäten, vårt eget eller våra roamingpartners nät. Varje organisations IoT-resa är unik, men pålitlig uppkoppling är ett måste som grunden i alla IoT-lösningar, och här är vi experter.

Här kan du läsa mer om vad IoT kan möjliggöra för din verksamhet.

IoT från Tele2 Företag

På Tele2 IoT hjälper vi organisationer att koppla ihop sina fysiska enheter genom att använda mobilnäten, vårt eget eller våra roamingpartners nät. Varje organisations IoT-resa är unik, men pålitlig uppkoppling är ett måste som grunden i alla IoT-lösningar, och här är vi experter.

Här kan du läsa mer om vad IoT kan möjliggöra för din verksamhet.

Innovativ teknik skapar hållbarhet

Nya smarta tjänster och innovativ teknikanvändning är en förutsättning för ett mer hållbart samhälle. Tekniker som AI, IoT och 5G borgar för en mer hållbar användning av jordens resurser. Tekniken kan hjälpa i princip varje bransch att nå hållbarhetsmål genom att göra det möjligt att förändra processer och beteenden.

Tele2 har målet att vara ledande inom hållbarhet, och vi är stolta över att vara den första operatören i Norden och Baltikum som är helt klimatneutral i vår egen verksamhet (Scope 1 och Scope 2 enligt den väletablerade standarden ”GHG Protocol Corporate Standard”). Nu siktar vi på att även uppnå en klimatneutral värdekedja - hela vägen från våra leverantörer till slutkunder och återvinning.

I vår sektion om hållbarhet kan du läsa mer om vårt arbete och vår strategi för att vara hållbara i alla led.

Innovativ teknik skapar hållbarhet

Nya smarta tjänster och innovativ teknikanvändning är en förutsättning för ett mer hållbart samhälle. Tekniker som AI, IoT och 5G borgar för en mer hållbar användning av jordens resurser. Tekniken kan hjälpa i princip varje bransch att nå hållbarhetsmål genom att göra det möjligt att förändra processer och beteenden.

Tele2 har målet att vara ledande inom hållbarhet, och vi är stolta över att vara den första operatören i Norden och Baltikum som är helt klimatneutral i vår egen verksamhet (Scope 1 och Scope 2 enligt den väletablerade standarden ”GHG Protocol Corporate Standard”). Nu siktar vi på att även uppnå en klimatneutral värdekedja - hela vägen från våra leverantörer till slutkunder och återvinning.

I vår sektion om hållbarhet kan du läsa mer om vårt arbete och vår strategi för att vara hållbara i alla led.