NÄTFISKE
Tips för att undvika nätfiske
Se innehåll och dokument
Vad är nätfiske/phishing?
"Nätfiske", eller phishing som det även kallas, är bluffmejl, sms och falska meddelanden som går ut på att lura till sig information om konton eller betalkort genom att påstå sig företräda ett företag, en myndighet eller bank.
Tele2 kommer aldrig be dig om kort- eller inloggningsuppgifter!
Tele2 motverkar även bedrägeriförsöket "smishing"
Tele2 lanserade i februari 2020 som första operatör i Sverige en ny tjänst som ska motverka förekomsten av bedrägeriförsök via sms, så kallat ”smishing”.
Som kund kan du nu vidarebefordra misstänkta sms till nummer 777 och därmed hjälpa Tele2 att identifiera och blockera avsändaren från fortsatta försök att lura personer på känslig ekonomisk information.
”Smishing” är en form av nätfiske där bedragare försöker få tag i personers konto- eller kortinformation genom att skicka falska sms från ett företag, myndighet eller en bank. Meddelandet innehåller ofta ett budskap om återbetalning av pengar, fel på tjänsten eller att personen måste verifiera sina kunduppgifter och därmed skicka personlig information som till exempel personnummer eller kontonummer." Nedan finner du information om nätfiske/phishing samt vad du kan göra om du blivit utsatt.
Mer om nätfiske/phishing
Detta kännetecknar nätfiske/phishing
Radera omgående och klicka inte på länkar om du har fått ett mejl, sms eller annat meddelande som sägs vara från Tele2 och innehåller ett eller fler av de följande egenskaperna:
Brådskande budskap. Det kan handla om återbetalning av pengar, fel på tjänsten eller att du behöver verifiera kort- eller kunduppgifter.
Språkliga felaktigheter. Oftast skickas tusentals phishing-meddelanden ut samtidigt. Då avsändaren inte alltid talar samma språk som mottagaren förekommer ofta konstiga formuleringar eller felstavningar i meddelandet.
Gamla logotyper. I vissa fall är det svårt att se om det är nätfiske, men det kan hända att avsändaren använder en gammal företagslogotyp, eller att meddelandet ser annorlunda ut än kommunikation från företaget du är van vid.
Falska inloggningssidor. Phishing-meddelandet innehåller länkar till falska inloggningssidor eller sidor där du ombeds återställa ditt lösenord.
Ovan är en del av egenskaperna som nätfiske kan ha, men det kan finnas fler. Det viktigaste är att vara kritisk mot alla meddelanden som skiljer sig i språk, avsändare och länkadress mot det förväntade.
Vem skickar ut dessa meddelanden?
Inga seriösa företag eller banker ber om kortuppgifter eller användaruppgifter genom att mejla, ringa eller skicka sms till sina kunder.
Vad bör du göra om du har blivit utsatt för ett bedrägeriförsök genom nätfiske?
Har du fått ett meddelande som du misstänker kan vara nätfiske bör du kontakta företaget för att se om de kan verifiera meddelandet. Sök då upp kontaktuppgifterna genom andra kanaler, inte genom de som står i meddelandet.
Om du behöver komma i kontakt med Tele2, klicka här. Vi kan enbart agera mot bedrägeriförsök där avsändare uppger sig komma från våra varumärken Tele2 eller Comviq. Vi kan enbart agera där IP-adressen eller mejladressen tillhör oss.
Om du har lämnat ifrån dig dina uppgifter
Kontakta din bank omgående för att spärra ditt kort och sedan göra en polisanmälan. Klicka här för att komma till Polisens hemsida gällande bedrägeri via nätfiske.
Om du lämnat ifrån dig användaruppgifter till exempelvis ditt mejlkonto bör du ändra inloggningsuppgifterna så snart du kan. Om du har lagrat inloggningsuppgifter till andra webbsidor på din mejl, ändra även de lösenorden. När du betalar med kort och lämnar ut kortuppgifter på nätet bör du alltid kontrollera att sidan är säker. Det kan du göra genom att se om sidan är certifierad i adressfältet i din internet-browser. Klicka på symbolen bredvid adressfältet och kontrollera uppgifterna där.
Behöver du komma i kontakt med oss?
Du hittar information och hjälp som rör våra produkter och tjänster i vår kundservicesektion. Om du behöver komma i kontakt med oss, kan du hitta telefonnummer och mejl via knappen nedan.