FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysTelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniBredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberVäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterDigitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsMolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterNätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GIT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherSmå företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebcasts och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät
Tele2 Företag erbjuder tjänster inom IT-och Telekom för stad och på landsbygden.
Tele2 Företag erbjuder tjänster inom IT-och Telekom för stad och på landsbygden.

Nu blir de smarta städerna verklighet

Läs artikeln nedan

5G driver utvecklingen

I flera år har det talats om smarta städer i samband med Internet of Things. Det är samhällen där byggnader, fordon, trafiksystem och andra enheter kopplas ihop och där data kan skapa digitaliserade, effektiva och resurssnåla flöden.

Nu, när 5G rullas ut, kan alla dessa visioner börja förverkligas, enligt Marcus Edenlid som arbetar med Solutions Business Development på Tele2 Företag.

– Ryggraden i den smarta staden är data, sensorer och 5G-uppkoppling. Det är 5G som för första gången gör det möjligt att skapa ekosystem med privata och publika aktörer så att det går att få med allt från företag, myndigheter och medborgare i den pågående digitaliseringsresan, säger han.

Enligt EU:s definition är smarta städer något som kombinerar digitala lösningar med transport och energi. Det skapar en helhet som leder till bättre resursanvändning och mindre utsläpp. Konkret kan det betyda smartare stadstransportnät, uppgraderad vattenförsörjning och avfallsanläggningar och effektivare sätt att lysa upp och värma byggnader. Det betyder också öppnare och snabbare kommunikation med myndigheter, säkrare offentliga utrymmen och att man på ett effektivt sätt tillgodoser behoven hos en åldrande befolkning.

Allt detta väntas få en extra skjuts i och med 5G-näten och att allt fler 5G-kompatibla enheter och sensorer kommer ut på marknaden och börjar användas.

Allt fler användningsområden

Många städer i världen har redan skarpa projekt i gång för att förbättra för sina invånare med ny teknik. Här är några exempel från Amsterdam, Göteborg och Stockholm, tre städer som ofta brukar placera sig högt på listor över världens smartaste städer:

  • Uppkopplad belysning som ligger i sparläge när ingen är i närheten och som tänds när en sensor fångat upp att det finns en människa eller fordon i närheten.

  • Smart trafikstyrning och trafiksignaler som använder trafikdata i realtid för att styra trafiken mer dynamiskt, mer effektivt och mer resurssnålt, vilket leder till mindre köer och utsläpp.

  • Digitala lås som minskar den resurskrävande nyckelhanteringen i kommunal verksamhet.

  • Smart elnät där en bostadsrättsförening lagrar solel på taket som sedan används för att staden ska kunna klara av toppar i elförbrukningen.

  • Sensorer hemma hos brukare inom hemtjänsten som sänder data som kan användas för att kommunen ska kunna resursplanera bättre – och styra personalen dit de verkligen behövs.

Tele2s experter på företagslösningar Marcus Edenlid och hans kollega Mathias Holmberg, Partner Vendor Manager på Tele2 Företag, ser en potential i att allt fler av smart stad-visionerna kommer att börja förverkligas under de närmaste åren.

– Förståelsen har helt klart ökat hos myndigheter och företag för vad som går att uppnå tack vare 5G-uppkoppling, säger Mathias Holmberg.

Redan inom fem år tror de att maskininlärning och datadrivna beslutsmotorer, botar och robotar kommer att underlätta stadsbornas vardag. Båda tror dock att det kommer att ta ytterligare några år innan vi får se självkörande bussar i stadstrafik.

– Det dröjer några år innan 5G-nätet är fullt utrullat, men redan nu kan företag och andra organisationer få god 5G-funktionalitet genom att koppla upp privata mobila 5G-nätverk. Det ger hög tillförlitlighet, låg fördröjning, ökad bandbredds kapacitet samtidigt som det är säkert. Detta öppnar till exempel för ökad automatisering och självkörande fordon på avgränsade platser, säger Mathias Holmberg.

Fem kännetecken för en smart stad

  • Kombinerar digitala lösningar som sensorer, artificiell intelligens och robotik för att åstadkomma en helhet som leder till bättre resursanvändning, mindre utsläpp och mer attraktiv stadsmiljö.

  • 5G-uppkoppling med stor täckning.

  • Smarta kollektivtrafiksystem som utnyttjar ny teknik för att underlätta resande för alla medborgare.

  • Gemensamma och öppna standarder som gör att data på ett säkert sätt kan användas av olika aktörer för att förbättra verksamheten över hela staden. Denna data kan komma från medborgare, byggnader och uppkopplade enheter.

  • Användning av smarta nät för elektricitet och annan infrastruktur.

Källa: Ett urval av punkter från EU-kommissionen och Future Today Institute

Fem kännetecken för en smart stad

  • Kombinerar digitala lösningar som sensorer, artificiell intelligens och robotik för att åstadkomma en helhet som leder till bättre resursanvändning, mindre utsläpp och mer attraktiv stadsmiljö.

  • 5G-uppkoppling med stor täckning.

  • Smarta kollektivtrafiksystem som utnyttjar ny teknik för att underlätta resande för alla medborgare.

  • Gemensamma och öppna standarder som gör att data på ett säkert sätt kan användas av olika aktörer för att förbättra verksamheten över hela staden. Denna data kan komma från medborgare, byggnader och uppkopplade enheter.

  • Användning av smarta nät för elektricitet och annan infrastruktur.

Källa: Ett urval av punkter från EU-kommissionen och Future Today Institute