Benders bygger konkurrenskraft med digitala lösningar
Läs kundcaset här
It bygger kunskap och konkurrenskraft
Familjeföretaget Benders startades av Karl-Erik Bender 1960. Då var det betongpannor som producerades– idag är Benders en komplett producent och en av Nordens ledande leverantörer till bygg- och anläggningssektorn med ett brett utbud inom sortimenten tak, mark, natursten, infrastruktur, grund, murblock, VA-system och byggkomponenter. Dagligen produceras marksten som täcker 20 000 kvadratmeter och takpannor som räcker till 250 normalstora villatak. I hela sortimentet finns mer än 10 000 olika produkter.
- Vårt uppdrag är att bygga för framtiden, förklarar Benders it- och affärsområdeschef Mathias Olsson. Det är det är som är vårt syfte och det är därför vi går till jobbet varje dag. Engagemang, hållbarhet och trygghet är våra ledord och det vi som företag står för.
De branscher som Benders verkar i – bygg och tillverkning – har i jämförelse med många andra branscher inte hunnit så långt inom digitalisering och automation. Framför allt byggmaterialsidan med betong och natursten är traditionell med få digitala inslag. Byggsystemområdet har däremot hunnit betydligt längre. Där används uppkopplad utrustning som CAD-verktyg i allt större utsträckning.
- Utan den typen av investeringar är man inte konkurrenskraftig idag, konstaterar Jonas Svensson som ansvarar för drift, it-säkerhet och nätverk på Benders.
It- och affärsområdeschef Mathias Olsson fyller i.
- Inom hela företaget ser vi allt mer att it är något som skapar mervärde. Det är inte bara en kostnad, utan satsningar på it för med sig fördelar som allt fler inom bolaget får upp ögonen för.
- Vi använder allt mer uppkopplad utrustning idag. Det är en läroprocess som på sikt ska leda till att förbättra verksamheten när vi till exempel ser att det finns mycket data att hämta i maskinerna. Det gör att vi får en högre förståelse och bättre kan planera produktionen. Men det är något vi fortfarande kan bli bättre på, säger Jonas Svensson.

Vissa delar av verksamheten har redan hunnit en bra bit på vägen. I Benders fabrik i Uddevalla är delar av processen fullt automatiserade. Den här utvecklingen gör väldigt stor skillnad jämfört med äldre metoder. Det handlar inte bara om att personalen övervakar byggprocessen digitalt, utan man flyttar dessutom fram positionerna jämfört med konkurrenterna genom den här typen av investeringar.
- Många mindre företag i branschen saknar helt möjlighet att investera i digitala lösningar. Men för oss skapar de här lösningarna helt klart ett försprång, säger Jonas Svensson. Hela produktionsområdet är på väg att moderniseras och allt fler inser fördelarna med att automatisera och koppla upp flödet. Vi ser fler och fler möjligheter genom att dra nytta av den data som finns tillgänglig.
Stort intresse för fortsatt utveckling
Intresset för vidare utveckling på it-sidan är stort. Dagens produktion behöver it för att fungera, i synnerhet vid en mer övervakad produktionsprocess. Men även logistik och leveranser kräver uppkoppling. Benders utför ett stort antal transporter och lastbilarna måste kunna ta sig fram till rätt plats i rätt tid.
Behovet av framtidssäkra lösningar ser man exempelvis på montageplatser – byggarbetsplatser där man oftast har uppkoppling via fiber. Denna ägs och kontrolleras normalt av huvudentreprenören och delas inte alltid med underentreprenörerna. På byggarbetsplatserna arbetar man ofta med CAD-inslag som kräver tyngre kapacitet. Genom att digitalt kunna följa byggprocessen underlättas planering, montage och produktion. Här kan 5G vara av stort intresse framöver.
- Det är också viktigt att operatören erbjuder flexibla avtalsmodeller, säger Mathias Olsson. På en montageplats pågår arbetet ofta från några månader upp till ett och ett halvt år. Då vill man inte binda sig vid ett fast avtal. Med skalbara och flexibla avtal vet man som kund vad som gäller men blir inte låst vare sig uppåt eller nedåt.
- Flexibiliteten är något som vi uppskattar hos Tele2 Företag, fortsätter Mathias Olsson. Det går att ha en tydlig dialog om avtal och leveranser och Tele2 Företag är måna om att få lösningen att fungera.
Hållbarhet är ett av Benders kärnvärden och ett område man satsar stort på. Att verksamheten kommer med en viss miljöpåverkan går inte att komma ifrån. I produktionen av betong används kalk som är negativt för miljön och orsakar utsläpp av koldioxid, och den natursten som bryts kommer inte tillbaka. Man arbetar därför ständigt med att utveckla nya metoder för att minska klimatavtrycket.
- Vi är medvetna om vår verksamhets miljöpåverkan och vi arbetar därför ständigt med miljömål och utvecklingsprojekt inom miljöområdet. Det här är också en viktig fråga när vi väljer leverantörer, säger Mathias Olsson. Målet är att få fram kvalitetsprodukter med lång livslängd och minsta möjliga miljöpåverkan över hela livscykeln. Med tiden kommer vi också se över hur våra it-lösningar kan bli mer hållbara.
It-säkerhet en allt viktigare fråga
I takt med att allt fler enheter kopplas upp blir även redundansen allt viktigare. Ju mer som är uppkopplat, desto mer sårbart blir företaget om verksamheten går ner. Även säkerheten blir en utmaning – man måste kunna bibehålla en god säkerhet även när allt fler tjänster implementeras och man blir mer exponerad mot både kunder och leverantörer.

- Hela vår produktion är på väg att digitaliseras, säger Jonas Svensson. Men med fler uppkopplade enheter i produktionsmiljön blir det mer sårbart att använda gamla enheter. Det ställer högre krav på nätsäkerheten. Ofta är det just föråldrade klienter och operativsystem som kan orsaka problem.
- Idag har vi ett platt nät med en säkerhetszon men det måste segmenteras för att kunna separera ut mer känsliga produkter, fortsätter Jonas Svensson. Att bygga om nätet kommer att ställa krav på inventering av varje sajt inom bolaget, vi måste konfigurera om switchar och mycket annat. Det är ett stort projekt som kommer att ta lång tid.
Med företagsväxeln i molnet
Benders ser fördelarna med att ha en egen infrastruktur inom it. Dock flyttar de gärna andra enheter, som företagsväxeln, till molnet i stället. Lars-Erik Gustavsson ansvarar för arbetsplats, samverkan och telefoni på Benders.
- Jag ser till att hårdvaran finns och fungerar, förklarar han.
Benders har använt Tele2 Företags växellösning sedan 2011 och fram till vintern 2020 hade de en on-prem-lösning. Lars-Erik Gustavsson berättar om flytten till molnet där den långvariga relationen till Tele2 Företags säljare Anders Svensson inte varit oviktig.
- Relationen till Tele2 Företag har med åren blivit bättre och bättre, säger Lars-Erik Gustavsson. Vi har hela tiden haft en bra och transparent dialog där vi har arbetat med kvalitet och lösning, byggt upp och etablerat förtroendet. För oss kändes det som ett naturligt steg att titta på molnlösningar. Det handlar om att våga vinna och utmana oss själva.
- Vår ståndpunkt är att saker ska till molnet när det finns en bra anledning till det, inte bara ”för att”, säger Lars-Erik Gustavsson.
Men för företagsväxeln fanns det egentligen ingen anledning att ha en on-prem-lösning. Molnväxeln erbjuder mer flexibilitet och är totalt sett en modernare och smidigare lösning för användaren.
- Vi vågade ta steget, även det var inte självklart utan motstånd, berättar Lars-Erik Gustavsson. Men Tele2 Företag gav oss ett erbjudande vi inte kunde stå emot!
- Att låta gamla system finnas kvar för länge leder bara till ökade kostnader och mer administration. Vi vill hålla det så rent och enkelt som möjligt, säger Mathias Olsson. Det kan finnas utmaningar när man ska integrera nya system i ett befintligt, men de processerna fungerar generellt bra med Tele2 Företag.

Benders har valt en kundanpassad standardlösning av Tele2 Växel. Utöver molnväxeln har Benders också övergått till Tele2 Företags självbetjäningsverktyg Tele2 Service Online, TSO, i en smidig paketering med växeln. Förändringen har inneburit flera fördelar för Benders.
- Vi uppskattar tjänstepaketeringen och att saker blir snabbt utförda. Det är lätt att få ut ett abonnemang till en ny medarbetare när vi slipper vänta på att få beställningen utförd av Tele2 Företags support. Med TSO kan vi själva administrera och hjälpa våra användare vilket spar mycket tid. TSO fungerar dessutom bra även för datatjänster. Kort sagt har vår kundnöjdhet inom Benders gått uppåt, konstaterar Lars-Erik Gustavsson.
Men växellösningen har ännu fler fördelar. Det går snabbt och enkelt att söka fram kontakter i växelappen och hela konceptet lever väl upp till användarnas förväntningar. Utöver företagsväxeln har Benders också telefoni och datanätslösningar från Tele2 Företag. I kombination med TSO har lösningarna inneburit ett lyft.
Hur ser framtiden ut för Benders?
- Vi vill skapa tjänster som gör oss till något mer än bara våra produkter, säger Mathias Olsson. Vi vill utveckla digitala tjänster som konfiguratorer, kundportal för bättre kundservice och API-portaler eftersom våra kunder spänner från stora koncerner till enmansbolag. Vi vill skapa en bättre översikt över tjänster och utbud till våra kundgrupper och utveckla hela kundupplevelsen. Vi har hela perspektivet som leverantör i framkant med våra digitala tjänster. Dessutom ser vi potentialen i att kunna påverka vår egen produktion genom att påverka våra leverantörer.
Har ni något råd till Tele2 Företag och era övriga leverantörer?
- Tillämpa flexibla avtalsmodeller. Lås inte upp kunden utan lita på att det ni levererar är tillräckligt bra för att behålla kunden. Det är något som Tele2 Företag gör bra idag och det har gjort att förtroendet från vår sida har ökat, säger Mathias Olsson. Som leverantör måste man lita på det man gör och att man gör det bra, för då kommer kunden stanna kvar. Det kräver också att tjänsterna håller måttet över tid. Men överlag är vårt intryck mycket gott.
- När personkemin stämmer kan man bygga stabila relationer som lönar sig för båda parter, svårare än så är det inte, avslutar Mathias Olsson.
Bli kontaktad av en kundrådgivare
Vill du veta mer om hur våra kommunikationslösningar kan bidra till din verksamhet? Välkommen att fylla i kontaktformuläret så återkommer vi till dig.