Drönare revolutionerar matleveranser med hjälp av Tele2

Efter flera år av tester är foodora och Tele2 igång med drönarleveranser av mat i Stockholms skärgård. Redan nu finns stamkunder på öar som tidigare helt saknat möjlighet till hemleverans. Nästa steg är inte långt borta: Fler restauranger, större yta och expansion till polcirkeln.
I en artikel i Chicago Tribune från 1959 beskrevs en svävande robot som levererade mat till en entusiastisk barnfamilj. Rubriken var ”Närmare än vi kan tro” och var en spådom av en teknisk framtid. Det skulle dröja mer än sex decennier innan framtidsvisionen blir verklighet. Just nu går det att höra ett diskret och målmedvetet surrande genom luften över Stockholms skärgård. Drönarleveranser av mat, ett samarbete mellan foodora och Tele2 är efter tre års intensiv testverksamhet, nu på plats.

Från vision till verklighet: Så blev drönarleveranser möjliga
– Amazon och Google började testa drönare för leveranser 10–15 år sedan. Då trodde man att tekniken snart skulle vara överallt. Men det dröjde på grund av teknik, tillstånd och regleringar, säger Daniel Gustafsson Raba, operativ chef på foodora.
– Det första testet som vi gjorde med drönare var med en ganska enkel modell där vi satte fast en låda under. Vi flög den mellan två punkter för att se om det över huvud taget gick. Det var början på allt, säger han.
Tele2 har varit en nyckelpartner i utvecklingsarbetet. Bolagets 5G-nät ger drönarna en stabil anslutning, helt avgörande för att leveranserna ska ske tryggt och smidigt. Tele2 är även uppkopplingspartner för restaurangerna, så att beställningar kommer fram snabbt, att maten registreras, bekräftas och att all data flyter sömlöst i båda riktningar.
– Vi har haft innovationskommittéer med Tele2 där vi diskuterat olika tekniska lösningar. De har bidragit med inspiration från andra projekt och varit en bra teknikpartner även i våra tidigare tester med leveransrobotar, säger Daniel Gustafsson Raba.
Smidiga och snabba leveranser till tidigare otillgängliga områden
Efter att systemet kontrollerat att leveransadressen är ok för drönarleverans kan en beställning göras. När det är klart kommer ett meddelande om att drönaren är på väg och tidpunkt när maten beräknas komma. En liten karta visar i realtid exakt vart drönaren befinner sig samt en uppmaning om att se till att landningsytan är fri från eventuella hinder. För att hålla maten varm används isolerande material i lådorna. Tiden i luften är högst 10 minuter så att maten kan levereras varm och när drönaren kommer fram hovrar den ovanför platsen och sänker ned maten i ett snöre.
– I dagsläget är det bara en restaurang, Bastard Burgers, som är möjlig för drönarleverans. De har en särskild drönarmeny eftersom vi har viktbegränsningar på 900 gram. Den gränsen kommer snart höjas till över två kilo, säger Daniel Gustafsson Raba.
Kundreaktionerna har varit positiva och redan nu finns stammiskunder på öar som tidigare varit beroende av båttrafik.
– Många tycker det är coolt, men vi följer också upp noggrant för att se om de tycker det är lika smidigt som en vanlig leverans, säger Daniel Gustafsson Raba.
Förfrågningar har kommit, både från Västkusten och från norra Sverige, med liknande förutsättningar som isolerade öar och glesbygd.
– Strategiskt handlar det för oss om att nå nya kunder vi inte kan nå idag. Vi täcker redan 90 procent av befolkningen, men de sista 10 procenten är ofta glesbygd, skärgård och svårtillgängliga områden, där vår traditionella logistik inte räcker till. Sverige är stort och avlångt med mycket skog och öar. Där är drönarleveranser perfekta”, säger Daniel Gustafsson Raba.
5G som möjliggörare
Till skillnad från tidigare generationers mobilnät erbjuder 5G-tekniken flera egenskaper som är avgörande för säker drönardrift. Den låga latensen med minimal fördröjning i kommunikationen, är kritisk för realtidsstyrning och övervakning av drönarna. 4G-nätet har en fördröjning på 30 till 50 millisekunder medan 5G har runt 10 till 15 millisekunder. Det gör att kontrollenheterna på marken kan reagera nästan omedelbart på förändringar i drönarens status och omgivning.
"Det är extremt viktigt att drönarna har stabil kontakt med markenheten, vilket Tele2 garanterar med 5G" - Daniel Gustafsson Raba.
– Skulle drönaren förlora kontakten tack vare Tele2:s teknik, hovrar den säkert på plats tills kontakten återställs, säger han.
Säkerhetsprotokollen i 5G ger dessutom en förstärkt kryptering, som skyddar mot intrång. Den faktorn var avgörande för att få Transportstyrelsens godkännande att operera i svenskt luftrum.

Stefan Trampus, affärsområdeschef för företagsmarknaden på Tele2, förklarar att operatören har gjort särskilda anpassningar i sitt nätverk för att optimera täckningen över skärgårdslandskapet:
"Vi har implementerat aktiva antenner i vårt 5G nät i stor utsträckning, vilket gör att signalen når längre. Det gör att drönarna alltid har kontakt även över vatten där täckning ibland kan vara utmanande." - Stefan Trampus.
– När drönaren flyger mellan öarna passerar den igenom flera olika 5G-celler, och överlämningen mellan dessa måste ske sömlöst. Det är något som 5G-tekniken möjliggör med hög tillförlitlighet, säger han.
Leveranser med energieffektiva drönare och nästa steg
Drönarna som används i Stockholms skärgård har vingar, som ger drönaren lyftkraft när den rör sig framåt. Det minskar energibehovet betydligt och är bättre för miljön jämfört med traditionella drönare som bara hovrar. Det är norska Aviant som står för drönartekniken. Teknikutvecklingen inom drönarbranschen är snabb, främst tack vare ökad militär efterfrågan och utveckling. Komponenterna blir billigare, bättre och mer tillgängliga för varje månad som går. Med ytterligare tillstånd och teknisk utveckling kan räckvidden utökas till upp mot 50 kilometer.
– Det som vi testar och utvecklar med Tele2 idag kan bli normen för leveranser i framtiden, säger Daniel Gustafsson Raba.
– När tekniken utvecklas ytterligare kommer detta att revolutionera hela leveransbranschen och detta är bara början.

5G och IoT från Tele2 Företag
Har du frågor om våra tjänster och produkter?
Behöver du rådgivning för att hitta rätt lösning för din verksamhet? Boka tid för möte med säljare i butik eller online, eller fyll i formuläret så kontaktar vi dig.
Om du redan är kund hos Tele2 Företag och behöver support eller service för dina tjänster ber vi dig kontakta kundservice.