FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiOnePlusAlla produkter och tjänsterKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysAllt inom TelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniAllt inom BredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberAllt inom VäxelVäxel för mindre och medelstora företagTelefonväxel för större företagContact CenterAllt inom Digitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsAllt inom MolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterAllt inom NätverkstjänsterSD-WAN och SD-BranchPrivat mobilt nät5GAllt inom IT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherMindre företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebbsändningar och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

NÄTFISKE

Tips för att undvika nätfiske

Se innehåll och dokument

Vad är nätfiske/phishing?

"Nätfiske", eller phishing som det även kallas, är bluffmejl, sms och falska meddelanden som går ut på att lura till sig information om konton eller betalkort genom att påstå sig företräda ett företag, en myndighet eller bank. 

Tele2 kommer aldrig be dig om kort- eller inloggningsuppgifter!

Tele2 motverkar även bedrägeriförsöket "smishing"

Tele2 lanserade i februari 2020 som första operatör i Sverige en ny tjänst som ska motverka förekomsten av bedrägeriförsök via sms, så kallat ”smishing”.

Som kund kan du nu vidarebefordra misstänkta sms till nummer 777 och därmed hjälpa Tele2 att identifiera och blockera avsändaren från fortsatta försök att lura personer på känslig ekonomisk information.

”Smishing” är en form av nätfiske där bedragare försöker få tag i personers konto- eller kortinformation genom att skicka falska sms från ett företag, myndighet eller en bank. Meddelandet innehåller ofta ett budskap om återbetalning av pengar, fel på tjänsten eller att personen måste verifiera sina kunduppgifter och därmed skicka personlig information som till exempel personnummer eller kontonummer." Nedan finner du information om nätfiske/phishing samt vad du kan göra om du blivit utsatt.